درصحن: نمایندگان مجلس پس از بازگشت از تعطیلات نوروزی در حالی فعالیت خود را در سال جدید با ۸۹ غایب شروع کردند که هنوز بسیاری از آنها از شوک انتخابات اسفند ۹۴ بیرون نیامده بودند. تسویه حساب با آیت الله هاشمی،‌ انتقاد گسترده و علنی علیه شورای نگهبان و زیر سوال بردن نظارت استصوابی این نهاد، از پس لرزه های انتخابات بود که در اولین هفته کاری مجلس نهم به نمایش درآمد.

تحرکات نمایندگان اصولگرای مجلس نهم علیه هاشمی رفسنجانی به بهانه توئیت جنجالی منتسب به وی، محور اصلی جلسات علنی و نطق های پیش از دستور نمایندگان بود.  در هفته گذشته اصولگرایان ناکام در رقابت انتخاباتی، توییت آیت الله هاشمی که گفته بود: «دنیای فردا دنیای گفتمان هاست نه موشک ها…» را بهانه جدیدی برای حملات لفظی علیه وی کردند و یکی پس از دیگری در نطق هایشان در صحن علنی بر او تاختند.

بهانه این نطق ها هم پاسخ تند رهبر جمهوری اسلامی به توئیتر هاشمی بود. هر چند هاشمی در توضیحاتی  درباره توئیت حاشیه ساز خود گفت که «نقل این جمله برای من هم تازگی داشت و گفتم که اصل آن جمله را بیاورند که آوردند و دیدم که مربوط به تاریخ 14 آبان 1387 یعنی هفت سال قبل و در مصاحبه مفصل با یک گروه فیلمساز هلندی با موضوع «تاریخچه کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران» است.» اما این توضیحات برای منتقدان کافی نبود. محمد بیاتیان نماینده بیجار در نطق پیش از دستور خود با اعلام این که همه آحاد ملت ایران دولت و مجلس و ارکان نظام پشت سر رهبری، معتقد به توسعه توان موشکی خود هستند، اظهارات هاشمی را به «زمزمه‌های معدود افراد ناآگاه و مغرض» تعبیر کرد که به اعتقاد او «کوچکترین خدشه‌ای در این وحدت عقیده به وجود نخواهد آورد.»

اما حاشیه های این موضوع به نطق ها محدود نماند،‌  205 نفر از نمایندگان با صدور بیانیه ای از سیاست های موشکی سپاه حمایت کردند و زیر سوال بردن آن را همراهی با امریکا و اسرائیل خواندند. این بیانیه از سوی نمایندگان در اختیار هیات رئیسه قرار گرفت اما هیات رئیسه از قرائت آن در صحن علنی خودداری کرد که این موضوع با اعتراض جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس همراه شد. محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس پس از دریافت متن بیانیه تنها به این جمله اکتفا کرد که بیانیه ای در خصوص فعالیت های موشکی ایران از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد که در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت. اعتراض برخی نمایندگان از جمله روح الله حسینیان در تصمیم رئیس جلسه اثرگذار نبود.

برکناری رسایی از مسئولیت پرونده فساد در ورزش

 

حمید رسایی نماینده فعلی مجلس نهم که مسئولیت پرونده رسیدگی به فساد در ورزش در کمیسیون اصل 90 مجلس را بر عهده داشت از این مسئولیت کنار گذاشته شد و جای خود را به عبدالرحمن شاه حسینی معاون اسبق قضایی و اجرایی رییس کل دادگاه عمومی و انقلاب تهران و رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال داد.

البته رسایی برکناری خود را قبول ندارد و می گوید «پس از اتمام مرحله اول گزارش پرونده فساد در فوتبال و ارجاع پرونده به دستگاه قضایی، لازم بود رابطی بین کمیسیون و قوه قضائیه، پرونده را پیگیری کند. با توجه به سوابق قضایی و تسلط  آقای شاه‌حسینی در حوزه قضا و فوتبال از طرف آقای پورمختار حکم صادر شد که در ادامه این مسیر پیگیر قضایی این موضوع آقای شاه‌حسینی باشند.»

رسایی در شرایطی از مسئولیت پرونده فساد در فوتبال کنار گذاشته شد که خود به دلیل اتهام فساد مالی از سوی شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شده بود و دارای چندین پرونده زمین خواری در قوه قضائیه است.

سال جدید و تذکرات جدید

روند تذکرات کتبی نمایندگان اصولگرای مجلس نهم به دولت در سال جدید نیز به همان سبک و سیاق ادامه یافت.

