درصحن: در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد مجلس شد و بر کرسی‌ای تکیه زد که ۳۴ سال پیش پدرش بر آن تکیه زده و جان‌اش را در انفجار دفتر حزب جمهوری از دست داده بود. محمود صادقی فرزند شهید محمد حسین صادقی نماینده درود و ازنا در اولین دوره مجلس شورای اسلامی،‌ پیش از این در دوره ششم تلاش کرده بود تا از حوزه انتخابیه پدر راهی مجلس شود ولی در آن انتخابات که هنوز لباس روحانیت برتن داشت، پیروز نشد تا چهار دوره بعد، به نمایندگی از مردم تهران به مجلس راه یابد و زودتر از آنکه تصور کند، نامش بر زبان‌ها و آزادیش در خطر افتد. هنوز یک‌سال از عمر نمایندگی‌اش نگذشته که با جمعی شاکی روبروست و خود شاکی رئیس قوه قضاییه ایران.

 

محمود صادقی کیست؟

دوم فروردین ۱۳۴۱ در خانواده ای روحانی و سیاستمدار به دنیا آمد. پدرش محمد حسین از شاگردان و همراهان آیت الله خمینی و از فعالان انقلاب ۵۷ بود که در سال ۱۳۶۰ و در انفجار دفتر حزب جمهوری به همراه بیش از ۷۰ نفر دیگر از نمایندگان مجلس اول و اعضای حزب جمهوری کشته شد.

محمود صادقی پس از اخذ مدرک دیپلم فنی، و پس از شهادت پدرش،‌ راهی حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی را آغاز کرد. او با ورود به حوزه علمیه قم، مدرسه حقانی را برای تحصیل انتخاب کرد. مدرسه‌ای که پاتوق انقلابیون بود. آیت الله بهشتی،‌ آیت الله جنتی، حسن روحانی و بسیاری از چهره‌های انقلابی در این مدرسه تحصیل کرده بودند. صادقی در این مدرسه نزد علمای شناخته شده‌ای همچون شب زنده‌دار، راستی کاشانی و اشتهاردی تحصیل کرد و با اتمام مقطع سطح،‌ در کلاس‌های درس خارج آیت الله خامنه ای شرکت کرد و تقریرات درس ایشان را نوشت.

محمود صادقی در حالی‌که تدریس درس شرح لمعه را در حوزه علمیه شروع کرده بود، به تحصیلات دانشگاهی روی آورد و توانست دکترایش را در رشته حقوق از دانشگاه تربیت مدرس اخذ و به استخدام این دانشگاه درآمد تا هم مدرس دانشگاه باشد و هم مدرس حوزه علمیه.

او در کنار فعالیت‌های علمی و دانشگاهی، با عالم سیاست هم اخت بود و ضمن فعالیت در انجمن مدرسان دانشگاه‌ها،‌ که انجمنی اصلاح طلب و سیاسی است،‌ برای ورود به مجلس و فعالیت حرفه‌ای سیاسی اقدام کرد. اولین بار او خود را از حوزه انتخابیه درود و ازنا،‌ جایی که پدر پیش از این نمایندگی‌اش را برعهده داشت کاندیدای نمایندگی مجلس ششم کرد. اما در انتخاباتی که وجه سیاسی آن غالب بود و دامنه گرایش‌های سیاسی در انتخاب مردم به شهرهای کوچک هم کشیده شده بود او موفق به جلب آراء مردم نشد چون موفق به جلب حمایت اصلاح طلبان نشده بود. در آن انتخابات غلامرضا عبدالوند نماینده طیف اصلاح طلبان بود، کسی که در مجلس پنجم نیز با عضویت در فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) رابطه نزدیکی با حامیان خاتمی رئیس جمهور وقت داشت. محمود صادقی در این انتخابات با لباس روحانیت و انتشار پوستری به همراه عکس خاتمی در کارزار انتخاباتی فعالیت می‌کرد.

اما محمود صادقی چهار دوره بعد، و در حالی‌که لباس روحانیت را از تن به در کرده بود، از حوزه انتخابیه تهران و با حمایت احزاب اصلاح طلب و به عنوان یکی از سی کاندیدای ائتلاف امید به رهبری محمد رضا عارف، موفق شد به مجلس راه یابد و خیلی زود ره صد ساله را طی کرد و به چهره‌ای شناخته شده در مجلس تبدیل شد.

