درصحن: آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان از تقدیم گزارش کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان به رهبر ایران خبر داده و گفته در هنگام تقدیم گزارش، نگرانی ام را نسبت به آینده نظام و انقلاب را به رهبر معظم انقلاب اعلام کردم ایشان هم فرمودند: «عین همین نگرانی که شما دارید من در زمان امام راحل داشتم و ملاقاتی که با ایشان کردم، امام فرمودند، نگران نباشید برای این انقلاب و نظام تا مردم هستند هیچ اتفاقی نمی افتد.»

 

او این سخنان را در همایش بزرگ ولایتمداران عنوان کرده و افزوده: رهبر معظم انقلاب تسلط خاصی بر روی مباحث فقهی دارند و به عینه این را بارها شاهد بوده ام. وی با بیان این که اعلمیت در فقه، تنها در مباحث صلاة و طهارت نیست بیان داشته: اعلم کسی است که آنچه مردم نیاز دارند ومسائل روز است مطلع و آگاه باشد، شخص ولی فقیه، باید اعلم در همه موارد باشد چون قرار است به عنوان حاکم جامعه اسلامی امر و نهی کند.

 

محتوای گزارش کمیسیون تحقیق محرمانه است و جزییاتی از آن در دست نیست. اصل ۱۱۱ قانون اساسی،‌ انتخاب، برکناری و نظارت بر رهبری را جزء اختیارات مجلس خبرگان دانسته از این رو کمیسیون تحقیق موظف است اطلاعات لازم در باره اين اصل را به دست آورده و نسبت به صحت و سُقم گزارشات واصله، بررسى نمايد. اگر دو سوم كميسيون و هيئت ‏رئيسه، به تشكيل اجلاس خبرگان براى رسيدگى و عمل به اصل يك‏ صدويازدهم، رأى دهند، اجلاس خبرگان در اولين فرصت تشكيل مى‏ شود و پس از بررسى‏ هاى لازم رأى ‏گيرى انجام مى‏ گيرد.

 

پیش از این آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته بود که کمیسیون تحقیق گزینه های جایگزین رهبر آینده ایران را بررسی کرده ولی نام آنها را حتی به او نگفته اند. از زمان برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان، مساله جانشینی به موضوع روز تبدیل شده و گمانه زنی ها ادامه دارد. گفته می شود مساله بیماری آیت الله خامنه ای جدی است و مجلس خبرگان پنجم که بزودی تشکیل خواهد شد به مساله جانشینی ورود خواهد کرد. هاشمی رفسنجانی در بیان وظایف کمیسیون تحقیق می گوید: «این گروه حتی بر نهادهای زیر نظر رهبری مثل قوه قضاییه، نیروهای مسلح، صدا و سیما و امثال اینها هم نظارت می‏ کنند. اگر مسائلی باشد، می ‏روند و با رهبری مطرح می‏ کنند و گزارشی به خبرگان هم ارائه می ‏دهند، منتهی معمولاً به این نتیجه می ‏رسند که رهبری درست عمل کرده ‏اند، این طوری هم نیست که گفته شود در زمان امام خیلی کم بود و بعد از آن خیلی زیاد، من یادم نیست که در زمان امام اصلاً گزارشی از گروه تحقیق مطرح شده باشد، شاید هم شده باشد، من یادم نیست، ولی اینجا هم مثل بقیه کمیسیون ‏ها گزارش ‏ها ارائه شده و بعد چاپ می‏ شود. البته مسائلی که هست جمع‏ بندی می ‏شود و برای اعضای خبرگان ارائه می‏ گردد این طور نیست که شما بگویید، مثل زمان امام است، بلکه قطعا بیشتر است، ولی اینکه این گونه مسائل در جامعه مطرح شود یا نه، این یک بحث دیگری است. در مجموع آنچه که من خبر دارم اخیرا گروهی از آقایان مسائل زیادی از قبیل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مسائل قضایی را خدمت رهبری مطرح کرده بودند و توضیح خواسته بودند، ایشان هم توضیح داده بودند. بنابراین اگر سؤالی بکنند، ایشان پاسخ می‏ دهند و اگر مربوط به ایشان هم نباشد، می‏ گویند این به کجا مربوط می ‏شود.»

 

پس از برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری و اصلاح قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، سمت قائم مقام رهبری از قانون اساسی حذف شده، لذا تا زمان فوت یا برکناری آیت الله خامنه ای قانونا نمی توان منتظر انتصاب فردی به جانشینی او بود، ولی صحبت ها از تعیین جانشین در زمان حیات آیت الله خامنه ای در میان است. از حسن روحانی،‌ جوادی آملی،‌ صادق لاریجانی، و هاشمی شاهرودی بعنوان جانشینان احتمالی رهبر ایران نام برده می شود. ضمن اینکه برخی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی از رهبری شورایی دفاع می کنند.