درصحن- شوراها: هرچه به پایان دوره چهارم شورا نزدیکتر می شویم، اختلافات میان شورا و شهردار در خصوص واگذاری های غیرقانونی شهرداری به بخش خصوصی و نهادهای خاص بیشتر و پرده از تخلفات شهرداری برداشته می شود، گزارش هایی که به نظر می تواند موضوع، تحقیق و تفحصی جدی از شهرداری تهران در ماههای اخیر باشد. این هفته (هفته سوم تیر ۹۶) محمد سالاری و رحمت اله حافظی دو عضو شورا، فهرست بذل و بخشش های دقیقه نودی شهرداری تهران را افشا کردند.

محمد سالاری عضو اصلاح طلب شورای چهارم تهران که در انتخابات شورای پنجم نیز موفق به کسب آراء لازم شده، نسبت به واگذاری های شهرداری در ماههای اخیر معترض شده و گفته: «اردوگاه شهید میرحسینی به مساحت 70 هکتار در منطقه 22 با مجموعه مستحدثات و ظرفیت بالایی که دارد در حال واگذاری به یک شرکت بخش خصوصی برای بهره برداری است و حتی کارکنان شهرداری را از آنجا اخراج کرده اند.»

او اضافه کرده: «گزارشاتی غیررسمی داده می شود که حتی قراردادهایی در سازمان املاک بدون قید زمان و مبلغ به امضاء اعضای هیات مدیره رسیده است و قرار است هر زمان و مبلغی را که صلاح دانستند قید کنند.» به گفته سالاری پردیس متروی دردشت ( شرق تهران) یکی از بزرگترین دارایی های شهر تهران با بیش از 15 هکتار مساحت و  بیش از نیم مترمربع بارگذاری است که طی حدود 20 روز پیش، به بانک شهر واگذار نموده و بانک شهر هفته پیش مناقصه واگذاری آن به دیگران در روزنامه همشهری منتشر کرد.

سالاری با اشاره به قراردادهای شهرداری با قرارگاه امام رضا اضافه کرده: ما هیچ اطلاعی در خصوص این قرارگاه و هیات امناء آن نداریم و اینکه چگونه است که هرجای شهر و شهرداری می رویم اسم این قرارگاه را می شنویم و می گویند در حال انعقاد قرارداد است؟  چرا کسی در مورد این موضوعات توضیح نمی دهد و شفاف سازی نمی شود؟ شهرداری تهران باید در خصوص این ابهامات پاسخگو باشد و شفاف سازی کند.

رحمت اله حافظی عضو اصولگرای شورای شهر نیز نسبت به واگذاری سوله های مدیریت بحران به نهادهای خاص و بخش خصوصی اعتراض کرده و گفته: «در منطقه۲ سوله‌ای، تابلوی پایگاه مدیریت بحران را دارد اما در عمل در اختیار مرکز ژئوتکنیک است. در منطقه۲ یک سوله به دانشگاه علمی – کاربردی اختصاص یافته. در منطقه ۲۲ سوله حضرت ابوالفضل (ع) در اشغال معاونت اجتماعی شهرداری است. در منطقه ۱۳ دوکوهه تجهیزات و دکور صداوسیما در سوله مستقر است. در منطقه ۲ برنامه خندوانه در سوله مدیریت بحران در حال ضبط است و جمعی از این سوله‌ها نیز به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.»

فهرست سوله های واگذار شده مدیریت بحران به نهادهای خاص، در پاسخ به رد این اتهام از سوی محمد باقر قالیباف عنوان شد که گفته بود: «هیچ سوله بحرانی تغییر کاربری نداده است. صددرصد سوله‌ها برای بحران است و برخی از آنها در مواقع بلااستفاده برای ورزش بانوان در نظر گرفته شده است.»

 

برگزاری جلسه شورا در باغ کتاب و اظهارات قالیباف

شورای تهران این هفته یکی از جلسات خود را در باغ کتاب تهران که اخیرا افتتاح شده برگزار کرد. قالیباف شهردار تهران نیز که غیبت اش در جلسات شورا با انتقاداتی همراه شده بود، بعد از مدتها در این جلسه شرکت کرده و نسبت به انتقادات وارده به شهرداری در خصوص ساخت و سازهای بی رویه پاسخ داده است.

قالیباف در این جلسه گفته: «من متاسفم که بعضی‌ها می‌گویند، چرا اینقدر ما در این دوران اتوبان ساختیم، اگر شهر اختیارش به دست شهرداری و شورای شهر بود ما اجازه نمی‌دادیم روزی هزار ماشین به شهر اضافه شود. وقتی آن طرفش در دست ما نیست (تولید ماشین) ما مجبوریم برایش راه بسازیم.»