از مهمترین تذکرهای نمایندگان در هفته گذشته تذکر شماری از آنها به حسن روحانی بود که از وی خواسته اند درباره علت عدم انجام اقدام قاطع و متقابل در برابر نقض مکرر مفاد برجام، از سوی هیأت نظارت بر اجرای برجام توضیح دهد.

وزرای کشور و امور خارجه، دو تذکر درباره لزوم انجام اقدامات لازم در خصوص اصابت چند گلوله و خمپاره به روستاهای شهرستان خدافرین در درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان دریافت کردند و پورمحمدی وزیر دادگستری نیز درباره لزوم رسیدگی به وضعیت سهامداران شرکت پدیده شاندیز و تسریع در پرداخت مطالبات آنان  از مجلس تذکر گرفت.

طیب نیا وزیر اقتصاد با دریافت تذکر از مجلس موظف به توضیح علت عدم اجرای فرامین رهبر جمهوری اسلامی در دولت و وزارت اقتصاد شد.

نطق هایی برای دفاع از حقوق خود!

جایگاه ناطقان پیش از دستور در صحن علنی مجلس این روزها محلی است برای برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده در انتخابات اخیر که انتقادها و اعتراض های خود به تصمیم شورای نگهبان درباره رد صلاحیت خود را به صورت عمومی مطرح کنند.

نکته قابل تامل این که بسیاری از این نمایندگان در انتخابات های گذشته از نظارت استصوابی شورای نگهبان به بهترین وجه بهره برده و در غیاب رقبای سیاسی خود که با تیغ شورای نگهبان قلع و قمع شده بودند با فراغت بال به مجلس راه یافته و کوچترین اعتراضی به رد صلاحیت های مرسوم شورای نگهبان نداشتند.

محسن صرامی فروشانی نماینده خمینی شهر یکی از این نمایندگان رد صلاحیت شده در انتخابات اخیر است که هفته گذشته در نطق میان دستور خود در جلسه علنی انتقادات شدیدی را علیه شورای نگهبان مطرح کرد.

صرامی فروشانی با اعلام این که «نمی‌شود شعار راه امام را بدهیم و مستقیم مهندسی و میدان داری کنیم.» شورای نگهبان را به مهندسی انتخابات متهم کرد و گفت: ‌«آیا انتظار دارید جرم‌های مکتوب در پرونده که در کل 30 ثانیه بیشتر برای تفهیم آن وقت گذاشته نشد چشم بسته قبول شود. مگر می‌شود نماینده مجلس رد صلاحیت شود و هر بار که از شورای نگهبان تماس گرفتند تهدید به انتشار مطالب و توصیه به استعفا کرد.»

نماینده فعلی خمینی شهر در ادامه انتقاد خود از شورای نگهبان گفت: «کجای قانون چنین حقی را برای آن شورا قائل است آیا شورای نگهبان فقط 30 ثانیه در یکی از بندها برای بنده وقت گذاشت و پس از نوشتن توضیحات توسط این جانب نهایتا بنده را به دلیل عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت کرد.»

اما جنجالی ترین نطق پیش از دستور مجلس نهم در اولین هفته کاری مجلس در سال جدید از آن باقری بنابی نماینده فعلی بناب بود. حجت الاسلام محمد باقری بنابی که در انتخابات دور دهم مجلس نتوانست آرای لازم برای ورود مجدد به مجلس را کسب کند و عرصه را به ضیاء الله اعزازی واگذار کرد، در نطقی بی سابقه اتهامات سنگینی را علیه رقیب خود، نیروهای نظامی و اطلاعاتی و برگزار کنندگان انتخابات وارد کرد.

باقری بنابی در ابتدای نطق جنجالی خود گفت که «متاسفانه در ایران اسلامی، انتخابات به تهدیدی برای کشور تبدیل شده که موجب سلب اعتماد مردم نسبت به نظام اسلامی می‌شود. و هرچه بر عمر این انقلاب افزوده می شود کیفیت انتخابات ارزش خود را از دست می دهد و عملا انتخابات در شهرهای کوچک تبدیل به بنگاه های خرید و فروش آرا شده است.»

باقری بنابی در ادامه «دخالت نیروهای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی در انتخابات را یک تهدید جدی برای مردم سالاری دینی» خواند که «در برخی مواقع به جای احزاب وارد عمل می‌شوند» این نماینده بازنده در انتخابات هفتم اسفند، روند انتخابات در شهر بناب را یک «افتضاح» خواند و گفت: «مردم در جمعه سیاه  هفتم اسفند ماه مظلوم واقع شدند و نتوانستند از حق مسلم خود دفاع کنند». باقری بنابی مدعی شد که در روز انتخابات «حدود 30 هزار رای از شهرهای همجوار برای فروش رای خود به شهرستان بناب آمده بودند.»

