درصحن: دقیقه نود توانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و در مقام کاندیدای انتخابات مجلس دهم، خود را در معرض رای مردم قرار دهد. پروانه مافی فرماندار اسبق شمیرانات، از جمله اصلاح طلبان شناخته شده‌ای بود که هیات نظارت رای به رد صلاحیت‌اش داده بود ولی شورای نگهبان اعتراض‌اش را وارد دانست و صلاحیت‌اش را تایید کرد. او شاید خودش هم باور نمی‌کرد که با یک میلیون و ۱۶۲ هزار رای روبرو شود ولی قطعا قرار گرفتن در لیست امید، باعث پیروزی چشم‌گیراش شد. فهرستی که در تهران سی بر صفر رقیب‌اش را شکست داد و یک‌جا در مرحله اول انتخابات به مجلس راه یافت.

پروانه مافی کیست؟

پروانه مافی اهل کرمانشاه و تحصیل‌کرده رشته مدیریت است. تا پیش از دوم خرداد ۷۶ که به روی کار آمدن دولت اصلاحات منجر شد، او به معلمی مشغول بود و کمتر در عرصه‌های سیاسی و اجرایی حضور داشت. با روی کارآمدن دولت خاتمی،‌ مافی فعالیت‌های سیاسی را با عضویت در حزب جمعیت زنان ایران به دبیرکلی زهرا مصطفوی، دختر آیت‌الله خمینی، با جدیدت دنبال کرد و به شورای مرکزی این حزب زنانه راه یافت تا علاوه بر فعالیت سیاسی، رابطه نزدیکی با بیت آیت‌الله خمینی برقرار کند.

پروانه مافی در این مقطع به مرکز مدیریت زنان نهاد ریاست جمهوری پیوست و کار اجرایی را آغاز کرد. او پله‌های ترقی را خیلی با سرعت طی کرد و با حکم عبد الواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت خاتمی به مقام فرمانداری شمیرانات رسید. تا در مقام ریاست شورای تامین شهرستان،‌ در کنار نیروهای امنیتی و سیاسی، دوره جدیدی از فعالیت مدیریتی و سیاسی را تجربه کند.

با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد انتظار می‌رفت خیلی زود کرسی فرمانداری را واگذار کند ولی وزارت کشور دولت احمدی نژاد حکم به تمدید ماموریت او داد تا یک سالی با دولت احمدی نژاد کار کند.

مافی پس از ۴ سال فرمانداری شمیرانات، دولت را ترک کرد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیوست. او در مجمع، مدیریت چند پروژه تحقیقاتی در حوزه زنان را عهده دار شد. رابطه نزدیک او با آیت الله هاشمی رفسنجانی،‌ مقدمه‌ای شد برای حضور رسمی اش در حزب کارگزاران سازندگی ایران و به عضویت شورای مرکزی این حزب درآمد.

پروانه مافی اگرچه در چند انتخابات‌ها پیشین به عنوان رئیس ستاد انتخابات یا عضو این ستاد، تجربه برگزاری انتخابات را داشت ولی تجربه انتخاب شدن را در کارنامه نداشت تا اینکه در انتخابات مجلس دهم از شهر تهران اعلام کاندیداتوری کرد و به رغم رد صلاحیت توسط هیات نظارت، در نهایت با تایید شورای نگهبان توانست در انتخابات شرکت کند و با رای مردم به مجلس دهم راه یابد. او که با حمایت احزاب اصلاح طلب در لیست امید قرار گرفته بود توانست با ۱ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۱۹۵ رای به مجلس راه یابد.

پروانه مافی پس از ورود به مجلس دهم، به کمیسیون شوراها و امور داخلی پیوست و به نایب رئیسی هیات رئیسه کمیسیون رسید. او همچنین با رای نمایندگان مجلس، به‌عنوان نماینده مجلس در کمیسیون ماده ده احزاب انتخاب شد. او در گفتگویی با خبرگزاری برنا خود را حامی احزاب می‌داند و می گوید به جد به فعالیت حزبی اعتقاد دارم و معتقدم که بدون داشتن احزاب قوی و گسترده ما هیچگاه به رشد سیاسی نمی رسیم.

