درصحن: روز گذشته برخورد فیزیکی و خشن ماموران شهرداری فومن با یک زن دستفروش باعث اعتراض اهالی این شهر شد. در این حادثه  ماموران سد معبر فومن در یکی از خیابان‌های این شهر در حال برخورد با دست‌فروشان بودند که با اعتراض شدید یک زن میان‌سال دست‌فروش مواجه شدند. آنها بساط این زن را پشت وانت ریخته بودند، اما زن سعی کرد وسایلش را پس بگیرد. کار به مشاجره و درگیری کشید و ماموران با هل دادن و خشونت سعی کردند زن را از وانت دور کنند. در میان مشاجرات و درگیری مردی با لباس کارگران شهرداری فومن به زن سیلی می‌زند.

فیلم و عکس این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست به دست می‌شود و اعتراض‌هایی در شبکه‌های مجازی شکل می‌گیرد. چند روزنامه و سایت سراسری این اتفاق را گزارش می‌کنند و مقامات محلی از جمله رییس شورای شهر و امام جمعه فومن واکنش نشان داده اند.

هوشنگ عباسقلی‌زاده، شهردار فومن جمع‌آوری دست‌فروشان را یک کار قانونی می‌داند و می‌گوید: دست‌فروشان باید به محلی که برایشان درنظرگرفته شده بروند اما این خانم همچنان در جای سابق خود حضور پیدا می‌کند.
او تاکید می‌کند: جمع‌آوری سدمعبر باید بر ضوابط قانونی مبتنی باشد و ماموران شهرداری به هیچ وجه حق درگیری ندارند.

همچنین امام جمعه فومن برخورد با این زن دست‌فروش را «زننده» توصیف می‌کند و می‌گوید: اشتباه یک فرد را نباید به پای همه‌ی تشکیلات حساب کرد.

حجت‌الاسلام صفوی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع و دوری از اعمال قدرت می‌گوید: سدمعبر همیشه تلخ و بحث‌برانگیز بوده است و خیابان ۴ دی به بازاری مبدل شده بود.  برخورد ناپسند را کسی قبول ندارد و فرماندار هم دستور برخورد با افراد خاطی را داده است. این موضوع بررسی خواهد شد و نتیجه‌ی آن هفته‌ی دیگر به مردم اعلام می‌شود.

از سوی دیگر رییس شورای شهر فومن می‌گوید در سه سال مسئولیتش بیشترین خواسته مردم شهر برخورد با سدمعبر خیابان‌ها بوده است.

سید نورالدین نعمتی رفع سد معبر را وظیفه شهرداری می‌داند و توضیح می‌دهد: شورای شهر در این خصوص وظیفه‌ای ندارد.
او با اعلام این که جایگاه ویژه‌ای برای دستفروشان در بازار سردار جنگل در نظر گرفته شده می‌گوید: تذکرات پی در پی ماموران سدمعبر به افراد بارها صورت گرفته، ولی تکرار سدمعبر در مسیر پیاده‌رو باعث شد تا یک پاکبان که کارگر روزمزد بوده چنین عملی را (سیلی زدن) مرتکب شود.

نعمتی با تاکید بر این که برخورد فیزیکی قابل قبول نیست، می‌گوید: باید به دست‌فروشان تذکر داده شود و آنها به تعزیرات معرفی شوند و به این خانم هم چندین بار تذکر داده شده است. مکانی برای دست‌فروشان تهیه شده اما همه آن جا حضور پیدا نمی‌کنند، زیرا تعدادی از آنها دوست دارند کنار خیابان باشند. اگر مردم می‌خواهند این‌ها خیابان‌ها را بگیرند، ما حرفی نداریم.

عضو شورای شهر فومن با بیان این که با اخراج این پاکبان مشکلی حل نمی‌شود، یادآور شد: اگر کسی به این پاکبان دستور داده تا او این کار را بکند باید او را به دادگاه کشاند، اما نباید این سیلی را با سیلی دیگری مقایسه کرد.

رئیس شورای شهر فومن ضمن عذرخواهی از شهروندان بابت این اتفاق درباره‌ی خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و برخی کانال‌های تلگرام گفت: ساعت ۲ شب عکس گاو را می‌گذارند و می‌گویند گاو در داخل شهر دیده شده، شهرداری کجاست که او را بگیرد؟ در حالی که قرار نیست اعضای شورا ۲ شب در شهر دنبال گاو بگردند اگر این گاو را بگیریم صد نفر زنگ می‌زنند.

مسئولان همواره از تکریم ارباب رجوع و احترام به شهروندان حرف می‌زنند، ترافیک پیاده‌روها و حضور دست‌فروشان سامان‌دهی‌نشده در همه جای کشور به‌ویژه شهرهای بزرگ موضوعی جدی است، اما شیوه‌هایی که تاکنون شهرداری‌ها برای حل این مسئله پیش گرفته‌اند، نتوانسته مشکلی را حل کند. گزارش‌های فراوانی از برخوردهای ماموران با دست‌فروشان مخابره می‌شود و حتی در مواردی به خودسوزی یا قتل فرد دست‌فروش انجامیده است. شاید این بار جنسیت دست‌فروشی که کتک می‌خورد باعث واکنش عمومی شده است.

اما به طور کلی مقصر کیست؟ زنی که برای گذران هزینه‌های زندگی دستفروشی می‌کند؟ کارگر روزمزدی که – شاید ترسیده از امنیت شغلی خود – کارگر دیگری را که زنی دست‌فروش است سیلی می‌زند؟ سیستم سدمعبر شهرداری‌ها؟

وزارت کار در این میان چه نقشی دارد؟ آیا سامان‌دهی دست‌فروشان، در این مورد خاص زنان دست‌فروش گیلانی، به عهده وزارت کار است؟ آیا سامان‌دهی به معنی اجازه ندادن به آنها برای کسب درآمد ناچیز برای گذران زندگی است؟

آنچه مسلم است در این میان شورای شهر و شهرداری‌ها که در مقام مجری پاک‌سازی معابر ظاهر می‌شوند حق هیچ گونه تعرضی به شهروندان را نداشته و ندارند، اما متاسفانه شهرداری‌ها با استخدام نیروهای خدمتی تحت عنوان اجرای احکام یا … در سال‌های اخیر بارها و بارها مبادرت به ضرب و شتم دستفروشان کرده‌اند.