درصحن- شوراها: در هفته ای که شهردار تهران با حضور در جلسه شورای شهر، دولت و مجلس را به دلیل کاهش بودجه شهرداری، آماج تندترین انتقادات قرار داده و از شورای نگهبان خواسته بود تا جلوی تصویب لایحه برنامه ششم توسعه را بگیرد، و پس از پایان جلسه شورا،‌ شال و کلاه کرده عازم قم، برای دستبوسی مراجع بود، یک خبر او را سرآسیمه به تهران بازگرداند: «پلاسکو فروریخت!»

خبر آتش سوزی بزرگترین متجمع تولیدی پوشاک ایران، درست در چند قدمی مجلس شورای اسلامی، و فرو ریختن ساختمانی، که روزگاری تنها ساختمان بلندمرتبه تهران بود، چنان برق آسا تمام توجه ها را به خود جلب کرد که هیچکدام از اتفاقات و رویدادهای شورا و شهرداری در یک هفته گذشته، در یاد و خاطر نماند. از شهردار و اعضای شورا گرفته تا معاون اول رئیس جمهور و وزرا و مقام های نظامی،‌ جملگی در خیابان جمهوری جمع شدند تا شاهد مدیریت بحران توسط سردار قالیباف باشند.

درست در حالیکه موج شایعات در خصوص اخبار و اتفاقات این رویداد جانسوز، شبکه های اجتماعی را درنوردیده بود و انتظار می رفت شورای شهر تهران حداقل در بعد اطلاع رسانی به مرجعی مطمئن برای آگاه سازی شهروندان تبدیل شود، اما در کمال ناباوری تا روز دوم پس از حادثه، دریغ از یک خط خبر یا عکس در خصوص این واقعه تلخ. واقعه ای که دولت را بر آن داشت تا یک روز عزای عمومی اعلام کند اما شورا که متهم ردیف اول این فاجعه بود، حتی از پوشش خبری آن دریغ کرد تا در روزی که شهروندان در پی کسب اخبار صحیح و موثق به وب سایت شوراها مراجعه می کنند با یک سکوت خبری محض مواجه شوند. «اعتراض به کندی اجرای پروژه ۴۰۰ مسجد برای تهران» مهمترین خبر صفحه اول وب سایت شوراها در روز فاجعه پلاسکو بود!

هفته آخر دی ماه ۱۳۹۵، بیشترین بحث شورا و شهرداری متوجه کاهش بودجه شهرداری تهران از سوی دولت و کم توجهی دولت به توسعه مترو بود، خبری که زیر آوار پلاسکو گم شد.

ریزش پلاسکو و تلاش اعضای شورا برای فرار از مسوولیت پذیری

آتش سوزی مهیب ساختمان پلاسکو در قلب تهران، که به ریزش این ساختمان ۱۵ طبقه و تخریب کامل آن منجر شد، پیش از این از سوی قالیباف شهردار تهران پیش بینی شده بود. این خبر را بلافاصله پس از وقوع این حادثه، یکی از اعضای هیات رئیسه شورای شهر تهران اعلام کرد. قناعتی گفت در سال ۱۳۹۲ قالیباف به شورا اعلام کرده بود که این ساختمان ایمنی ندارد و خواستار اجازه پلمپ آن شده بود ولی این تقاضا مسکوت ماند چون شورا نگران معضلات اجتماعی ناشی از بیکار شدن جمع کثیری در پی تعطیلی این ساختمان بود. او ادعا کرد که پیش از این بارها به مالکان این ساختمان، نسبت به ناامنی آن، اخطار داده شده بود.

عضو دیگر شورای شهر، انگشت اتهام را متوجه قوه قضاییه و دادستانی کل کشور گرفته و می گوید: هزاران ساختمان ناامن دیگر در تهران وجود دارد که از آتش نشانی اخطار دریافت کرده اند. اما مالکان به این اخطارها توجه نمی کنند و شهرداری کاری نمی تواند در این خصوص انجام دهد. معصومه آباد مقصر را دادستانی کل کشور می داند که دستور به تعطیلی این ساختمان ها نمی دهد. او می گوید: قوه قضاییه باید دستور پلمپ این ساختمان ها را صادر کند ولی تا این اقدام توسط قوه قضاییه انجام نشود،‌ بازدید های دوره ای آتش نشانی نیز ثمری ندارد.

پیرهادی دیگر عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز مدعی است که طی سه سال گذشته ۷ بار از سوی شهرداری به مالکین ساختمان پلاسکو اخطار داده شده ولی آنها توجهی به این موضوع نکردند. رئیس شورای شهر نیز همین ادعاها را تکرار کرده است. مهدی چمران گفته: «در عرض سه سال اخیر 14 اخطار به ساختمان پلاسکو داده شده بود که این محل امنیت لازم را ندارد و آخرین اخطارها که برگ رونوشت آن به فرمانداری،‌ قوه قضائیه، استانداری و سایر نهادهای ذیربط ارسال شده مربوط به مرداد ماه امسال بوده است.» فارغ از آمارهای متفاوتی که از سوی رئیس و اعضای شورا داده می شود که نشان از مخدوش بودن دارد، این ادعاها مورد تایید کسبه پلاسکو نیز نیست.  یکی از عمده فروش های پیراهن مردانه در پلاسکو می‌گوید: «.. پلاسکو ایمن نبود درست، اما هیچ وقت من یادم نمی‌اد کسی اومده باشه در مغازه من و هشدار بده یا گیر بده که چرا سیستم ایمنی درستی ندارید. هیات مدیره هم بارها پیگیر ایمن کردن بود اما ظاهرا پول خیلی سنگینی می‌خواستند برای ایمن کردن پلاسکو.»