انتقادات صریح و بدون لکنت زبان، از قوه قضاییه، در پرونده‌های املاک نجومی، بورسیه‌ها، برخورد با دانشجویان و نشریات دانشجویی و حساب‌های مالی قوه قضاییه، از او چهره‌ای متفاوت به نمایش گذاشت. اما طرف مقابل نیز در برابر این انتقادات آرام ننشست و با اعزام ماموران جلب،‌ تلاش کرد تا شبانه صادقی را بازداشت کند که با مقاومت او و دخالت ریاست و اعضای هیات رئیسه مجلس موضوع بازداشت معلق شد اما رسیدگی به پرونده‌های متعددی که برای او تدارک دیده شده بود متوقف نشد. او داوطلبانه در دادگستری حاضر شد و با تاکید با حق مصونیت پارلمانی خود خواستار رسیدگی به پرونده‌هایش در هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان شد. هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان تشکیل جلسه داد و پرونده این نماینده مجلس را در خصوص شکایت نماینده کاشان از او در خصوص اظهارات‌اش در پرونده بورسیه‌های غیرقانونی به قوه قضاییه ارجاع داد. لذا صادقی کمتر از یک سال از عمر نمایندگی‌اش با پرونده‌ای مفتوح در قوه قضاییه منتظر رسیدگی قضایی و حکم دادگاه است. اتفاقی که پیش از این برای چند نفر دیگر از نمایندگان مجلس نیز رخ داده است.

محمود صادقی با ورود به مجلس دهم به کمیسیون آموزش و تحقیقات پیوست و فراکسیون شفافیت اقتصادی و سلامت اداری را تشکیل داد و به ریاست این فراکسیون رسید.

محمود صادقی در شهریور ۱۳۹۵ به دبیرکلی انجمن مدرسین دانشگاهها رسید. محسن رهامی، علی محمد حاضری، نجفقلی حبیبی، داود سلیمانی و … از دیگر چهره های شناخته شده این تشکل سیاسی اصلاح طلب هستند.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

سوابق اجرایی و مدیریتی محمود صادقی بیشتر محدود است به فعالیت هایش در حوزه امور دانشگاهی و حقوقی. اهم سوابق او به این شرح است:

  • نماینده مردم تهران در مجلس دهم و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات
  • مشاور وزیر علوم از سال ۹۲ تا ۹۴.
  • مدیر کل اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، از سال ۹۲ تا ۹۴.
  • دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران.
  • مسئول دفتر حقوقی دانشگاه تربیت مدرس ۷۵–۱۳۷۳.
  • مدیرکل فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس ۸۰–۱۳۷۷.
  • عضو شورای فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس.
  • عضو حقوقدان کمیته نظارت بر نشریات دانشگاهی.
  • عضو کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده ابن سینا.
  • عضو کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه تربیت مدرس.
  • عضو کمیته تخصصی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس.
  • مدیر گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس.
  • وکیل پایه یک دادگستری (عضو کانون وکلای دادگستری ایران)

 

انقلاب ۵۷ و جنگ ایران و عراق

محمود صادقی شانزده ساله بود که انقلاب ۵۷ به پیروزی رسید. بنابراین طبیعی است که نامش در هیچ خاطره ای از انقلاب ۵۷ ثبت نباشد، اما رشد و تربیت در خانواده‌ای انقلابی، با پدری که از انقلابیون شاخص شهر ازنا و درود بود و به علت تعقیبات پلیس امنیت مجبور به فرار از شهری به شهر دیگر بود، او را نیز در ردیف فعالان انقلاب ۵۷ قرار داده بود. کسی که به گفته خودش سه سال پس از پیروزی انقلاب، جسد پدرش را از زیر آوار ساختمان حزب جمهوری، محل بمب گذاری، بیرون کشیده است.

محمود صادقی تحت تعالیم پدر، با آغاز جنگ ایران و عراق، راهی جبهه‌های جنگ می شود و جانباز از جنگ بر می‌گردد. او اخیرا در یک سخنرانی در دانشگاه شیراز و در واکنش به شعار «مرگ بر فتنه گر» مخالفانش می‌گوید: «مرگ بر من، مرگ بر منی که با دستان خود پدرم را از زیر آوار بیرون آوردم. مرگ بر منی که پس از جانبازی دوباره به جبهه برگشتم.»

 

صدای معترضان به نقض حقوق بشر در مجلس

پس از پایان مجلس ششم، برای سه دوره متوالی کمتر صدایی در اعتراض به نقض حقوق بشر در مجلس شورای اسلامی شنیده نشده بود جز صدای علی مطهری که هر از گاهی نطقی و مصاحبه ای در دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق رهبران جنبش سبز ایراد می کرد. اما مجلس دهم به این سکوت پایان داد و این بار نه یک نماینده بلکه،‌ جمعی از نمایندگان، صدای معترضان به نقض حقوق بشر در مجلس شدند. محمود صادقی یکی از این نمایندگان بود. اعتراض به برخورد با دانشجویان و نشریات دانشگاهی، اعتراض به بازداشت نرگس محمدی از فعالان شناخته شده حقوق بشر، اعتراض به سرکوب معترضان و دفاع از حق اعتراض کارگران به مشکلات صنفی، از جمله تلاش های نمایندگان مجلس دهم برای دفاع از حقوق بشر عنوان کرد.

