در صحن ـ شوراها ـ ماندگاری: از همان روز اول کلید خوردن انتخابات شورای یزد که حدود 387 نفر برای این نهاد اعلام نامزدی کردند، می‌شد انتظار داشت که انتخابات شورای پنجم یزد پرشور و هیجان برگزار شود. هرچه روند انتخابات پیش رفت، این ارزیابی اولیه تقویت شد. به خصوص که افراد ردصلاحیت شده تنها دو نفر بودند. به بیان دیگر، امکان بسیارخوبی برای رقابت نامزدها و نیز شهروندانی که می‌خواستند به نامزد مطلوب خود رأی دهند، فراهم شده بود.

این‌چنین بود که درنهایت، وقتی اعلام شد که نرخ مشارکت در استان یزد، افزون بر 93 درصد و بیش از دیگر نقاط کشور بوده، اهالی منطقه و پیگیران انتخابات در یزد و ناظران، چندان متعجب نشدند.

کامیابی برای اصلاح‌طلبان

انتخابات شوراهای پنجم در یزد به سود اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تمام شد. هرچند که در فاصله‌ای نه چندان زیاد با روز انتخابات رأس هرم اردوگاه اصلاح‌طلبی برای اتخاذ تصمیم دچار مشکل و چالش شد، اما درنهایت بخش‌های مختلفی از اکثریت اصلاح‌طلبان توانستند با معرفی لیست مشهور به «تکرار امید»، پیرامون نامزدهای مطلوب خود توافق و تبلیغ کنند.

حاصل این توافق و همسویی اکثریت اصلاح‌طلبان منطقه، راه‌یابی شش اصلاح‌طلب به شورای پنجم یزد بود. دو کرسی به نامزدهای همسو با اصول‌گرایان رسید و سه کرسی را نیز افراد مستقل با مواضع اصلاح‌طلبانه و همسو با رویکردهای دولت روحانی، به خود اختصاص دادند.

دو منتخب نخست شورای پنجم یزد

نفر اول انتخابات یزد، غلامعلی سفید شد؛ چهره شاخص فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان. تنها او و نفر دوم (الهه جورابی، نامزد مستقل) موفق شدند که بیش از 30 هزار رأی کسب کنند.

سفید که در سال‌های 1372 تا 1380 استاندار یزد بوده، در کارنامه‌اش سرپرستی استانداری چهارمحال و بختیاری و مشاور وزیر مسکن را نیز دارد و درحال حاضر مدیر موسسه‌ای خیریه در یزد است.

اگر پیروزی غلامعلی سفید و اول شدن وی، غیرمترقبه نبود؛ کامیابی الهه جورابی، نامزد مستقل و ایستادن او در جایگاه دوم منتخبان، قابل توجه بود.

جورابی زمانی بدنیا آمد (1355) که سفید درحال دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت تهران بود.  او فوق لیسانس حقوق و نیز برنامه‌ریزی شهری دارد و در همین رشته دانشجوی دکتراست.

جورایی به پشتوانه تبلیغات خوب و نیز کارنامه‌ای که در بیمه داشته (او در سال 1386 نماینده برتر بیمه دانا در کشور شد)، به شناخته‌شدگی خوبی دست یافت. وی عضو هیأت مدیره انجمن‌های صنفی حرفه‌ای استان یزد است و به نوعی جایگاه خوبی در میان تولیدکنندگان شهر دارد.

افزون بر اینها، جورابی نایب رییس هیأت دوچرخه سواری یزد است و در میان بانوان ورزشکار هم مقبولیت دارد. انتخاب او از این زاویه (درخواست زنان یزد به امکانات ورزشی و به خصوص آزادی دوچرخه‌سواری) قابل تأمل است. جورابی با 1500 رأی کمتر از سفید ـ که بیش از 34 هزار رأی کسب کرد ـ نفر دوم یزد شد.

دیگر منتخبان شورای جدید یزد

سومین منتخب شورای پنجم یزد نیز یک زن شد: ونوس عامری. او که بیش از سه دهه آموزگاری کرده و نیز سابقه تدریس در دانشگاه دارد، از فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان پا به شورا می‌گذارد. عامری که حسابداری خوانده، مسئول کمیته بانوان ستاد انتخاباتی اصلا‌ح‌طلبان استان یزد بود.

از شورای چهارم یزد، چهار نفر در شورای پنجم نیز حضور خواهند داشت؛ دو نفر مستقل، یک نفر اصلاح‌طلب و یک نفر اصول‌گرا.

سپنتا نیکنام، نامزد مستقل و مورد حمایت هموطنان زرتشتی، یکی از این چهار نفر است؛ او موفق شد در رتبه هفتم قرار گیرد و با وجود برخی حواشی و نقدها که از سوی اصول‌گرایان و رسانه‌های آنها، متوجه کارنامه‌اش بود، دوباره در شورای یزد عضو شود. قابل اشاره اینکه رأی او این‌بار بیش از دور قبل شد.

یک نکته قابل تأمل اینکه در شورای پنجم شهر یزد، برخلاف شورای چهارم، فرد معمم (روحانی) حضور نخواهد داشت. در شورای چهارم یزد، دو روحانی عضویت داشتند.

علاوه بر این، هیچ‌کدام از سه زنی که در شورای چهارم عضو بودند، در شورای پنجم حضور نخواهند داشت. همچنین، شورای جدید، یک زن کمتر از شورای قبل دارد.

