مطالعه موردی از همکاری سازمان‌های جامعه مدنی و دولت محلی

ارتقای بهداشت در آفریقای جنوبی چگونه محقق شد؟

درصحن-شهرمن شورای من: ارتقای بهداشت و رفع نابسامانی‌های بهداشتی و درمانی در کشورهای آفریقای جنوبی، دغدغه‌ای جهانی بوده و هست. ولی اقدامات صورت گرفته تا حدودی وضعیت بهداشتی این منطقه را ارتقاء داده است. این مهم بدست نمی‌آمد جز با همکاری سازمان‌های جامعه مدنی و دولت‌های محلی. حال پرسش این است که چگونه  همکاری سازمان‌های جامعه مدنی با کمک دولت‌های محلی می‌تواند به ارتقای بهداشت در آفریقای جنوبی کمک کند؟ این مطالعه موردی به این پرسش پاسخ می‌دهد:

این که امکان دسترسی به آب پاک برای زندگی سالم مردم تا چه حد ضروری است، نیاز به توضیح چندانی ندارد. با این حال آیا می‌دانید یک هفتم مردم دنیا به توالت دسترسی ندارند؟ آیا می‌دانید بیش از 840000 نفر سالانه به خاطر عدم دسترسی به آب سالم و فاضلاب بهداشتی می‌میرند؟ خوشبختانه پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است. سازمان جامعه مدنی WASH  یکی از همکاران موثر در این زمینه است. این مقاله کوتاه متمرکز است برآموزش‌های منطقه‌ایِ جنوب آفریقا است که توسط صندوق سازمان مدنی بهداشت آب و فاضلاب  (CS WASH) از 5 تا 8 مه 2015 در حراره‌، زیمبابوه برگزار شد.

(CS WASH) با همکاری سایر سازمان‌های جامعه مدنی شش پروژه در چهار کشور در دست اجرا دارد. این پروژه‌ها با رویکردها و روش‌های مختلفی اجرا می‌شوند، در بعضی موارد وظیفه اصلی بر عهده همکاران یا دیگر شرکت کنندگان است و تمرکز آن بر ظرفیت‌سازی و حمایت از دولت‌های محلی (روستایی یا شهری) است.

می‌توانید در اینجا بیشتر درباره پروژه (CS WASH) بخوانید.

نقش سازمان‌های جامعه مدنی و دولت‌های محلی

سازمان‌های جامعه مدنی در بسیاری از کشورها، نقش منحصر به فردی در پرکردن شکاف بین دولت و مردم محلی ایفا می‌کنند و بصورت یک مکانیسم برای رساندن کمک‌های خارجی به مردم عمل می‌کنند. با توجه به ماهیت نسبتاً مستقل و پویای سازمان‌های جامعه مدنی، آنها می‌توانند کاتالیزوری برای تغییر در سطح محلی باشند و این بزرگترین مزیت نسبی آنها است. چنین مجموعه‌هایی اغلب مکمل فعالیت‌های دولت محلی هستند.

دولت‌ها اغلب پاسخگوی نیازهای فوری و ضروری جوامع هستند. از سوی دیگر سازمان‌های جامعه مدنی می‌توانند و باید برای پوشش دادن فضاهایی که دولت‌ها در ورود به آن محدودیت دارند وارد عمل شوند. این مهم است که دولت‌های محلی و سازمان‌های جامعه مدنی نقاط ضعف و قوت خود را بدانند و به علاوه باید خطوط کاری مشترک برای همکاری و هماهنگی بین خودشان تعریف کنند. تلاش برنامه WASH دقیقا در راستای پاسخ دادن به این نیاز بود یعنی همکاری سازمانی غیر دولتی با نهادهای دولتی محلی برای جبران کاستی‌های موجود.

مشخصا در برنامه  WASH افراد با معلولیت‌ها و نیازهای ویژه در نظر گرفته شدند. گفته می‌شود وجود یک نماینده از معلولین باعث می‌شود نیازهای ویژه این گروه بیشتر به چشم بیاید. به همین طریق در محتوای برنامه، همان قدر که تاکید بر آب بهداشتی و سالم وجود دارد، برابری زنان و آزادی‌های آنان نیز مورد توجه بوده است.

منبع :  Civil Society Water, Sanitation and Hygiene Fund. WASH