او مشکلات امروز تهران را ناشی از نبود مدیریت یکپارچه شهری دانست و ادامه داد: «مهمترین مشکل شهر در حال حاضر نبود درآمد پایدار است چرا که در سال گذشته دولت درآمد پایدار را با ارزش افزوده منهدم کرد . دولت باید مناطق محروم در اولویت بگذارند اما نباید از حق و حقوق یک شهر برای جای دیگری بزنند.»

لایحه درآمد پایداری شهرداری ها

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم صدا با قالیباف، مشکل شهرداری ها را ناپایدار بودن درآمد شهرداری می داند و خواستار تصویب هرچه سریعتر لایحه درآمد پایداری شهرداری هاست. چمران این موضوع را در اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی مراکز استانها که در تبریز برگزار شد عنوان کرده و گفته: «حذف مالیات ارزش افزوده از منابع درآمدی شهرداری‌ها، آنها فشل می‌شوند و این به معنی آبادانی دارایی نیست بلکه به معنی ایجاد وضعیت نا مطلوب در شهرهاست.»

چمران با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از عوارضی که توسط مدیریت شهری وضع می‌شود توسط دیوان عدالت اداری رد می شود ابراز امیدواری کرده تا باا تصویب لایحه درآمدهای پایدار و تبدیل شدن آن به قانون این امر دیگر اتفاق نیافتد.

روشن نیست چرا اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان و روسای شوراهای استان‌های سراسر کشور در آخرین ماه فعالیت شورای چهارم برگزار شده است. چراکه اکثریت اعضای حاضر در این مجمع بزودی شوراها را ترک و صندلی های خود را به اعضای جدید شوراها واگذار می کنند. هدف این مجمع که در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه برگزار شد، تثبیت جایگاه تقنینی و نظارتی شوراهای شهر و روستا عنوان شده است.

محسن هاشمی، میان ماندن و رفتن

در حالی که پیش از این اعلام شده که هیچ یک از اعضای شورای ۲۱ نفره تهران برای قبول مسوولیت جدید، شورا را ترک نخواهند کرد اما در سومین هفته تیرماه هنوز بحث برسر قبول شهرداری تهران توسط محسن هاشمی نفر اول شورای پنجم تهران جاری است. خود او این هفته اعلام کرد که تابع تصمیم جمع است تا نشان دهد هنوز نیم نگاهی به شهرداری تهران دارد. محسن هاشمی در گفتگویی تفصیلی گفته: «تمایل بنده برای احترام به نظر اکثریت شوراست و اعضای شورا هر تصمیمی بگیرند، در عمل تابع آن خواهم بود.» او خارج نشدن هیچ عضوی از شورا برای حفظ ترکیب یکدستی شورا را نمی پسندد و می گوید: « یکدست بودن شورا مزایا و معایبی دارد، مهمترین امتیاز یکدست بودن شورا پیام سیاسی آن است که در این دوره از انتخابات به خوبی شنیده شد، اما اینکه در عمل وجود یک یا دو عضو منتقد چه تاثیری در عملکرد شورا دارد، جای تامل دارد. باید پرسید این یکدست شدن موجب انسجام و کارایی بیشتر اکثریت می‌شود یا اینکه به منتقدین فرصت انتقاد و بزرگنمایی معضلات شورا و شهرداری را می‌دهد. البته به صورت کلی می‌توان گفت، هیچ زمان از وجود منتقد در درون سیستم ضرر نکرده‌ایم، چرا که منتقد با زیرسوال بردن تصمیمات اکثریت موجب افزایش عمق کارشناسی و دقت آن‌ها می‌شود.»

حسین مرعشی عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان که خود از جدی ترین کاندیداهای شهرداری تهران است نیز معتقد است محسن هاشمی در میان کاندیداهای مطرح، بهترین گزینه برای شهرداری تهران است. او می گوید: «ما میثاق‌نامه‌ای داشتیم که قبل از بستن لیست ۲۱ نفره شورا متعهد شده‌ایم که افراد شورا نباید برای مسئولیت‌های دیگر خارج شوند. بنابراین در مورد محسن هاشمی این بحث مطرح بود. ولی من فکر می‌کنم که هنوز هم در بین کاندیداهای شهرداری تهران محسن هاشمی بهترین است، مشروط بر اینکه اعضای شورا نیز به این جمع‌بندی برسند. اگر شورا متقاعد باشد یک خوان دیگر نیز هست و که شورای عالی نیز باید بپذیرد که یک مورد از میثاق‌نامه مستثنی باشد.»