محمود صادقی در نطقی در صحن علنی مجلس از آزادی‌های مشروع مردم دفاع کرده و می‌گوید: «حکومت‌های مستبد، ازجمله رژیم استبدادی پهلوی، برای توجیه سرکوب مخالفان و سلب آزادی‌های مردم، آنان را به وابستگی به بیگانگان متهم می‌کردند. از این رو برای پیشگیری از این رویه در جمهوری اسلامی، اصل نهم قانون اساسی آزادی و استقلال و تمامیت ارضی را از یکدیگر تفکیک‌ناپذیر دانسته و از یک‌سو به هیچ فرد و گروهی حق نداده به نام استفاده از آزادی به استقلال کشور کمترین خدشه‌ای وارد کند و از سوی دیگر تصریح می‌کند که هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی های مشروع را هرچند با وضع قانون سلب کند.»

علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در نامه ای به محمود صادقی از تلاش های او در مجلس حمایت کرده و می‌نویسد: «جنابعالی در مدت کوتاهی که از آغاز بکار مجلس می‌گذرد به خوبی نشان داده‌اید نماینده واقعی و صدای مردم در مجلس شورای اسلامی هستید و به وظایفی که به عنوان وکیل مردم برعهده گرفته‌اید آگاه و پایبند می‌باشید.»

 

حصر، قانونی نیست!

محمود صادقی به عنوان سیاستمداری اصلاح طلب، نسبت به حصر رهبران جنبش سبز و ممنوع التصویری محمد خاتمی رهبر جنبش اصلاحات، معترض است. او در مصاحبه‌ای می‌گوید: «در هیچ کجای قانون مجازات اسلامی چیزی به نام حصر نداریم، باید جرم تعریف شود و به تایید مراجع قضایی برسد، ساز و کار رسیدگی به هر جرمی هم روشن باشد. مجازات مجرم باید در محکمه تعیین شود.» این نماینده تهران با تاکید بر اینکه درباره ممنوع‌التصویری خاتمی در مراجع قانونی حکمی صادر نشده، می‌گوید: «اگر شورای عالی امنیت ملی در این مورد مصوبه‌ای دارد باید منتشر شود ما که نماینده مجلس هستیم در این مورد نامحرم نیستیم و باید این متن را ببینیم.» او در نطقی در مجلس دهم رسما به حصر اعتراض کرده و می‌گوید: «نمی‌توان با حذف و حصر، زندان و تبعید و برخوردهای خشونت‌آمیز معترضین را قانع کرد.»

 

فرزند شهید و تربیت یافته خانواده ای انقلابی

محمود صادقی تربیت یافته خانواده‌ای روحانی و انقلابی است. پدر و پدربزرگ اش از علمای شناخته شده لرستان بودند. پدرش محمد حسین صادقی از یاران آیت الله خمینی و از فعالان انقلاب ۵۷ بود که پس از ورود به مجلس اول شورای اسلامی در انفجار دفتر حزب جمهوری کشته شد.

او پنج خواهر به نام‌های فاطمه، زهرا، طاهره، صدیقه و اعظم و سه برادر به نام های علی، احمد و محسن دارد. در جریان تلاش قوه قضاییه برای بازداشت شبانه‌اش،‌ یکی از برادرانش به نام علی در جمع حامیان‌اش که مقابل منزلش تجمع کرده بود، از آنها می‌خواهد به تجمع پایان دهد و می‌گوید: «ما برای استقرار نظام جمهوری اسلامی خون داده‌ایم، شهید داده‌ایم، آقای صادقی خودشان جانباز و فرزند شهید و مطیع ولایت هستند. عزیزان بسیج و سپاه نور چشم ما هستند و ما نمی خواهیم این موضوع بهانه‌ای دست اجانب، معاندین و دشمنان بدهد. ما در نظام جمهوری اسلامی با هم متحد هستیم و از عموم مردم میخواهیم اتحاد خود را حفظ کنند. باید اصلاح طلب و اصولگرا دست به دست هم بدهیم تا مملکت را آباد کنیم.»

اطلاعات بیشتری از شغل و مسوولیت خواهرها و برادران محمود صادقی در دست نیست.