سوابق سیاسی و اجرایی

پروانه مافی در طول بیست سال گذشته علاوه بر فعالیت های علمی و آموزشی، در حوزه های اجرایی و سیاسی فعال بوده است که مهمترین آن به این شرح است:

  • نماینده تهران در مجلس دهم
  • نایب رئیس هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم
  • فرماندار پیشین شمیران در دولت اصلاحات
  • عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی
  • مدیر کل امور بین‌الملل مرکز زنان ریاست جمهوری در دولت اصلاحات
  • مدیر آموزش و مدیر اجتماعی مرکز زنان ریاست جمهوری در دولت اصلاحات
  • مشاور وزیر آموزش پرورش در دولت اصلاحات
  • بازرس ویژه وزارت آموزش و پرورش دولت اصلاحات
  • عضو گروه علمی و دبیر کمیته مدیریت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مدیر اجرائی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و نظام اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مدیر پروژه نظارت بر عملکرد حوزه خانواده دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مسئولیت کمیته بانوان ستاد بزرگداشت امام خمینی (س)
  • مدیر مجمع خیرین مدرسه ساز شمیرانات
  • رئیس دبیرخانه همایش بانوی انقلاب و دبیر چندین همایش و کنگره بین‌المللی

تذکر به وزرای فرهنگ و دادگستری

پروانه مافی از جمله نمایندگان مجلس دهم است که به لغو مجوز کنسرت در مشهد اعتراض کرد. او به همراه جمعی از نمایندگان در تذکری به علی جنتی وزیر وقت فرهنگ خواستار توضیح در خصوص چرایی عقب نشینی در برابر نماینده ولی فقیه در استان خراسان شد. نمایندگان امضاء کنندگان این تذکر، لغو کنسرت در مشهد و پذیرش آن از سوی علی جنتی را مستثنی کردن خراسان از قوانین جاری کشور عنوان کرده و آن را کوتاهی وزارت فرهنگ عنوان کردند.

مافی همچنین در تذکری دیگر به همراه جمعی از نمایندگان فراکسیون امید، به وزیر دادگستری نسبت به برخورد با دانشجویان و نشریات دانشجویی هشدار داده و خواستار پاسخگویی وزیر دادگستری شدند. اقداماتی که نشان می‌دهد فراکسیون امید و اعضای آن می‌کوشند پرچمدار اصلاحات در مجلس دهم باشند.

پروانه مافی از جمله نمایندگانی است که از محمود صادقی نماینده تهران در برابر اتهامات وارده دفاع کرده و می‌گوید: چنانچه ما نمایندگان ملت در مجلس از اظهارنظرها و نطق‌های ایشان (محمود صادقی) برداشت کرده‌ایم و ناظر سخنان ایشان بوده‌ایم، مطلبی خارج از حیطه نمایندگی در مجلس نبوده است و در این حوزه می‌گنجد. محمود صادقی نماینده تهران دیگر عضو فراکسیون امید است که اظهارات‌اش با رنجش قوه قضاییه روبرو شده است. او خواستار شفاف سازی حساب‌های قوه قضاییه و پاسخگویی این قوه در خصوص چرایی بازداشت یاشار سلطانی افشاگر واگذاری غیرقانونی املاک تهران توسط شهرداری شده بود.

تلاش برای آزادی نرگس محمدی

نرگس محمدی فعال حقوق بشر که مدت‌هاست به دلیل فعالیت‌هایش در زندان اوین محبوس است، با روی کار آمدن مجلس دهم، مورد حمایت نمایندگان این مجلس قرار گرفت،‌ اتفاقی که در سه دوره گذشته مجلس سابقه نداشت تا از یک فعال حقوق بشر زندانی شده، حمایت شود. پروانه مافی به همراه جمعی از نمایندگان فراکسیون امید در نامه ای به دادستان کل کشور خواستار تجدید نظر در حکم زندان این فعال حقوق بشر شدند.

امضاء کنندگان این نامه صدور این نوع احکام «موجب دوری دگراندیشان و منتقدان از کشور و حاکمیت» و «باعث جمود و رکود جامعه» می‌شود. پروانه مافی همچنین شخصا در نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار تخفیف در حکم زندان بانوان شد. او بدون آنکه مستقیم نامی از نرگس محمدی ببرد،‌ تلویحا او را که مادر دو کودک است را مورد حمایت قرار داد و در پست اینستاگرامی اش نوشت: «نه به عنوان عضو فراکسیون زنان و خانواده و نه در قالب تذکر و نطق، اما شاید بتوانم به‌ عنوان یک مادر، یک زن، یک شهروند و یک کنشگر اجتماعی- سیاسی از آیت‌الله لاریجانی بخواهم که در محکومیت طولانی مادران سرزمینم تجدیدنظر کنند چرا که اساساً شاید نگاه تخفیفی اسلام به بانوان در برخی مجازات‌ها به دلیل همین جایگاه ویژه آنان در نظام تربیتی جامعه باشد و چنین اقداماتی قطعاً چهره رحمانی- انسانی نظام ما را بیشتر برای جهانیان جلوه‌گر نمایند.»

