درصحن: اولین هفته کاری مجلس در سال ۹۶ طبق روال سالهای گذشته، شاهد نمایشی تکراری از تبعیت نمایندگان مردم از رهبر ایران و سردادن شعارهایی در حمایت از ایده رهبری در نامگذاری سال جدید، بود. «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» بعنوان نام سال جدید، از سوی رئیس و سایر نمایندگان مجلس مورد توجه ویژه قرار گرفت. ۲۳۵ نماینده با صدور بیانیه ای تضمین دادند که مجلس در راستای تحقق این شعار گام بر می دارد. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز از دولت و کمیسیون های تخصصی مجلس خواست که سریعتر برنامه عملیاتی خود، برای تحقق این شعار را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کنند.

مجلس پس از نمایش تبعیت از فرمان رهبر، چرخه قانونگذاری را با تصویب لایحه هوای پاک، کلید زد آنهم در پاکیزه ترین روزهای پایتخت. پیگیری ماجرای بازداشت مدیران شبکه های تلگرامی، طرح تشکیل وزارت محیط زیست، گزارش دیوان محاسبات از انحرافات مالی و عودت دریافتی های غیرقانونی به خزانه و دیدار زنان مجلس با علی لاریجانی، مهمترین رویدادهای مجلس در هفته سوم فروردین سال ۹۶ بود.

بیانیه ۲۳۵ نماینده در حمایت از فرامین رهبری

۲۳۵ نماینده مجلس در اولین جلسه کاری در سال جدید، با صدور بیانیه ای با هوشمندانه خواندن فرامین رهبر ایران در پیام نوروزی، آمادگی خود را برای تحقق شعار سال، بعنوان یک وظیفه اعلام کردند. در این بیانیه که از تریبون مجلس قرائت شد آمده است: «…ما نمایندگان مردم در مجلس همگان با سایر مسئولان و خدمتگزاران نظام حمایت عملی و همه جانبه خویش برای رفع موانع قانونی در حوزه کسب و کار، تولید داخل و نظارت صحیح بر اجرای منویات معظم له همت می کنیم. مجلس با استفاده از ظرفیت های قانونی خود آمادگی بررسی طرح های ویژه جهت حمایت از تولید داخل و افزابش سطح اشتغالزایی در تحقق شعار سال، تمام توان خود را به کار می گیرد. در این راستا هیات رئیسه مجلس و تمامی کمیسیون تخصصی و مرکز پژوهش های مجلس، فعالیت های خود را در این زمینه متمرکز کرده و گام های موثر خود را در تحقق شعار سال برخواهد داشت.»

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در نطق آغاز کار مجلس در سال ۹۶، از دولت و کمیسیون های تخصصی مجلس خواست تا هرچه سریعتر برنامه های عملیاتی خود را برای تحقق شعار سال به هیات رئیسه مجلس تقدیم کنند.

خرید و فروش ماشین فرسوده ممنوع

بررسی و تصویب لایحه هوای پاک، اولین گام مجلس دهم در سال ۹۶ در امر قانونگذاری بود. نمایندگان مجلس پس از روبوسی های نوروزی، موادی را تصویب کردند تا اجرای آن هوای پاک را به کشور و خصوصا کلانشهرها بازگرداند. در یکی از مواد حساسیت برانگیز آنها خرید و فروش خودروهای فرسوده را ممنوع کردند. ولی خودروی فرسوده چه مشخصاتی دارد؟ کسی هنوز برای این سوال جواب ندارد. چراکه تعیین سن فرسودگی وسایل نقلیه به دولت سپرده شده تا ظرف سه ماه از تصویب این قانون، مشخص کند خودروی فرسوده به چه خودرویی گفته می شود. آنچه مشخص است اینکه فعلا مجلس رای به ممنوعیت خرید و فروش داده و گفته حمل بار و مسافر، ‌صدور گواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع شد و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را  به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، جریمه کند.

کاهش سن معافیت معاینه فنی از ۵ به ۴ سال

طبق مصوبه مجلس، خودروهای نو بجای ۵ سال معافیت از دریافت برگه معاینه فنی، از ۴ سال معافیت برخوردارند ضمن اینکه خودروهای دولتی نیز معافیت شان از دو سال به یک سال رسید. این مصوبه اما خواست دولت را تامین نمی کند. دولت خواهان کاهش معافیت از ۵ سال به دو سال بود. سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه تلاش می کنیم سن معافیت باز کاهش یابد گفته: تغییر سن معاینه فنی در دولت و در کمیسون‌های مجلس از پنج سال به دو یا یک سال بود و حتی در شور دوم که با ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌ها تشکیل شده بود، کاهش معافیت سن معاینه فنی از پنج سال به دو یا یک سال تصویب شد. او گفته در بیشتر کشورهای دنیا سن معافیت معاینه فنی خودروهای نو یک سال است.

طبق مصوبه مجلس، نقل و انتقال خودروها بدون داشتن برگه معاینه فنی هم ممنوع است و مالکان خودرو در هنگام نقل و انتقال سند خودرو باید نسبت به دریافت برکه معاینه فنی اقدام کنند.

الزام دولت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

الزام دولت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، ماده دیگری از لایحه هوای پاک بود که به تصویب رسید. براساس این مصوبه وزارت کشور مکلف اش ظرف پنج سال از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات به صفر نمودن سود بازرگانی، نسبت به واردات خودروهای برقی-بنزینی (هیبریدی) اقدام و ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی کند. اولویت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با شهرهایی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر به بالاست.