قالیباف: دولت در پی تعطیل کردن شوراهاست

سردار قالیباف در آخرین هفته دی ماه در جریان تقدیم بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران به شوراها، دولت و مجلس را متهم به تلاش برای تعطیل کردن شوراها کرده است. او با اشاره به تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس، گفته: «براساس این لایحه، همه سازمان های اجرایی به جز بخش خصوصی و تعاونی ها از جمله سازمان های عمومی غیر دولتی و شوراهای شهر و شهرداری ها مکلف شده اند که هر گونه درآمدی را به خزانه دولت واریز کنند. این به معنی انحلال شوراها است. اگر درآمد شهرداری ها را به خزانه دولت بریزیم و بعد از خزانه دولت تحویل بگیریم دیگر یک بند بنویسند شهرداری ها از نهاد عمومی غیردولتی تبدیل به نهاد دولتی زیر نظر وزارت کشور تبدیل شده اند.»

قالیباف نظارت دیوان محاسبات کل کشور بر بودجه شهرداری و تخصیص عوارض دریافتی بر ارزش افزوده به دیگر شهرها را خلاف قانون اساسی و پایمال کردن حقوق شهرها عنوان کرده و گفته: «در این خصوص با با دوستان در شورای نگهبان پیگیری حضوری، تلفنی و مکاتبه داشته ایم چرا که اثر سنگینی بر شورای شهر و شهرداری ها می گذارد.»

پس از اظهارات قالیباف، محسن سرخو از اعضای شورای شهر از مهدی چمران رئیس شورا خواست تا این نگرانی را بصورت مکتوب و طی نامه ای از طرف شورا به شورای نگهبان اعلام کند که مهدی چمران در پاسخ گفته این نامه به رئیس مجلس و شورای نگهبان ارسال شده و شخصا هم در تهران و قم دیدارهایی با اعضای شورای نگهبان داشته ام و با آنها در این خصوص صحبت کرده ام. سخنان که نشان می دهد، رئیس شورا بدون هماهنگی با اعضای شورا و در هماهنگی کامل با شهردار تهران عمل می کند. چراکه فارغ از بی اطلاعی برخی از اعضاء از این نامه نگاری ها برخی دیگر از اساس با این دیدگاه مخالف هستند. رحمت اله حافظی از جمله مخالفان دیدگاه قالیباف در خصوص نظارت دیوان محاسبات بر بودجه شهرداری است. او در صحن شورا گفته: «به نظر من نظارت دیوان محاسبات تهدیدی برای شورا نیست و منجر به انحلال شورا نخواهد شد.»

دولت سهم اش در مترو را نمی پردازد

سردار قالیباف همچنین با اشاره به کوتاهی دولت در پرداخت سهم خود از توسعه شبکه مترو می گوید: «دولت به دلیل مشکلاتی که دارد 9 درصد بیشتر افزایش بودجه ندیده است، اما برای شهرداری تهران نسبت به سال قبل 46 درصد کاهش دیده است. یعنی برای کل مترو در سال 95 به ما 245 میلیارد تومان تصویب کرده اند اما از این رقم 70 میلیارد تومان به ما هم نداده اند. همین ردیف به 125 میلیارد تومان در بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه بهره برداری مترو هر روز گسترش پیدا می کند، اما کاهش بودجه مترو در این شرایط معنایی ندارد.» شهردار تهران اضافه کرده: «در سال آینده سهم دولت در حوزه مترو 128 میلیارد تومان است. این رقم یعنی ساخت کمتر از 500 متر مترو در شهر تهران. ما به دولت گفتیم کار زیر ساختی، ریل و ساخت مترو را انجام می دهیم اما از دولت خواهش کردیم تنها واگن را اضافه کنند. دولت وعده داده است که هزارواگن اضافه کند که در حال طی کردن مراحل و در فراز و نشیب هستیم.»

شهردار تهران رویکرد بودجه شهرداری تهران را انقباضی دانسته و گفته: حقوق و مزایا، نگهداشت، دیون، توسعه حمل و نقل عمومی، پروژه های نیمه تمام از اولویت های شهرداری تهران در بودجه سال 96 بوده است.

بندرعباس شهری پر از موش

امام جمعه بندرعباس از این شهر بعنوان شهری پر از موش نام برده و با اعتراض به آلودگی های این شهر و با اشاره به هفته هوای پاک، گفته: «هوای پاک در شهری که پر از موش است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد. از مسؤولان می‌خواهم فکری به حال این آلودگی‌ها کنند، خیابان‌های اصلی شهر روز عوض می‌شود اما مشکلات در همه این سال‌ها تغییر نکرده‌اند.» آیت‌الله نعیم‌آبادی ادامه داده: «همه باید با رعایت بهداشت و فرهنگ و شعور ملی به داشتن هوایی پاک و زمینی سرسبز و بدون آلودگی کمک کنیم و بدانیم که بی‌احترامی به طبیعت، بی‌احترامی به خودمان و دیگران است. رشد فرهنگی جامعه در خانه معلوم نمی‌شود بلکه باید تعالی فرهنگی را در کوچه و خیابان و در رفتار مردم مشاهده کرد و بازتاب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را در سطح اجتماع مورد بررسی قرار داد.»