درصحن- شوراها: اعضای شوراهای سراسر کشور، کرکره شوراها را برای یک هفته پایین کشیدند تا با استفاده از فرصت قانونی تبلیغات انتخاباتی، وزن سبد رای خود را افزایش دهند، هرچند بسیاری از آنها دیگر میل حضور مجدد در شوراها ندارند و فعالیت انتخاباتی آنها، می تواند خدمتی به همفکران و دوستان باشد. البته برخی نیز قطعا هیچ نوع حضوری در انتخابات ندارند.

سخنگوی شورای شهر تهران تعطیلی جلسات شورا در چهارمین هفته اردیبهشت را به منظور جلوگیری از شائبه های انتخاباتی دانسته و گفته: جلسات شورا با رای اعضاء لغو شد تا اعضاء به فعالیت انتخاباتی بپردازند.

از جمع سی نفره شورای شهر تهران، سه نفر کاندیدا نشدند، چند نفر رد صلاحیت شدند و تعدادی دیگر در لیست ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان قرار نگرفتند، و هنوز روشن نیست که بصورت مستقل فعالیتی انجام دهند یا آخرین روزهای عضویت در شورای شهر را تجربه می کنند.

آخرین دغدغه اعضای شورای شهر قبل از انتخابات: افزایش روز افزون جمعیت تهران

معاون برنامه ریزی استانداری تهران، با شرکت در آخرین نشست شورای شهر تهران، قبل از انتخابات دوره پنجم شورا، حضور یافته و با ارائه گزارشی نسبت به افزایش روزافزون جمعیت تهران، آنها را به همفکری برای یافتن راه حلی اصولی فراخوانده است. تقی پور سخنگوی شورای شهر در این خصوص گفته: «واقعیت این است که روز به روز به جمعیت تهران و حریم آن اضافه می‌شود و در این جلسه پیشنهاد شد که قوانین و مقرراتی اتخاذ شود که موضوع جمعیت و مهاجرت پذیری تهران کنترل شود.»

تقی پور با بیان اینکه در دهه 60 و 70 محدودیت‌هایی در خصوص سکونت در شهر تهران از جمله شماره گذاری خودرو و اجاره اماکن وجود داشت، اظهار داشت: «متاسفانه این روزها هیچ قید و بندی برای سکونت در تهران وجود ندارد و اگر بخواهیم آمایش سرزمینی مناسبی داشته باشیم حتما باید مقرراتی در بحث مهاجرت پذیری و توزیع عادلانه جمعیت در استان‌ها اتخاذ کنیم.» آنگونه که سخنگوی شورای شهر گفته، در این جلسه اعضای شورای تهران به تصمیمی برای حل این مشکل نرسیده اند ولی باور دارند که باید قانونی تصویب شود تا سکونت در تهران نیازمند مجوز شود تا آمایش جمعیتی دارای چارچوب شود.

اعضای شورای شهر تهران در آخرین جلسه نسبت به لایحه صیانت از باغات نیز مباحثی مطرح کرده و بر شناسنامه دار کردن باغات بزرگتر از ۲۰۰۰ متر تاکید کرده اند. این لایحه به کمیسیون های مختلف شورا ارجاع شده تا جزئیات آن را بررسی و گزارش خود را برای بررسی در صحن شورا، به هیات رئیسه ارائه کنند.

شگفتی های لیست کاندیداهای دو جریان سیاسی شورای تهران

انتشار لیست کاندیداهای مورد حمایت دو جریان سیاسی شورای شهر تهران، شگفتی های زیادی به همراه داشت که برخی از‌ آنها را اینگونه می توان برشمرد:

۱- گذر از اصلاح طلبی و پناه بردن به دامن اصولگرایی

الهه راستگو که بعنوان کاندیدای اختصاصی حزب اسلامی کار، از احزاب اصلاح طلب، به شورای شهر تهران راه یافته بود، در پایان دوره چهارم سر از لیست اصولگرایان درآورد تا روشن شود، تغییر موضع دادن چندان کار دشواری نیست. راستگو البته زمانی که در ابتدای شورای چهارم، به اصلاح طلبان پشت کرد و در انتخابات شهردار تهران، رای خود را به سبد اصولگرایان انداخت، روشن بود که حضورش در فهرست اصلاح طلبان، اشتباهی است.