نماینده فعلی بناب با کنایه گفت: «اگر انتخابات اینگونه برگزار شود هر کسی می تواند با 3 الی 4 میلیون تومان در کرسی مجلس جلوس کند؛ پیش بینی می شود در مجلس یازدهم با توجه به تورم این امتیاز به 4 میلیون تومان از الان پیش فروش می شود.»

وی در پایان خطاب به مسئولان قوه قضائیه گفت: «آیا خرید و فروش رای قبیح تر است یا شراب خواری؟ آیا خرید و فروش رای جرم و قبیح تر است یا حمل مواد مخدر؟ به نظر می رسد شراب خواری و حمل مواد مخدر به مراتب قبح کمتری از خرید رای دارد.» این اظهارات با واکنش برخی نمایندگان مجلس از جمله محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس نهم و غلامرضا مصباحی مقدم مواجه شد.

چند مصوبه مجلس در سال جدید

اما در کنار حمله گسترده و بی وفقه نمایندگان به هاشمی رفسنجانی  و پیام های تشکر از رهبر جمهوری اسلامی، نمایندگان مجلس نهم در هفته گذشته چند مصوبه نیز داشتند.

طبق مصوبه مجلس دستگاه‌های اجرایی در صورت نیاز به یگان حفاظت مکلف شدند پس از کسب موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تشکیل یگان‌های حفاظت اقدام کنند. این یگان‌ها از نظر به‌کارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح هستند و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی تحت نظر بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط اداره می‌شوند.

به موجب مصوبه مجلس، در زمان صلح با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح، قسمتی از نیاز دولت، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و فدراسیون‌های ورزشی و واحدهای تولیدی به نیروی انسانی دارای مدرک لیسانس و بالاتر با استفاده از خدمت مشمولان وظیفه مشروط به عدم ورود آسیب به آمادگی رزمی کشور و پس از گذراندن دوره آموزش نظامی تأمین می‌گردد. این نیازها از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ستاد کل اعلام می‌شود.

مجلسی ها مصوب کردند که حداقل 50 درصد از نیروهای انسانی فوق که فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند، باید در مناطق توسعه‌نیافته یا کمترتوسعه‌یافته کشور خدمت کنند.

همچنین به موجب مصوبه مجلس، وضع هر گونه مالیات یا عوارض برای صادرات کالاهای مجاز و غیریارانه‌ای و جلوگیری از صادرات هر گونه کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است و صدور کلیه کالاها و خدمات به جز موارد زیر مجاز است:

1-اشیای عتیقه و میراث فرهنگی به تشخیص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

2- آن دسته از اقلام خاص دامی، نباتی، خاک زراعی و مرتعی و گونه‏‌هایی که جنبه حفظ ذخایر ژنتیکی و یا حفاظت تنوع زیستی داشته باشند، به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست

مصوبه دیگر مجلس درباره یکپارچه سازی نظام آماری کشور بود که طبق مصوبه مجلس مرکز آمار ایران تنها مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور شد.

فرجام بررسی لایحه بودجه 95

 

سرانجام مجلس نهم این هفته لایحه بودجه سال 95 را بررسی خواهد کرد. این لایحه در اواخر سال گذشته به چالشی میان مجلس نهم و دولت یازدهم بدل شده بود و به علت تاخیر دولت در ارائه آن مورد انتقاد نمایندگان مخالف دولت قرار گرفته بود.

نمایندگان معتقد بودند که تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه و لایحه برنامه ششم توسعه، فرصت کافی برای بررسی و تصویب آن را از مجلس گرفته است و دولت نیز اعلام کرده بود که برای تدوین لایحه بودجه باید تکلیف مذاکرات هسته ای روشن شود. اکنون قرار است هفته جاری  جلسات مجلس دو شیفته و در صورت نیاز سه شیفته برگزار و لایحه بودجه 95 بررسی و تصویب شود.

هیات رئیسه اعلام کرده که کار بررسی و تصویب لایحه بودجه تا پایان هفته در صحن علنی مجلس به پایان خواهد رسید و در صورت لزوم مجلس در روز شنبه 28 فروردین نیز جلسه علنی خواهد داشت.

اما وضعیت بررسی لایحه برنامه ششم توسعه هنوز مشخص نیست و در آخرین تصمیم گیری مجلس قرار شده است که کار بررسی این لایحه مهم به پس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم موکول شود.