درصحن: در هفته ای که فکر و ذکر نمایندگان به میدان فاطمی و ستاد انتخابات کشور مشغول بود تا با ثبت نام اولین گام را برای ورود به کارزار انتخابات مجلس دهم بردارند، مباحثی در مجلس مطرح بود که هریک به نوعی می توانست در آراء شان تاثیر مستقیم داشته باشد. طرح استخدام نیروهای حق التدریس آموزش و پرورش، طرح سنجش و پذیرش دانشجو و لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری. نمایندگان مجلس همچنین با احضار فانی وزیر آموزش و پرورش و مانور روی مشکلات معلمان سعی کردند جلوه ای از تلاش برای استیفای حقوق معلمان به نمایش بگذراند که نتیجه آن نیز کارت زرد دیگری به فانی شد. اما پایان یافتن ماجراهای برجام، پایان حمله به سیاست خارجی روحانی نبوده و نیست آنها این هفته دو موضوع جدید برای حمله به دولت روی میز داشتند: طرح کنگره امریکا برای ویزای ایرانی-اروپایی ها و تغییر پایتخت فرهنگی جهان اسلام.

تصویب طرح جذب نیروهای حق‌التدریس

آنهایی که اخبار مجلس ایران را دنبال می کنند به خوبی می دانند که در چند سال اخیر معلمان حق التدریسی و مربیان پیش دبستانی یک پای ثابت تجمعات اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس به شمار می روند و با وجود آمد و شد دولت ها و مجالس با گرایش های مختلف اما معضلات و مشکلات این قشر به وقت خود باقی مانده و گره ای از آن گشوده نشده است. مجلس نهم نیز از این قاعده مستثنی نیست و از بدو تشکیل آن شاهد اعتراض ها و تقاضاهای بسیاری از سوی معلمان حق التدریسی برای تحقق مطالباتشان بودیم.

در هفته ای که گذشت در شرایطی که فرصت چندانی تا پایان دوره نمایندگی و برگزاری انتخابات دوره دهم باقی نمانده، سرانجام نمایندگان مجلس نهم طرحی را تصوب کردند که به موجب آن دست کم بر روی کاغذ برخی از موانع استخدام نیروهای حق التدریس برداشته خواهد شد.

به موجب مصوبه مجلس، در تبصره 10 موضوع ماده واحده قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی «شرط رشته تحصیلی منحصراً برای بکارگیری مشمولان قانون فوق در مقطع آموزش متوسطه» در نظر گرفته شد و همچنین عبارت «حق‌التدریسی»، شامل نیروهای آموزشی، پرورشی، بهداشتی، مشاور و سرپرست کارگاه و حق‌التدریسان جامانده قبل از 26 مهر 1391 می‌شود.

در تبصره 10 این قانون آمده وزارت آموزش و پرورش مکلف است فقط مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که قبل از تصویب این قانون با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند را به منظور تأمین نیروی حق‌التدریس با توجه به رشته تحصیلی مقطع (حداقل کاردانی)، جنسیت، نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه بدون الزام به رعایت ماده 8 این قانون بکار گیرد و استفاده از سایر نیروها در این زمینه ممنوع است.

از جمله معضلات و مشکلات معلمان حق التدریسی که طی این سالها با آن ها دست به گریبان بوده و تاکنون ناینحل مانده به این شرح است:

  • تدریس 24 ساعت در هفته در مقطع ابتدایی و درج 22 ساعت در ابلاغ – برای اینکه پاره وقت محسوب شوند و شامل حقوق و مزایای استخدام نشوند،
  • ندادن ساعات کار کافی (24 ساعت) به معلمان حق التدریس مقطع راهنمایی ، دبیرستان و پیش دانشگاهی به خصوص در تهران و کلان شهرها،
  • تدریس در بدترین شرایط آب و هوایی و دورافتاده ترین نقاط روستایی،
  • برتری داشتن معلمان رسمی و پیمانی نسبت به آنها حتی در شرایطی که مدرک و سابقه کاری مفید حق التدریس ها بیشتر از آنها باشد،
  • نداشتن هیچگونه پوشش بیمه ای،
  • نداشتن هیچگونه بورسیه ی تحصیلی یا سهمیه ی کنکور،
  • انتخاب نشدن به عنوان” معلم نمونه ” حتی در صورت داشتن شرایط و شایستگی ها،
  • عدم پرداخت حقوق در ایامی که به هر دلیل تعطیل بوده ( تعطیلات رسمی ، فصلی )
  • عدم پرداخت حق بدی آب و هوا ، عائله مندی ، پوشاک، بن و سهام عدالت
  • دریافت حقوقی معادل یک سوم حقوق معلمان رسمی،
  • و از همه مهمتر عدم تأمین امنیت شغلی،  

