درصحن- شوراها- مسعود بندری: حدود چهار ماه تا برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در کشور (29 اردیبهشت 1396) نیروهای سیاسی و فعالان جامعه مدنی در نقاط مختلف کشور به شکل روزافزونی خود را برای حضور در رقابت انتخاباتی آماده می‌کنند. استان هرمزگان و مرکز آن، شهر بندرعباس نیز از این وضع جدا نیست.

اصلاح‌طلبان سازماندهی می‌کنند

با انتشار «آیین‌نامه پیشنهادی نحوه تشکیل شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها» از سوی شورای مشورتی اصلاح‌طلبان تحرکات برای تدارک فعالیت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان‌های مختلف ازجمله استان هرمزگان وارد فاز جدیدی شده است.

براساس آیین‌نامه مزبور، شورایی مرکب از نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب همراه با تعداد محدودی از شخصیت‌های حقیقی هر استان تشکیل و تصمیمات هماهنگ برای مشارکت هرچه فعال‌تر در انتخابات اتخاذ می‌شود.

بنابر شنیده‎‌ها نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب در استان هرمزگان از این ابتکار استقبال کرده و برای تشکیل شورای هماهنگی استان مصمم شده‌اند.

شنیده‌ها حاکی است برخی از شخصیت‌های شناخته شده استان که در اولین شورای شهر بندرعباس نیز منتخب مردم شهر بودند از سوی گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب برای نامزدی شورای شهر دعوت شده‌اند.

به نظر می‌رسد فهرست نامزدهای عضویت در شورای شهر اصلاح‌طلبان در استان هرمزگان شامل ترکیب تخصصی و خوشنامی از کنشگران مدنی و اصلاح‌طلبان منطقه دهند .

قابل اشاره آن‌که در شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز با شکل‌گیری شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها موافقت شده است.

کنشگری اهل تسنن برای شوراها

افزون بر اصلاح‌طلبان، خبرها حاکی از تحرک قابل توجه اهل تسنن برای حضور در انتخابات شوراهاست. سیدعبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس که از شخصیت‌های خوشنام و مورد اقبال مردم بندرعباس محسوب می‌شود و سالهاست محل رجوع مردم بندر ـ به‌ویژه اهل سنت ـ به‌منظور راهنمایی آنها در دوره‌های انتخاباتی است، نگاه مثبت و رویکرد ایجابی به انتخابات شوراها دارد. وی ازجمله چهره‌های شاخص استان است که با دولت روحانی همدلی دارد.

شنیده شده ایشان به کمک سایر شخصیت‌های برجسته اهل سنت قرار است فهرستی را برای نامزدی شورای شهر بندرعباس تدارک ببیند و معرفی کند.

علاوه بر این، شنیده‌ها حاکی از آن است که اهل تسنن استان هرمزگان و به‌خصوص شهر بندرعباس از یک‌سو و اصلاح‌طلبان استان از سوی دیگر درپی آن هستند هماهنگی بیشتری برای معرفی فهرست واحد اعمال کنند. اصلاح‌طلبان هرمزگان روابط بسیار نزدیک و خوبی با اهل تسنن دارند.

حدود 40 درصد جمعیت استان هرمزگان را اهل سنت تشکیل می‌دهند که بیشتر در جزایر و سواحل جنوبی هرمزگان و برخی شهرهای ساحلی (مانند بستک) ساکن هستند.

دانشجویان؛ نگاه به انتخابات شوراها

در کنار نیروهای اصلاح‌طلب شنیده‌ها حاکی از تمایل دانشجویان اصلاح‌طلب استان ازجمله انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها برای فعال شدن در انتخابات شوراهاست. تجربه کامیابی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری (1392) و مجلس (1394) موجب ترغیب و تشویق دانشجویان برای حضور فعال در صحنه رقابت انتخاباتی شوراها و ایفای نقش موثر در این نهاد مرتبط با جامعه شده است.

این رویکرد وقتی مهم می‌شود که از یاد نرود، شمار دانشجویان متولد استان در دانشگاه‌های بندرعباس سهم بالایی از کل دانشجویان را به خود اختصاص می‌دهد.

بندرعباس شاهد حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی، هزمزگان، آزاد اسلامی، پیام نور و نیز مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، و پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان است.

اصول‌گرایان هم بیکار نیستند

این تنها نیروهای اصلاح‌طلب استان هرمزگان و شهر بندرعباس نیستند که برای پیروزی در انتخابات شوراها، به ساماندهی نیروهای خود همت گمارده و به برنامه‌ریزی مشغول شده‌اند. در جناح مقابل، نیروهای اصولگرای استان نیز کمابیش و البته مطابق شنیده‌ها، به نحوی پراکنده در تدارک حضور در انتخابات شوراها هستند.

گفته شده جماعت‌هایی پیرامون نمایندگان اصول‌گرای استان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده تا هر کدام فهرستی را برای انتخابات شوراها در بندرعباس و دیگر شهرهای استان (ازجمله میناب، رودان، و قشم) ارائه دهند.

انتخابات شوراها در هرمزگان

در پنجمین انتخابات شوراهای شهر و روستای استان هرمزگان ( که در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه 1396 و هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد)، برای انتخاب ۱۳۷۴ شورای شهر و روستا در این استان تعیین تکلیف خواهد شد.

بندرعباس مرکز استان، شورای شهر ۹ نفره خواهد داشت؛ شورای شهر میناب شامل ۷ نفر خواهد بود؛ در ۳۶ شهر استان شورای ۵ نفره تشکیل خواهد شد؛ و نیز استان شاهد ۱۲۱ شورای روستای ۵ نفره و ۱۲۱۷ شورای ۳ نفره خواهد بود.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بزرگ‌ترین انتخابات کشور محسوب می‌شود. هرچند مختصات این انتخابات «بومی» و «محلی» است و کارکرد شورا نیز غیرسیاسی است، اما واقعیت آن است که در شهرهای بزرگ کشور این رقابت انتخاباتی همچنان زیر سایه حضور نیروهای سیاسی اصلی برگزار می‌شود. بندرعباس نیز از این ارزیابی جدا نیست؛ و به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، تحرک نیروهای سیاسی و نشست‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی آنان به شکل محسوسی افزایش یابد.