درصحن- شوراها: صلاحیت اش برای ورود به مجلس دهم مورد تایید قرار نگرفت تا یک سال بعد برای انتخابات شورای پنجم تبریز اعلام کاندیداتوری کند و با حمایت ائتلاف امید به شورا راه یابد. سونیا اندیش از زنان کارآفرین تبریز و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز است که با شعار «توسعه انسان محور شهر» و «شفافیت مالی» همگام با اصلاح طلبان تبریز توانست اعتماد مردم را جلب کند و به شورای بحران زده تبریز راه یابد.

سونیا اندیش، دانش آموخته کارشناسی صنایع از دانشگاه تبریز و کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وری از دانشگاه صنایع و معادن ایران است. او علاوه بر عضویت در هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، در مجلس هشتم مشاور کمیسیون اقتصادی بوده است.

سونیا دانش تا قبل از ورود به شورای شهر تبریز، بیشتر در بخش صنعتی و بازرگانی فعال بوده است. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن صنفی خدمات مهندسی صنعتی استان آذربایجانشرقی،
  • مدیر عامل شرکت فناوران پویش پروژه،
  • عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز،
  • مشاور کمسیون اقتصادی مجلس هشتم،  
  • دبیر اتاق بازرگانی تبریز وکار آفرین برتر استان آذربایجان شرقی

سونیا دانش در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تبریز اعلام کاندیداتوری کرد ولی شورای نگهبان صلاحیت اش را برای ورود به مجلس تایید نکرد. او یک سال بعد در انتخابات شورای پنجم تبریز ثبت نام کرد و صلاحیت اش تایید شد. او برای ورود به شورای شهر مورد حمایت اصلاح طلبان قرارگرفت و با ۷ نفر دیگر از ائتلاف امید وارد شورا شدند. تا فراکسیون هشت نفره اصلاح طلبان شورای پنجم تبریز را تشکیل دهند.

سونیا دانش در انتخابات شورای پنجم با کسب ۴۹ هزار و ۳۵۶ رای بعنوان نفر هشتم و تنها زن راه یافته به شورای تبریز، وارد شورا شد. در این انتخابات شهرام دبیری تنها عضو شورای چهارم که توانست به شواری پنجم هم راه یابد بیش از ۹۶ هزار رای کسب کرد.

سونیا اندیش به دلیل رابطه نزدیک به بخش خصوصی از امیدهای شورای پنجم تبریز برای جذب سرمایه بخش خصوص در حوزه توسعه شهری است. او پس از ورود به شورا در گفتگویی با خبرنگار نصر، با بیان اینکه تبریز یک شهر صنعتی بوده و بخش اشتغال زایی و توسعه صنعت از مشخصه های مهم آن محسوب می شود، اظهار کرد: «مشکل فعلی که در حوزه مدیریت شهری، روند توسعه صنعت تبریز را کند کرده، عدم ثبات درآمدهای شهری است؛ به گونه ای که فرصت های سرمایه گذاری و درآمدزایی با عدم مدیریت صحیح و برنامه ریزی هدف دار از سوی شورای شهر، از بین می رود.»

اندیش می افزاید: «عدم وجود درآمد پایدار شهری، برنامه های مدون جهت دار را با مشکل مواجه می کند؛ چراکه با نبود درآمد کافی تمامی برنامه های توسعه صنعتی و فرهنگی شهر معلول خواهد ماند. اگر ثبات درآمدی برای یک شهر معین نباشد قطعا برنامه های پنج ساله و حتی کوتاه مدت نیز میسر نخواهد بود.» او راه حل مشکلات و رفع موانع موجود را مستلزم همکاری شورای شهر با بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری در حوزه توسعه شهری و جذب گردشگر می داند.

سونیا اندیش از چهره های شناخته شده استان آذربایجان شرقی است که با پیوستن به کمپین «من دریاچه ارومیه هستم.» برای نجات این دریاچه مشارکت داشته است.