اکنون باید دید آیا این مصوبه مجلس امکان اجرایی شدن خواهد یافت و در صورت اجرا آیا می تواند گره ای کوچک از کلاف سردرگم مشکلات معلمان حق التدریسی باز کند یا این اقدام تنها نمایشی برای کسب آرای معمان حق التدریسی سراسر کشور در آستانه انتخابات دوره آینده مجلس خواهد بود؟

ترکیب شورای سنجش و پذیرش  دانشجو مشخص شد

نمایندگان مجلس نهم در ادامه بررسی طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو ماده 2 این طرح را به تصویب رساندند. به موجب این مصوبه مجلس، برنامه‌ریزی، تصویب مقررات، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها واگذار شد.

وزیر علوم به عنوان رئیس و  وزیر بهداشت، دو نفر از رؤسای دانشگاه‌های دولتی به انتخاب این دو وزارتخانه، رئیس دانشگاه آزاد، رئیس دانشگاه پیام نور، رئیس سازمان سنجش به عنوان دبیر و دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر ترکیب این شورا را تشکیل می دهند.

نمایش آبستراکسیون در اعتراض به تصمیم باهنر

اصولگرایان مجلس طی چهار سال گذشته برغم اختلاف نظرهای شدید طرح ها و لوایح بسیار چالش برانگیزی را رد یا تصویب کرد ولی دامنه اختلافات آنها به آبستراکسیون (ترک مجلس و از رسمیت انداختن آن) ختم نشده بود. اما این هفته جنجال بر سر تصمیم باهنر رئیس وقت جلسه مبنی بر مشروط کردن تصویب لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری،‌ به کسب حداقل دو/سوم آراء کل نمایندگان حاضر،‌ معترضان را برآن داشت تا یک روز بعد و در اعتراض به این تصمیم صحن علنی مجلس را ترک و مجلس را برای ادامه کار با مشکل مواجه کنند.

روز بعد از تصمیم جنجالی باهنر و در حالیکه ابوترابی ریاست جلسه را برعهده داشت،‌ احمد شوهانی در تذکری نسبت به اقدام باهنر گفت: «بنده روز گذشته مشروح این قوانین مصوب‌شده را از اداره قوانین مجلس گرفته و به هیأت رئیسه تقدیم کردم، همه این قوانین با نصف به علاوه یک رأی نمایندگان مجلس در صحن علنی به تصویب رسیده است اما در جلسه روز گذشته پارلمان در ابتدا گفته شد که تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیازمند نصف به علاوه یک رأی است، اما در پایان جلسه همه نمایندگان مجلس را غافلگیر کردند و آقای باهنر که اداره صحن علنی را بر عهده داشت، گفت که تصویب این لایحه نیازمند دو سوم رأی نمایندگان است چرا که با قانون برنامه پنجم مغایرت دارد.»

این نماینده مجلس در ادامه هیات رئیسه را تهدید کرد که «یکصد نفر از نمایندگان مجلس تفسیر دیگری از مصوبه روز گذشته خانه ملت دارند و اگر هم‌اکنون در صحن علنی پاسخ نگیرند، از مجلس خارج می‌شوند و جلسه علنی از رسمیت می‌افتد.» ابوترابی‌فرد که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به این اظهارات شوهانی گفت: «این سخنان زیبنده مجلس شورای اسلامی نیست، ما بر اساس برداشت‌مان از قانون عمل کردیم و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جلسات علنی باید بر اساس تفسیر و برداشتی که از آیین‌نامه داخلی مجلس دارد، عمل کند.»

