درصحن- فرشته قاضی: واکنش‌ها به ردصلاحیت کاندیداهای شاخص انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همچنان ادامه دارد و فراخوانی در شبکه‌های مجازی با عنوان کارزار رأی سلبی به چهره‌های تندروی تأیید صلاحیت شده همچون احمد جنتی، محمد یزدی و مصباح یزدی شکل‌گرفته است. کارزاری که از مردم می‌خواهد به لیست انتخاباتی منتشر شده از سوی علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رأی بدهند و مانع از رأی آوردن این چهره‌ها شوند. احمد منتظری، فقیه و صاحبنظر مسائل سیاسی و مذهبی و فرزند آیت‌الله منتظری در مصاحبه با سایت در صحن می‌گوید که این ردصلاحیت های صورت گرفته کاملاً سیاسی و هدفمند بوده و کارزار رأی سلبی، واکنش مردم به این ردصلاحیت ها است. مصاحبه درصحن با احمد منتظری را می خوانید:

آقای منتظری درباره ردصلاحیت های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری چی فکر می‌کنید از سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی تا موسوی بجنوردی که عضو شورای عالی قضایی در زمان آیت‌الله خمینی بوده و شرط عضویت در این شورا اجتهاد بود و..؟

کاملاً مشخص است که این ردصلاحیت ها سیاسی است و شکی در این نیست که برخلاف قانون چنین رفتاری می‌کنند. اصولاً قانون اساسی به شورای نگهبان این اجازه را نداده که انتخابات را دومرحله‌ای کند، در یک مرحله افرادی را انتخاب کرده و بعد مردم را مخیر بگذارد که فقط در همین محدوده می‌توانید انتخابات کنید. این شورا برخلاف قانون اساسی یک اختیاری برای خودشان در نظر گرفته و به هیچ‌کسی هم جوابگو نیست. بسیار ظالمانه است که افراد را با اتهامات ناروا رد می‌کنند و مثلاً می‌گویند التزام عملی به اسلام ندارند و با وارد کردن چنین اتهامی درواقع افراد را تکفیر می‌کنند، همان کاری که داعش می‌کند و به‌ مجرد اینکه یکی از فرامینشان را شهروندان نقض می‌کند، می‌گویند کافر شده و گردن می‌زنند. آنها گردن می‌زنند و اینها ردصلاحیت می‌کنند. خودشان هم می‌دانند که چنین ظلمی می‌کنند. در یک موردی که من می‌شناسم شخص آقای جنتی این را گفته بود. دوستی که به اتهام “عدم التزام عملی به اسلام” رد شده بود به آقای جنتی گفته بود که شما مرا می‌شناسید و می‌دانید که من التزام عملی به اسلام دارم. آقای جنتی گفته بود شما یک وقتی بیا شورای نگهبان تا برای تو ماده‌اش را عوض کنیم. یعنی شما قرار است رد شوید، منتهی بیایید این ماده را عوض کنیم. یعنی کاملاً خودشان هم می‌دانند دارند سیاسی‌کاری می‌کنند و در یک جمله رقیب را حذف می‌کنند.

                                 

چه هدفی را دنبال می‌کنند به‌خصوص در این شرایط که گفته می‌شود با توجه به سن و بیماری آیت‌الله خامنه‌ای و هشت ساله بودن دوره خبرگان، دوره پنجم از اهمیت بالایی برخوردار است و ولی‌فقیه بعدی را تعیین خواهند کرد؟

دقیقاً در همین رابطه است. یعنی یک کسی یا کسانی را به‌عنوان جانشین آیت‌الله خامنه‌ای در نظر دارند که کاملاً محرمانه است و حتی حاضر نبودند به آقای هاشمی رفسنجانی بگویند. آقای یزدی گفته بود که کمیته سه نفره است و داریم افراد را پیدا می‌کنیم و فقط به مقام رهبری معرفی می‌کنیم. حتی آقای هاشمی به‌عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سؤال کرده بود که چه کسانی را پیدا کرده‌اید؟ جواب نداده بودند. لذا برای خبرگان کسانی را در نظر دارند و الآن کاملاً بررسی می‌کنند که اشخاصی را تأیید کنند که به کاندیدای مورد نظرشان برای رهبری آینده رأی خواهد داد. اگر تشخیص دهند که رأی می‌دهد، تأیید می‌کنند اگر بدانند طرف مقابل غیرخودی است و احتمال دارد رأی ندهد، ردصلاحیت می‌کنند. اما من امیدوارم که وجدان‌های پاکی هم هست – با اینکه الآن سازش می‌کنند تا به مناصبی راه پیدا کنند یا از ورود به مجلس خبرگان باز نمانند – ولی در روز مبادا دین‌داری و حس وطن‌پرستی‌شان باعث می‌شود به کاندیدایی رأی دهند که صلاحیت بیشتری برای اداره مملکت داشته باشد.

