در صحن: به رغم تلاش های گسترده اعضای جبهه پایداری برای متوقف کردن برجام با ارایه طرحی دوفوریتی اما دو فوریت رای لازم را بدست نیاورد تا این طرح با قید یک فوریت تصویب و برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع شود.

امروز پس از  بحث و گفتگوی مفصل موافقان و مخالفان برجام در نشستی غیر علنی طرح دوفوریتی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام به رای گذاشته شد که دو فوریت با  ۱۵۹رای موافق‌ ۶۲ مخالف‌، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ رای دوفوریت این طرح به تصویب مجلس نرسید.

اگرچه مفاد جلسه غیر علنی منتشر نشد اما از تذکر حمید رسایی نماینده تهران می شد دریافت که در جلسه غیر علنی علی لاریجانی در دفاع از برجام صحبت و نمایندگان را به رای مثبت به برجام دعوت کرده است. از سوی مقابل حید رسایی و روح الله حسینیان دو چهره افراطی مجلس و عضو جبهه پایداری نیز در صحبت هایی نمایندگان را به رد برجام فراخوانده اند. حمید رسایی در تذکری به علی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی شما در جلسه غیرعلنی صبح یک ساعت در تایید این طرح دو فوریتی صحبت کردید. توضیحات شما مبتنی بر این بود که نمایندگان به طرح رای دهند. از طرف دیگر اجازه توزیع و تکثیر طرح‌های دیگری را در این خصوص ندادید که این کار خلاف عدالت است.

لاریجانی در واکنش به اعتراض این گروه از نمایندگان گفت: آقای رسایی چرا صحبت‌هایی را مطرح می‌کنید که در جلسه عنوان نشده است. شما و آقای حسینیان هم در جلسه غیرعلنی نیز صحبت کرده‌اید و نظراتتان را مطرح نمودید. اگر در این زمینه تشکیک کرده‌اید راه و روش اعتراض در آیین‌نامه مشخص است و تجمع اینگونه معنایی ندارد.

وی افزود: ما برای این طرح ۱۶۴ رای نیاز داشته‌ایم و در پی رای‌گیری ۱۵۹ نفر از شما به آن رای مثبت داده‌اند و بنابراین این طرح ۵ رای کم دارد.

رئیس مجلس اضافه کرد: از نظر نظامات آیین‌نامه‌ای راه حل دراین مواقع مشخص است اما اگر در کل رای‌گیری تشکیکی است چون ما همیشه با همین دستگاه رای‌گیری می‌کنیم بنده به هیچ عنوان اجازه رای‌گیری دوباره نخواهم داد.

گفتنی است نمایندگان جبهه پایداری طی پنج روز گذشته با برپا کردن خیمه های اعتراض در مقابل مجلس و برگزاری تجمع اعتراض آمیز غیر قانونی کوشیدند توجه نمایندگان را برای مخالفت با برجام جلب کنند.

تلاش طرفداران برجام در مقابل افراطیون

همزمان با تلاش نمایندگان جبهه پایداری برای رد تفاهم نامه برجام در مجلس طرفداران برجام نیز با برگزاری نشستی در مجلس کوشیدند با بررسی راههای مقابله با افراطیون قدمی موثر در جلب حمایت مجلس از برجام بردارند. کمال‌الدین پیرموذن در این خصوص به ایلنا گفته: باتوجه به این‌که برخی از اعضای کمیسیون ویژه برجام شدیداً با برجام و هرگونه تعامل با جهان مخالف‌اند، در نشستی به ریاست آقای تاجگردون و با حضور ۷۰ نماینده مجلس، راه‌کارهایی برای جلوگیری از حرکات تندروهای مجلس و کمیسیون ویژه را پی‌ریزی کردیم.

وی افزود: با وجود آن‌که در جلسه کمیسیون ویژه که پس از نشست نمایندگان حامی برجام تشکیل شد، عده‌ای از نمایندگان تندرو دو ساعت تمام علیه بنده و آقای تاجگردون صحبت کردند و گویا دو نفر از اعضای کمیسیون ویژه برجام، از جمله یک عضو اردبیلی این کمیسیون از بنده بخاطر استفاده از واژه «جنگ‌طلب» در توصیف برخی از نمایندگان افراطی شکایت کردند، خوشبختانه نشست نمایندگان حامی برجام بسیار تاثیرگذار بوده و نتیجه تصمیم‌های این کمیسیون به نفع برجام خواهد بود.

گزارش کمیسیون برجام

در جلسه امروز (یکشنبه) مجلس گزارش کمیسیون برجام نیز قرایت شد که می توانید اینجا گزارش کامل را بخوانید. رییس فراکسیون رهروان مجلس از اعتراض برخی از اعضای کمیسیون برجام به گزارش تهیه شده خبر داده و گفته روز گذشته تعدادی از اعضای کمیسیون جلسه را در اعتراض به این گزارش ترک کرده اند. به گفته جلالی شب گذشته در زمان نهایی گزارش برجام جلسه کمیسیون تنها با حضور 10 نفر از اعضا تشکیل شد که در نهایت گزارش با رای 6 نفر به تصویب رسید یعنی مصوبه کمیسیون 15 نفره تنها شش رای داشته است. به عبارتی دیگر از بین 10 نفر عضو حاضر در جلسه نصف بعلاوه یک حاضر در جلسه یعنی شش نفر رای دادند و 4 نفر دیگر حاضر در جلسه اعلام مخالفت کردند.

تعطیلات هفته آینده مجلس کنسل شد

طبق برنامه کاری مجلس هفته آینده به سرکشی به حوزه های انتخابیه اختصاص و مجلس قرار نبود جلسه علنی داشته باشد اما نظر به رد دو فوریت طرح برجام و ضرورت بررسی سریع این طرح و رای گیری هیات رییسه مجلس تعطیلات هفته آینده را کنسل کرد تا نمایندگان با حضور در مجلس سریعتر نسبت به بررسی طرح یک فوریتی برجام اقدام و رای گیری کنند.