درصحن: با نزدیک شدن به انتخابات روزها معنی خاص یافته اند. حالا می توان با ارائه زمانبدی انتخابات توسط وزارت کشور،‌ روزهای باقی مانده تا هفتم اسفند ماه سال جاری را تعریف کرد:

۲۶ آذر: آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری

۲۸ آذر: آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی

با آغاز ثبت نام ها هیات های اجرایی هر روز اسامی کاندیداها را به مراجع چهارگانه بررسی صلاحیت ها ارسال تا آنها نتیجه بررسی های خود را به هیات اجرایی ارسال کنند. وزارت اطلاعات، دادگستری،‌ سازمان ثبت احوال و نیروی انتظامی چهار نهادی هستند که باید رسما در خصوص صلاحیت کاندیداها اعلام نظر کنند.

۵ دی: پایان ثبت نام کاندیداها و آغاز رسمی بررسی صلاحیت نامزدان توسط هیات های اجرایی

هیات های اجرایی زیر نظر فرمانداران و مرکب از کارکنان فرمانداری و معتمدین محلی هستند.

۱۵ دی: اعلام نظر هیات اجرایی در خصوص صلاحیت کاندیداها و آغاز بررسی صلاحیت کاندیداها توسط هیات های نظارت.

پس از اعلام هیات های نظارتی، نتایج به هیات مرکزی نظارت و پس از آن به شورای نگهبان ارجاع می شود. شکایت کاندیداهای ردصلاحیت شده توسط هیات های اجرایی و نظارت در شورای نگهبان بررسی می شود. طبق مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ شورای نگهبان موکلف است دلایل رد صلاحیت کاندیداها را مکتوب به آنها اعلام کند.

۲۲ بهمن تا ۵ اسفند: زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی است. کاندیداها جز در زمان مقرر تبلیغات حق تبلیغ ندارند.

۷ اسفند: روز برگزاری انتخابات دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی است.

شمارش آراء بلافاصله پس از پایان رای گیری در محل اخذ رای در هر حوزه انتخابیه با حضور عوامل هیات های اجرایی و نظارتی و ناظران کاندیداها شروع می شود. نتیجه انتخابات در هر صندوق،‌ صورتجلسه و به فرمانداری اعلام می شود تا در محل فرمانداری آراء تجمیع و نتایج اعلام شود. معمولا در شهرهای کوچک یک روز بعد از انتخابات و شهرهای بزرگ تا سه روز پس از انتخابات نتایج قطعی اعلام می شود.

پس از اعلام نتایج، بررسی سلامت انتخابات توسط شورای نگهبان آغاز و نتایج قطعی توسط این شورا اعلام می شود.