دلیلی که برای ردصلاحیت سیدحسن خمینی گفته بودند را حتماً دیده‌اید. اینکه «اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد» احراز نگردید. نظر شما چیست؟

اگر در مورد تمام کاندیداها این کار را می‌کردند و این روش را اعمال می‌کردند مطابق عدالت بود. ولی بسیاری بدون امتحان تأیید شده‌اند. اگر ملاک شورای نگهبان اطمینان به عالم بودن و اجتهاد کاندیداهاست چه شاهدی بزرگ‌تر از اینکه مراجع بزرگ قم شهادت دادند که آقای سیدحسن خمینی را در حد اجتهاد می‌دانند؟ این بی‌عدالتی است که بسیاری را که در حدّ حسن آقای خمینی نیستند، بدون امتحان تأیید کرده‌اند، چون از طرز فکر سیاسی خاصی بودند ولی ایشان را قبول نکردند.

لیست آقای هاشمی منتشر شده، در مورد این لیست چه فکر می‌کنید؟ یک کارزاری هم راه افتاده به عنوان کارزار سلبی که می‌گویند به این لیست آقای هاشمی رأی بدهید تا جنتی و یزدی و مصباح یزدی رأی نیاورند. در این مورد چه فکر می‌کنید؟

این عکس‌العمل کارهای آنان است. مردم واقعاً در صحنه هستند و فهیم هستند و می‌دانند چه اتفاقاتی دارد می‌افتد. چون شورای نگهبان آمده افراد مورداحترام مردم را ردصلاحیت کرده، مردم هم مقابله‌به‌مثل می‌کنند و به این شیوه آنها را ردصلاحیت می‌کنند. کاری که مردم می‌توانند بکنند و اختیاری که دارند که پای صندوق‌های رأی است و من فکر می‌کنم به قول آقای خاتمی کاری کارستان خواهد شد.

ولی برخی اسامی در لیست مثل دری نجف‌آبادی و ری‌شهری و وجهه‌ای که در میان مردم دارند باعث شده خیلی‌ها بگویند که لیستی رأی نخواهند داد و مردم از این لیست هم انتخاب خواهند کرد؛ شما با این اوصاف فکر می‌کنید کارزار رأی سلبی موفق خواهد بود؟

من فکر می‌کنم می‌تواند موفق باشد. در گروه‌های اجتماعی زیادی من عضو هستم و بحث در می‌گیرد و نهایتاً آن چیزی که اکثر دوستان قبول می‌کنند این است که بالاخره این دو نفر افرادی هستند که اگر انتخاب شوند ولو اینکه اعتقادی به آنها نداریم اما مانع می‌شوند از اینکه افرادی از شورای نگهبان که چنین بلایی سر ملت آوردند و چنین تهمت‌هایی به کاندیداهای مورداحترام مردم زدند رأی بیاورند. این هدف بزرگ‌تری است از اینکه آقای ری‌شهری و آقای دری نجف‌آبادی رأی بیاورند یا نیاورند. منظورم این است که اولاً باید تفرقه بین نیروهای اصلاح‌طلب نباشد و ثانیاً رأی نیاوردن آن سه نفر پیام بسیار مهم‌تری دارد از رأی نیاوردن این دو نفر.

سخنگوی شورای نگهبان گفته در جریان بررسی صلاحیت‌های مجلس خبرگان رهبری نیست؛ شما چی فکر می‌کنید چه اتفاقاتی افتاده که چنین صحبتی در این سطح بی‌سابقه مطرح شده؟

این خود دلیل بی‌منطقی و رسوایی کار شورای نگهبان است که سخنگوی آن‌هم متوجه این امر شده و پیداست فطرت پاکی دارد که با صداقت این را به مردم گفته است.

عده‌ای می‌گویند این نشانگر اختلافات درونی شورای نگهبان است و…

من فکر نمی‌کنم اختلافی باشد. اختلافاتی نیست، رسوایی است. به همین دلیل که این‌طور بی‌محابا بی‌عدالتی می‌کنند و افراد خودی را تأیید و افراد غیرخودی را با هر بهانه‌ای و تهمتی رد می‌کنند، این مسئله آن‌قدر رسوا بوده که سخنگوی شورای نگهبان هم متوجه شده و بخشی از آن را بیان کرده است.