۲- حذف هنرمندان و ورزشکاران به استثنای یک نفر

حضور هنرمندان و ورزشکاران که با انتقادات گسترده ای در فضای مجازی روبرو شده و حتی کمپینی برای نه به هنرمندان و ورزشکاران راه افتاده بود، سبب شد تا رهبران هر دو جریان سیاسی کشور را مجاب کند تا از قرار دادن نام هنرمندان و ورزشکاران در فهرست های ائتلافی خودداری کنند. هادی ساعی، رضازاده و جدیدی سه ورزشکار و مختاباد تنها هنرمند شورای تهران بودند که از لیست احزاب سیاسی برای شورای پنجم جا ماندند. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران، تنها ورزشکاری است که مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان قرار گرفته است. او البته تنها ورزشکاری هم هست که نامش در ردیف متهمان پرونده املاک نجومی نیز قرار گرفته بود.

۳- خداحافظی اصلاح طلبان با اکثریت اعضایشان در شورا

انتشار لیست مورد حمایت اصلاح طلبان برای شورای پنجم، نیز یک شگفتی و یک علامت سوال بزرگ به همراه داشت. شگفتی اینکه، اصلاح طلبان چهره های موثرشان در شورای تهران را مورد حمایت قرار نداده و از چهره های گمنام و بعضا کم سابقه حمایت کرده اند. لیست اصلاح طلبان با یک علامت سوال هم روبروست و آن اینکه اگر قرار بوده از اعضای فعلی و اعضای ادوار شوراها حمایت نشود، چرا در فهرست جدید نام دو عضو اصلی و یک عضو علی البدل به چشم می خورد، چه مزیتی سبب حمایت از این سه نفر و سلب حمایت از دیگر اعضای شورا شده است؟ احمد مسجد جامعی، محمد سالاری و حبیب زاده سه عضو شورای چهارم هستند که مجدد مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفته اند.

۴- سهم ۱۵ درصدی زنان در لیست اصولگرایان

در حالیکه فعالان زن، انتظار سهم ۳۰ تا ۵۰ درصدی از کرسی های شورای پنجم را می کشند، اصولگرایان در لیست کاندیداهای مورد حمایت در تهران، تنها از سه زن حمایت کرده اند. این در حالی است که در فهرست اصلاح طلبان ۶ زن حضور دارد که نشان می دهد در توجه به مطالبات زنان، اصولگرایان همچنان عقب تر از اصلاح طلبان حرکت می کنند. اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم نیز در تهران از ۷ کاندیدا حمایت کردند و مسبب جهش تعداد حضور زنان در مجلس دهم در قیاس به نه دوره گذشته شدند.

استعفای اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها از شمال تا جنوب

اختلاف نظر در میان اعضای هیات نظارت شهرستان و استان با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، به استعفای دسته جمعی اعضای هیات نظارت شهرستان لاهیجان و بندرعباس منجر شده است.

همزمان با انتشار لیست نهایی نامزدان انتخابات شوراها از سوی ستاد کشور، رئیس و دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورهای اسلامی شهر و روستا استان هرمزگان و اعضای هیئت نظارت شهرستان بندرعباس از سمت خود استعفا کردند.

این استعفا در اعتراض به تایید صلاحیت شش کاندیدا از سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات صورت گرفته است. صلاحیت این شش نفر توسط هیات نظارت استان رد شده بود. اعضای مستعفی هیات نظارت بندرعباس، معتقدند شورای مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها بدون رعایت تشریفات قانونی، رد صلاحیت شدگان را تایید صلاحیت کرده است. هنوز معلوم نیست افراد دیگری به جای استعفا دهنده گان معرفی خواهد شد یا آنها را متقاعد به پس گرفتن استعفا خواهند کرد.

در لاهیجان نیز ده عضو هیات نظارت، استعفاء کردند تا هیات نظارت استان سریعا افرادی را جایگزین مستعفیان کند.

دلخوش رئیس هیات نظارت استان گیلان در انتخابات شوراها با بیان اینکه بر اساس نظر قانونگذار پرونده های افرادی که در شهرستان ها رد صلاحیت شدند، پس از دریافت اعتراض از سوی آن افراد، برای بررسی مجدد و ارایه نظر نهایی به هیات عالی استان ارسال می شود، گفته: اینکه فردی تایید صلاحیت خود را از سوی هیات عالی استان دریافت کند، هیات های نظارت شهرستان ها نباید به اقدامات انجام شده واکنش نشان داده و اعتراض کنند و  باید تابع قانون باشند.

انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا با همه چالش هایی که پشت سر گذاشته و با تمام مشکلاتی که احتمالا در هفته آینده با آن روبرو خواهد شد، روز ۲۹ اردیبهشت ماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. کاندیداهای انتخابات شوراها، قانونا از روز ۲۱ اردیبهشت فرصت پیدا کرده اند تا برای جلب آراء مردم تبلیغ کنند. مهلت تبلیغات انتخاباتی، ساعت ۲۴ روز ۲۷ اردیبهشت به اتمام می رسد و پس از آن کاندیداها مجال تبلیغات ندارند.