پس از این اظهارات، حدود 30 نفر از نمایندگان با حضور در جایگاه هیأت رئیسه شروع به صحبت کردن با ابوترابی‌فرد و دیگر اعضای هیأت رئیسه مجلس کردند و سرانجام تعدادی از آنها صحن علنی مجلس را ترک و ادامه کار را با مشکل مواجه کردند. احمد شوهانی، حلیمه عالی، میرقسمت موسوی، سیدباقر حسینی، افضلی‌فرد، حقیقت‌پور، پیرمؤذن و حاجی‌دلیگانی از جمله نمایندگان معترضی بودند که صحن علنی را ترک کردند. وعده ابوترابی به بررسی مجدد این موضوع در هیات رئیسه و پادرمیانی دیگر نمایندگان موجب برگشت آنها به صحن شد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس در صورتی که عدد جلسه علنی به کمتر از 194 نفر برسد، یعنی حتی اگر تابلو پارلمان عدد 193 را نشان دهد، مجلس از رسمیت می‌افتد و رئیس جلسه تا مادامی که وکلای ملت به صحن علنی بازنگردند، نمی‌تواند رأی‌گیری کند.

ممنوعیت تاسیس حزب توسط جاسوسان با تشخیص وزارت اطلاعات و سپاه

اصلاح ایرادات وارده به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی اعاده شده از شورای نگهبان، فعالیت دیگر نمایندگان در بعد قانونگذاری بود. آنها با اعمال اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان رای به تصویب مجدد این طرح دادند. به موجب مصوبه مجلس، ائتلافی سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت در زمینه فعالیت مشخص است که با اطلاع کمیسیون احزاب موضوع ماده 10 این قانون شکل می‌گیرد،«جبهه» نامیده می‌شود.

بهارستان نشینان همچنین مصوب کرده‌اند که جاسوسان حسب تشخیص وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حکم مراجع قضایی کشور از جمله اشخاصی هستند که از حق تأسیس حزب یا عضویت در آن محرومند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور صدور پروانه برای تشکیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی و انجام وظایف تصریح‌شده، در این قانون کمیسیون احزاب به شرح ذیل در وزارت کشور تشکیل می‌شود: نماینده دادستان کل کشور، نماینده رئیس قوه قضائیه، یک نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از میان دبیران کل احزاب استانی دارای پرونده فعالیت بدون حق رأی، معاون سیاسی وزارت کشور و دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی از بین نمایندگان داوطلب.

اصلاحاتی بر قانون انتخابات،‌ دیگر تلاش نمایندگان در هفته گذشته بود که جزییات آن را در این گزارش درصحن می توانید بخوانید. نمایندگان علاوه بر قانونگذاری،‌ این هفته تذکراتی به مقام های سیاسی و دولتی دادند که برخی از آنها رنگ و بوی تهدید داشت.

آقای هاشمی‌رفسنجانی! ملاحظه هیچ کس را نخواهیم کرد!

اعلام کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و تلاش وی برای در اختیار گرفتن کرسی های بیشتر توسط همفکران و نزدیکان خود و انجام چند گفتگوی مهم در خصوص جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان با واکنش تند یک نماینده اصولگرای مجلس نهم همراه شد.

ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به هاشمی‌رفسنجانی گفت: «شما در عمل ثابت کرده‌اید که توان نظارت بر فرزندان خویش را هم ندارید و ناچار باید برای اصلاح به عنوان بدهکار و  آسیب‌دیده اجتماعی جهت تربیت در اوین نگهداری شوند.»

این نماینده مجلس نهم به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی توصیه کرد که «به تتمه اعتبار خود شلیک نکنید» و خطاب به وی هشدار داد که «برخی جریانات که خیلی از بزرگان نظام را به لبه پرتگاه برده‌اند، این بار به شما چشم طمع دوخته‌اند و به دنبال آن هستند که جَمَلی بیارایند و دور موکب شما جمع شوند.»

آقامحمدی در ادامه تذکر شدیدالحن خود به هاشمی رفسنجانی گفت: «اگر این موضوعات خواست خودتان نیست که ان‌شاءالله نباشد، هوشیار باشید و فاصله خود را با دشمنان زخم‌خورده امام(ره) مشخص کنید و هوشیار باشید که دشمنان انقلاب به دنبال ایجاد فتنه‌ای جدید هستند و آن را به عنوان فتنه و شلیک آخر به نام شما ثبت خواهند کرد.» وی در پایان هاشمی را تهدید کرد که «مطمئن باشید اگر فرزندان امام(ره) به این برسند که توطئه‌ای برای تزلزل در رکن رکین نظام طراحی شده است، آن روز درنگ نمی‌کنند و ملاحظه هیچ‌کس را نخواهند کرد.»

