درصحن- شوراها: انتخاب یک زن، در انتخابات پنجمین دوره شوراها در شهر سبزوار، یکی از مهمترین رویدادهای این دوره از انتخابات در این شهر بود، چراکه شورای سبزوار برای ده سال از حضور زنان محروم بود تا مردم این شهر بار دیگر یک زن به نام زهرا بخشی را برگزیدند تا شورای سبزوار از تک جنسیتی بودن خارج شود.

زهرا بخشی کیست؟

زهرا بخشی در سال ۱۳۶۱ در سبزوار متولد شد. او تحصیلات خود را در رشته ریاضی فیزیک در مقطع متوسطه، در سال ۱۳۷۹ در سبزوار به پایان رساند و برای تحصیل در رشته عمران، راهی دانشگاه حکیم سبزواری این شهر شد و فوق دیپلم خود را از این دانشگاه اخذ کرد.

بخشی در سال ۱۳۸۴ از دانشگاه تهران برای تحصیل در مقطع کارشناسی پذیرش گرفت و دو سال بعد موفق شد لیسانس مهندسی خود را از دانشگاه دریافت کند. او تحصیلات اش در مقطع کارشناسی ارشد را نیز در دانشگاه تهران سپری کرد و در سال ۸۸ در رشته جغرافیا، فوق لیسانس گرفت و سپس وارد مقطع دکترا شد. جغرافیا و برنامه ریزی شهری، رشته دانشگاهی او در مقع دکترا بود که در سال ۱۳۹۵ به اتمام رسید تا او موفق شود از دانشگاه تهران با مدرک دکترا فارغ التحصیل شود.

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکنون چهار مقاله تحقیقی از زهرا بخشی منتشر کرده است. عنوان مقالات زهرا بخشی به این شرح است:

  • نقش اعتبارات بهسازی مسکن در توانمندی و ماندگاری جمعیت روستایی دهستان بیهق، شهرستان سبزوار

بخشی از سال ۱۳۷۹ و همزمان با ورود به دانشگاه، فعالیت اجرایی را با همکاری با پروژه هایی همچون پروژه دریاچه مهرآهور شهرستان سبزوار آغاز کرد. مهمترین سوابق اجرایی او تا پیش از ورود به شورای شهر سبزوار به این شرح است:

  • مدیر و مجری تهیه نقشه های ساختمانی روستایی سبزوار
  • مجری طرح تحلیل توسعه نیافتگی روستایی استان لرستان
  • مجری طرح خانواده کارآمد و پایدار شهرداری تهران
  • همکار طرح ارتقاء کیفیت زندگی شهرداری تهران
  • مجری تهیه نقشه کارتوگرافی بخش سلفچگان قم

بخشی علاوه بر فعالیت اجرایی، سابقه تدریس در رشته نقش کشی ساختمان در دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه پیام نور تهران را داراست. او عضو تحریریه مجله مطالعات جغرافیا، عمران و مدیریت شهری و مجله پژوهش های نوین علوم جغرافیایی، معماری و شهرسازی است. بخشی همچنین عضو کانون کاردان های فنی ساختمان استان خراسان رضوی است.

زهرا بخشی در جریان انتخابات پنجمین دوره شوراها در شهر سبزوار اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت ائتلاف امید قرار گرفت. ائتلاف امید اگرچه در سبزوار با اقبال عمومی چندانی مواجه نشد ولی زهرا بخشی به همراه کاظم کرامت از فهرست اصلاح طلبان به شورای پنجم سبزوار راه یافتند. اصلاح طلبان سبزوار علاوه بر زهرا بخشی از «الهام ابراهیمیان» نیز حمایت کرده بودند. بخشی در این دوره از انتخابات با کسب ۱۲ هزار رای بعنوان منتخب چهارم، راهی شورای پنجم سبزوار شد تا این شهر پس از ده سال حضور یک زن را در شورا تجربه کند. پیش از بخشی، ژیلا آگاه و افسانه توکلی در دوره اول و دوم توانسته بودند به شورای سبزوار راه پیدا کنند.

زنان، محور برنامه های تنها عضو زن شورای پنجم سبزوار

زهرا بخشی در جریان تبلیغات انتخاباتی نگاهی ویژه به مسایل زنان داشته و اولویت برنامه های خود در حوزه زنان را اینگونه برشمرده است:

  • توانمندسازی زنان
  • ارتقای امنیت فضاهای شهری برای زنان
  • توجه به مشکلات زنان سرپرست خانوار
  • ارتقای خودباوری و اعتماد به نفس زنان
  • کاهش آسیب های اجتماعی زنان

بخشی اصلاح معماری شهری به منظور برجسته سازی هویت فرهنگی سبزوار و توجه به نمادههای فرهنگی شهر را از دیگر مسایلی می داند که شورای پنجم باید به جد به آن توجه کند.

حل مشکلات حاشیه نشینان از نگاه بخشی، جزء مهمترین اولویت های شورای پنجم است و می گوید: معابر خاکی، این فاضلاب های رها شده، این خانه های بی سند با آب و برق یواشکی، شایسته مردم نجیب سبزوار نیست. اگر دغدغه توسعه سبزوار داریم باید حاشیه ها را دریابیم.  

رهبری کمپین نه به تبلیغات کاغذی

زهرا بخشی با وجود اینکه شخصا از تبلیغات کاغذی استفاده نکرده بود روز بعد از رای گیری به همراه هواداران اش به پاکسازی شهر از تبلیغات رقبای انتخاباتی اش پرداخت

زهرا بخشی در جریان انتخابات شورای پنجم سبزوار، کمپینی با عنوان «نه به تبلیغات کاغذی» راه اندازی کرد و از عموم کاندیداها خواست تا از تبلیغات کاغذی پرهیز کنند و روز بعد از انتخابات خود را نسبت به پاکسازی محیط شهر از آثار تبلیغات کاغذی مسوول بدانند. او هدف این کمپین را پاسداشت محیط زیست عنوان کرده بود.

زهرا بخشی با وجود اینکه شخصا از تبلیغات کاغذی استفاده نکرده بود روز بعد از رای گیری به همراه هواداران اش به پاکسازی شهر از تبلیغات رقبای انتخاباتی اش پرداخت.

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی و روابط فامیلی زهرا بخشی در رسانه های مجازی یافت نشد.