علاوه بر اینها، قابل اشاره است که نفر آخر منتخبان (سیدمحمد علی پاکنژاد، مورد حمایت اصلاح طلبان)، تنها با 17 رأی بیشتر از سعیده غالبی (که او هم مورد حمایت اصلاح‌طلبان) بود، عضو اصلی شورای یزد شده است.

نکته آخر این‌که حدود 391 هزار نفر در یزد واجد شرایط رأی دادن بودند؛ از این زاویه، نفر نخست، حدود 9 درصد آرای مردم یزد و نفر آخر فهرست منتخبان، حدود 5 درصد آرای شهروندان یزدی را از آن خود کرده‌اند.

امید به شورای جدید و «مطالبات»

آیا شورای جدید می‌تواند موفق‌تر از شورای قبل باشد و کارنامه‌ای بهتر به‌جا گذارد؟ مهناز، فعال مدنی یزدی به این پرسش، پاسخ مثبت می‌دهد؛ او امیدوار است که «توان تخصصی راه‌یافتگان به شورای پنجم و نیز جایگاه اجتماعی و مقبولیت آنان نزد اکثریت اهالی شهر، می‌تواند شورای یزد را به نهادی موثر و با خروجی بهتر از شورای پیش، تبدیل کند که متاسفانه شورایی خنثی و با کارنامه‌ای نه چندان قابل دفاع بود.»

او همچنین اضافه می‌کند که «همسویی اکثریت شورا با ترکیب دولت مستقر و همدلی آنها با نهادهای اجرایی محلی، می‌تواند پتانسیل و امکان خوبی برای پیشبرد بهتر و بیشتر برنامه‌های شورا و پروژه‌های معلق یا در دست اجرای شهری باشد و شود.»

علاوه بر اینها، این فعال مدنی معتقد است که «به‌نظر می‌رسد اعضای جدید شورا بتوانند بهتر و بیشتر از اعضای شورای قبلی، به تقویت نهادهای مدنی شهر کمک کنند و فضای فرهنگی بهتری در یزد ایجاد نمایند.»

محمدرضا، یکی دیگر از فعالان مدنی شهر که دانش‌آموخته مهندسی است، می‌گوید: «گمان می‌کنم که شورای جدید ترکیب تخصصی‌تر و کارآمدتر و مجرب‌تری از شورای قبل دارد؛ می‌شود با امیدواری منتظر کارنامه و اقدامات آن ماند.»

او اضافه می‌کند که «متوسط سن شورا نیز این انتظار را ایجاد می‌کند که شاهد تحرک بیشتری در این نهاد باشیم. ضمن این‌که نگاه فرهنگی ـ اجتماعی فراخ‌تر و توام با تسامح و تساهل بیشتری در شورای جدید حضور دارد. چیزی که می‌تواند به نفع جوانان یزد باشد و سرزندگی و شادمانی بیشتری را در شهر ـ متکی به امکانات شورا ـ ایجاد کند.»

زهرا، فارغ‌ التحصیل دانشگاه است و دوچرخه‌سوار حرفه‌ای و علاقمند به ورزش؛ او هم ضمن ابراز امیدواری به شورای جدید، می‌گوید: «رأی خانم جورابی، و نیز پیروزی فهرست اصلاح‌طلبان خیلی معنادار بود. به نوعی اکثریت شرکت‌کنندگان، و به‌خصوص دختران جوان و زنان یزدی نشان دادند که چه درخواست و مطالبه‌ای دارند و نگاه آنان به مسائل اجتماعی و به‌طور مشخص حقوق مدنی زنان چیست.»

او می‌افزاید: «این‌که زنان از دوچرخه‌سواری منع می‌شوند و با وجود امکانات موجود، محدودیت‌های غیرقانونی و ایدئولوژیک بر آنها بار و تحمیل می‌شود، خودش موجبی بود برای رأی معنادار اکثریت.»

او ابراز امیدواری می‌کند که «منتخبان شورا، قدر این رأی را بدانند و در جهت تحقق خواسته‌های مردم، به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی، و رفع تبعیض جنسیتی در امکانات شهری، قدم بردارند.»

اما جنس خواست اهالی یزد، فقط فرهنگی و اجتماعی نیست؛ چنان‌که بسیاری از شهروندان یزدی چشم‌ انتظارند که شورای جدید متکی بر همسویی سیاسی و نزدیکی‌‌اش با سازمان‌های اجرایی شهر، بتواند قدم‌های اثباتی و جدی برای بهبود وضع آب شهر یزد بردارد و طرح انتقال آب را برای غلبه بر کمبود آب، جدی‌تر پی‌گیرد.

علاوه بر این، تغییر وضع خیابان قیام که موجب اعتراض بسیاری از اهالی شهر و به‌خصوص مغازه‌داران منطقه شده، ازجمله اولویت‌های بسیاری از یزدی‌هاست.

رونق گردشگری و استفاده از پتانسیل بافت تاریخی شهر یکی دیگر از موضوعاتی است که بسیاری از اهالی شهر برای تغییر وضع اقتصادی و حتی فرهنگی شهر، به آن امید بسته‌اند.

زمان مشخص خواهد کرد که شورای پنجم یزد به چه میزان خواهد توانست از امکانات و اختیارات قانونی خود برای بهبود وضع زندگی اهالی شهر بهره بگیرد و مددرسان توسعه پایدار یزد شود.