ریاست کمیته زنان ستاد میرحسین موسوی

اگرچه کمتر مصاحبه یا سخنانی از پروانه مافی در خصوص جنبش سبز در رسانه های مجازی یافت می شود ولی او از جمله یاران نزدیک میرحسین موسوی و رئیس کمیته زنان و جوانان ستاد انتخاباتی او بوده است. پروانه مافی در این خصوص می‌گوید: مطالبات زنان همواره دغدغه اصلی من بوده است و حتی زمانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که مسئول ستاد زنان میرحسین موسوی بودم، به دنبال انتقال این دغدغه‌ها به ایشان بودم.

پیگیری رفع حصر رهبران جنبش سبز از وعده های انتخاباتی، فراکسیون امید بود که از سوی پروانه مافی و دیگر اعضای فراکسیون دنبال می شود.

پروانه مافی را باید از مدافعین پا به کار حقوق زنان دانست. او نه تنها از طریق یک حزب سیاسی، جمعیت زنان ایران، بلکه از جایگاه نمایندگی مجلس پیگیر امور زنان است. مافی به همراه دیگر اعضای فراکسیون زنان مجلس در نامه ای به حسن روحانی خواستار بکارگیری زنان در سمت معاونت وزارتخانه ها شد.

این عضو فراکسیون زنان،‌ خود را مخالف تفکیک جنسیتی زنان می‌داند و نسبت به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاهها، اعتراض دارد. او می‌گوید: مسئله آن‌قدر پیچیده نیست که تبدیل به معضل کشور شود. درحالی‌که قبلاً حضور زنان در ورزشگاه وجود داشته است. علاوه بر بخش اجرا، در مجلس نیز می‌توان این موضوع را پیگیری کرد. عدم حضور زنان رنجی است که به دختران وارد می‌شود.

او همچنین گشت ارشاد و برخورد با جوانان را روشی ناصحیح می‌خواند و می‌گوید: گشت ارشاد سال‌هاست انواع برخوردها را می‌کند؛ چقدر موفق بوده است؟ باید ببینیم اگر طرحی توفیق ندارد، روی آن فکر کنیم و آن را رها کنیم و روی طرح‌های دیگر کار کنیم و روش را تغییر دهیم.

او از طرفداران جدی تشکیل کمیسیون زن و خانواده در مجلس است و معتقد است اگر این کمیسیون در مجلس وجود داشت، تاکنون بسیاری از مشکلات زنان حل شده بود چراکه کمیسیون در برابر مجلس پاسخگوست و باید عمل‌کردی داشته باشد. مافی وجود فراکسیون زنان را کارآمد نمی داند و می‌گوید: در فراکسیون الزامی برای عملکرد نیست و نوعی  دورهمی برای تعامل است ولی کمیسیون کار رسمی دارد به همین علت ما سوابق این کمیسیون را درآوردیم و به رییس مجلس دادیم تا بررسی شود. او می افزاید:                                                                                                                                       ما می خواهیم شأن جایگاه زن را در مجلس افزایش دهیم ما منتظر هیات رییسه و جواب آنها هستیم و نمایندگان هم رویکردشان مثبت است و اعضای این کمیسیون فقط زن نیست. در حال حاضر کمیسیون زنان وجود ندارد بلکه در کمیسیون فرهنگی کمیته زن و خانواده و جود دارد. برخی نمایندگان مجلس از جمله پروانه مافی معتقدند موضوع زن و خانواده باید به کمیسیون های تخصصی مجلس اضافه شود.

خانواده

اطلاعات چندانی از خانواده و روابط فامیلی پروانه مافی با دیگر رجال سیاسی ایران در دست نیست. او در مصاحبه ای با خبرگزاری برنا در معرفی خانواده خود، بدون نام بردن از همسر و فرزندانش، می‌گوید: همسرم در دوران تحصیل هم کلاسی ام بود و در دانشگاه با هم آشنا شدیم و ازدواج کردیم. او می گوید دو پسر و یک دختر دارد. پسرانش هر دو در رشته فنی مهندسی خود را دریافت کرده اند که یکی از آنها در بخش خصوصی و دیگری در بخش دولتی کار می کند. دخترش هم دانشجوی دکترای ژنتیک است. هر سه فرزند اش ازدواج کرده اند.