نامه دلواپسان به روحانی درباره مصوبه کنگره آمریکا

مصوبه اخیر نمایندگان آمریکا و تایید آن از سوی دولت ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت ورود بدون ویزای اتباع 38 کشور به آمریکا در صورت سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان، منجر به اعتراض های شدید جریان موسوم به دلواپسان هسته ای به دولت و در نهایت نامه 48 نماینده به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران شد. دلواپسان که پس از چند هفته انفعال پس از تصویب و اجرایی شدن برجام، بار دیگر به بهانه این مصوبه کنگره آمریکا تاخت و تاز خود به دولت و دستگاه دیپلماسی کشور از سر گرفته اند، این مصوبه را مخالف صریح مواد 28 و 29 برجام و ماده 3 مصوبه اخیر مجلس در مورد برجام دانستند.

در میان امضا کنندگان این نامه اسامی شماری از چهره های شاخص مخالف دولت از جمله علی‌اصغر زارعی، مرتضی آقاتهرانی، سیدمحمود نبویان، علیرضا زاکانی، روح‌الله حسینیان، زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، جواد کریمی‌قدوسی، محمدمهدی زاهدی، بیژن نوباوه، مهدی کوچک‌زاده و حمید رسایی به چشم می خورد.

دلواپسان به این نامه نیز بسنده نکرده و 101 نماینده مجلس طی تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور نسبت به محدودیت ایجاد شده برای کسانی که به ایران سفر کردند انتقاد کرده و خواستار واکنش قاطعانه دولت به این موضوع شدند.

تذکر 100 نماینده مجلس به روحانی درباره رکود بی‌سابقه اقتصادی

بازار تذکرهای نمایندگان مجلس نهم به وزرای کابینه و شخص حسن روحانی رئیس دولت یازدهم این روزها داغ تر از همیشه است. تعداد 100نفر از نمایندگان که در میان اسامی آنها نمایندگان اقتصادی مجلس نیز مشاهده می‌شود در تذکری به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد اعلام کردند که «رکود عمیق و بی‌سابقه حاکم بر اقتصاد کشور منجر به تعطیلی اکثر بخش‌های اقتصادی شده و تنها راه حل آن اقدام عملی دولت برای اجرای عملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره «لزوم اخذ تأمین محکم از کشورهای 1+5 راجع به خارج کردن محفظه قلب راکتور آب سنگین اراک» از مجلس تذکر گرفت و قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درباره «برنامه‌ریزی لازم برای تأسیس بیمارستان‌های ویژه بانوان به منظور ارتقای رعایت موازین شرعی و اخلاقی» و فانی وزیر آموزش و پرورش که هفته گذشته از مجلس نهم کارت زرد گرفته بود یک تذکر کتبی هم درباره «تسریع در پرداخت پاداش بازنشستگی کارکنان این وزارتخانه» دریافت کرد.

اما در ادامه روند احضار وزرای کابینه به مجلس، در جلسه آینده عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور درباره علت عدم اقدام متناسب برای حل مشکل سپرده‌گذاران و سهام‌داران مؤسسه اعتباری میزان و شرکت پدیده به مجلس احضار شده است و باید خود را برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس آماده کند. رحمانی فضلی همچنین درباره علت ارائه آماد غیرواقعی کاهش آمار بیکاری، بی‌توجهی به ارزش‌های دینی و بی‌توجهی به پروژه‌های شهری و استانی نیز باید به بهارستان برود و رو در روی نمایندگان قرار گیرد.

اعتراض به تغییر پایتخت فرهنگی جهان اسلام

نصرالله پژمان فر نماینده مشهد نسبت به جایگزین شدن شهری در کشور سودان به جای مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به حسن روحانی تذکر داد. این نماینده در صحن علنی خطاب به روحانی متذکر شد که «در سال 2010 در جلسه وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در باکو، مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 انتخاب شد اما در سال گذشته با تغییر مصوبه قبلی خود برگزاری اجلاس را به شهر کوچکی در سودان واگذار کرده است.»

این نماینده مجلس اعلام کرد که «تغییر این مصوبه در آستانه برگزاری آن قابل قبول نیست و توهینی بزرگ به ملت ایران و مردم مشهد است.» پژمان‌فر مصوبه تغییر محل برگزاری اجلاس سال 2017 را که در عمان صورت پذیرفت دلالت بر ضعف دستگاه دیپلماسی و وزارت ارشاد خواند و گفت: «به عنوان یک پیشنهاد از رئیس جمهور تقاضا می‌کنم در جهت اعاده آبروی نظام، خود شخصاً ریاست شورای عالی ستاد سال 2017 را بر عهده گرفته و دبیری را به استانداری خراسان رضوی تفویض کنند زیرا تجربه اجلاس سال 2006 در اصفهان نشان داد که مسئولیت مستقیم رئیس جمهور تاثیر بسزایی در پیشبرد امور مربوط به این رویداد دارد.»