کمیته بررسی طرح تشکیل وزارت محیط زیست

همزمان با بررسی لایحه هوای پاک، برخی نمایندگان زمینه سازی برای طرح تشکیل وزارت محیط زیست را در مجلس کلید زدند. زهرا ساعی نماینده تبریز در این خصوص گفته: طرح ادغام سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط زیست و تشکیل وزارت محیط زیست در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و کلیات آن با نظر مثبت اکثریت اعضای کمیسیون روبرو شده است. او خبر داده که کمیسیون اجتماعی، کمیته ای تحت عنوان کمیته محیط زیست، برای بررسی و ارائه طرح جامع تشکیل وزارت محیط زیست طی دو هفته آینده تشکیل خواهد داد. به گفته ساعی در جلسه بررسی این طرح در کمیسیون اجتماعی نمایندگان دولت نیز حضور داشته اند.

پاسخگو نبودن ریاست سازمان محیط زیست به مجلس به دلیل پست سازمانی (معاون رئیس جمهور) و تعدد بحران های زیست محیطی، از جمله مهمترین دلایل طراحان این طرح است.

احضار ۴ وزیر به مجلس در پی بازداشت تلگرامی ها

یک نماینده مجلس از احضار ۴ وزیر دولت روحانی به مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان در خصوص بازداشت ۱۲ نفر از مدیران کانال های تلگرامی خبر داده و گفته: وزیر دادگستری، وزیر کشور، وزیر اطلاعات و وزیر فرهنگ، چهار وزیری هستند که باید به مجلس توضیح دهند. قاسم میرازیی نیکو عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس گفته: امضاء کنندگان سوال از وزرا خواهان روشن شدن این سوال هستند:

  • چگونه برخی از افراد علناً به دولت و مسئولان توهین می‌کنند و هیچ ابایی از رفتار خود ندارند و در حاشیه امن هستند، اما عده‌ای دیگر از فعالان رسانه‌ای بازداشت می‌شوند.

این سوال هفته آینده توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول خواهد شد. اما همزمان با تحرک نمایندگان مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، که جملگی اصلاح طلب خوانده شده اند، دادستان کل جمهوری اسلامی گفته است، تعدادی از مدیران بازداشت‌شده کانال‌های تلگرامی در روزهای آینده آزاد می‌شوند. اتهام این افراد “اعمال خلاف امنیت ملی” عنوان شده است. پیش از این نیز عارف رئیس فراکسیون امید، این بازداشت ها را سیاسی خوانده بود.

بازگشت ۵ هزار و صد میلیارد پرداختی غیرقانونی به خزانه

دادستان دیوان محاسبات از بازگشت ۵ هزار و صد میلیارد از پرداختی های غیرقانونی به خزانه دولت خبر داده و گفته: میزان صحیح مازاد پرداخت های غیر قانونی در پرونده های مزایده ها، قراردادهای عمرانی، پرداخت های غیر قانونی و عوارض و حقوق دولتی ناشی از تصمیمات نادرست و تضییع حقوق بیت‌المال ۵ هزار و صد میلیارد تومان است. فیاض شجاعی تصریح کرده: «دیوان محاسبات 300 پرونده را درخصوص مباحث مذکور مورد رسیدگی قرارداد و این موضوع منجر به صدور رأی شد و در راستای اجرای آرای قطعی 4 هزاروصدمیلیارد تومان به بیت‌المال بازگردانده شد.» او اضافه کرده: «دادستانی دیوان محاسبات هزارمیلیارد تومان نیز قبل از صدور دادخواست از سوی دادستان به خزانه برگشت داد.»

این گزارش در دیدار نوروزی رئیس و دادستان دیوان محاسبات و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، به نمایندگان مجلس ارائه شده است. فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور گفته: نظر به سوالات نمایندگان درباره اقدامات نهایی دیوان محاسبات در خصوص حقوق های نجومی مقرر شد جلسه‌ای در آینده در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تشکیل خواهد شد و تمامی جزئیات در این خصوص به صورت گزارش ارائه خواهد شد.

درخواست زنان مجلس از علی لاریجانی

اعضای فراکسیون زنان مجلس در دیدار نوروزی با علی لاریجانی رئیس مجلس، خواستار تبعیض زدایی جنسیتی از قوانین، حمایت از ورود یک زن به هیات رئیسه مجلس، و سفر به حوزه های انتخابیه آنها جهت کمک به حل مشکلات موکلانشان شده اند.

انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال دوم، خرداد ماه برگزار و زنان مجلس امیدوارند در این دوره از انتخابات حداقل یک زن به هیات رئیسه راه یابد. سهیلا جلودارزاده که سابقه عضویت در هیات رئیسه مجلس ششم را دارد در سال اول کاندیدای ورود به هیات رئیسه مجلس بود که موفق به کسب آراء لازم نشد.

گرفتاری انتخاباتی نمایندگان و مشکلات تشکیل جلسات علنی

عضویت یک صد نماینده در هیات نظارت بر انتخابات شوراها، تشکیل جلسات علنی مجلس را با مشکل روبرو کرده است، چراکه طی یک ماه آینده، اعضای هیات های نظارتی باید تمام وقت، به وظیفه نظارتی خود عمل کنند. انتخابات شوراها روز ۲۹ اردیبهشت نزدیک ۴۰ روز دیگر برگزار می شود. احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به این مشکل، از تعطیلی جلسه روز چهارشنبه آینده مجلس خبرداده و گفته: جلسات علنی هفته آینده تنها در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار می شود تا نمایندگان بتوانند به وظایف خود در هیات نظارت بر انتخابات شوراها را ایفا کنند. او گفته تا روز انتخابات، هیات رئیسه برنامه های مجلس را به گونه ای طراحی می کند که خللی در کار هیات نظارت ایجاد نشود.