وزیر احمدی‌نژاد: سازمان محیط زیست بی‌صاحب مانده است!

آلودگی شدید هوا در روزهای اخیر بهانه خوبی برای حمله مجدد اصولگرایان به معصومه ابتکار رئیس اصلاح طلب سازمان محیط زیست داده است. در ادامه جدال مجلس و ابتکار این بار محمد سلیمانی وزیر سابق دولت احمدی نژاد و نماینده فعلی مجلس در گفتگویی نسبت به «کم‌کاری‌های سازمان حفاظت محیط زیست جهت حل مشکل آلودگی هوای تهران» و عدم پاسخگویی ابتکار در این باره انتقاد کرد.

این نماینده مجلس نیز ابتکار را متهم به سیاسی کاری در سازمان حفاظت از محیط‌‌‌‌ زیست کرد و گفت: «این سازمان به یک سازمان صددرصد سیاسی تبدیل شده است که مسئول و مجریان آن به دنبال مباحث انتخاباتی و امور سیاسی همچنین انداختن توپ در زمین دیگران و مسائلی از این قبیل هستند.»

سلیمانی همچنین از تلاش نمایندگان برای انجام طرح تحقیق و تفحص از سازمان تحت ریاست معصومه ابتکار نیز خبر داد و در اظهاراتی توهین آمیز سازمان حفاظت از محیط زیست را «بی‌صاحب مانده» خواند.

نوباه: ارتباط برنامه 90 و ظریف جالب است!

ماجرای جلوگیری از پخش گفتگوی عادل فردوسی پور مجری برنامه ورزشی پربیننده 90 با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از سوی مسئولان صدا و سیما که این روزها در صدر اخبار قرار گرفته و حاشیه های زیادی داشته است به مجلس نیز کشیده شد.


بیژن نوباوه خبرنگار سابق صدا و سیما که اینک بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زده، درباره این ماجرا با بیان این که «من اگر جای صدا و سیما بودم این مصاحبه را پخش می‌کردم.» در عین حال می گوید: «من نمی‌دانم میان ظریف و برنامه 90 چه ارتباطی وجود دارد؟ که اتفاقا شنیدن ارتباطش جالب بود. شاید یک چیزهایی می‌گفت که من نمی‌دانستم.»

نوباوه در ادامه گفت:‌ «اگر ناهماهنگی در گرفتن مصاحبه بوده که من 35 سال است مصاحبه می‌گیرم و بدون اجازه سردبیر و مدیر یک ثانیه نمی‌توانم با کسی گفت‌وگو کنم و خود مجری باید جواب دهد که چرا این کار را کرده است اما اگر با هماهنگی بوده است پس چرا پخش نمی‌شود.»

این نماینده اصولگرای مجلس در پایان با اعلام این که «باید مصاحبه پخش شود چرا که چیز مهمی نیست، گفت: «وزیر خارجه در این برنامه راجع به ورزش صحبت کرده است پس مسئله خود مصاحبه نیست مسائلی از قبیل ناهماهنگی‌هایی است که در روال اداری باید طی می‌شده از قبیل هماهنگی‌ها. و الا اصل برنامه 90 که همه‌اش حاشیه است و به مجری اجازه داده‌اند که همه را به چالش بکشد.»

حضور عضو ارشد حزب کمونیست چین در بهارستان

اصولگرایان مجلس نهم روز چهارشنبه، میزبان معاون وزیر بین الملل حزب کمونیست چین بودند. لیوهونگ تسای برای گفتگو درباره «ضرورت انتقال تجارب در امر قانونگذاری و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی میان کمیسیون‌های تخصصی مجالس ایران و چین» به ایران سفر کرده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و روی کار آمدن جمهوری اسلامی روابط بسیار حسنه ای میان برخی از نیروهای انقلابی ایران و اعضای حزب کمونیست چین به وجود آمد که تاکنون نیز ادامه یافته است. شماری از اعضای حزب موتلفه اسلامی در سالهای پس از انقلاب به دفعات به چین سفر کرده و با اعضای حزب کمونیست دیدار و گفتگو کرده اند و این دیدارها در ایران نیز ادامه یافته است.