درصحن: تولد احزاب متعدد در آستانه انتخابات، که به زایمان های نارس بیشتر شباهت دارد تا شکوفایی حزبی در کشور، شدت گرفته، بطوریکه هر روز خبری از تولد حزبی جدید، به سرتیتر اخبار سیاسی اضافه می شود.

روز چهارشنبه هجدهم شهریور ماه مدیرکل سیاسی وزارت کشور از موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب با تقاضای تاسیس پنج حزب جدید خبر داد. به گفته محمد امین رضازاده، «حزب مجمع هماهنگی اصلاح طلبان استان کرمانشاه»، «کانون اندیشه و تمدن اسلامی»، «جمعیت توسعه و آزادگی استان کرمان»، «جمعیت پیشگامان استان گیلان» و «مجمع اصلاح طلبان خراسان رضوی» پنج حزبی هستند که با تقاضای آنها موافقت شده است.

حزب رهروان ولایت

تبدیل فراکسیون رهروان مجلس به حزب رهروان، اتفاق دیگری است که در آستانه انتخابات در حال وقوع است. بیشتر احزابی که در آستانه انتخابات متولد می شوند هدف شان فعالیت انتخاباتی است اما می کوشند با شعارهای دموکراتیک، ژست سیاسی مناسبی بگیرند ولی برای اعضای فراکسیون رهروان، چنین ژستی بی معناست بطوریکه ایرج عبدی نماینده خرم آباد در مجلس بی حاشیه، هدف تشکیل این حزب را حضور در انتخابات مجلس دهم عنوان کرده است. او گفته پس از تعطیلات تابستانی و در اولین هفته کاری مجلس پیگیری‌ها در خصوص تشکیل حزب رهروان انجام و اساسنامه حزب نهایی خواهد شد.

وی اضافه کرده: همچنین اعضای هیأت مؤسس حزب به طور کامل مشخص و مدارک برای درخواست تشکیل حزب به وزارت کشور ارسال می‌شود.

فراکسیون رهروان ولایت، ترکیبی از اصلاح طلبان، اصولگرایان میانه رو و مستقلین مجلس نهم است که دارای اکثریت در مجلس هستند. اعضای فراکسیون رهروان، حامیان علی لاریجانی هستند و به احتمال قوی دبیرکل آنها نیز علی لاریجانی خواهد بود.

دبیر کل جبهه اعتدال معرفی شد

جبهه اعتدال، تشکل دیگری است که هفته گذشته اعلام موجودیت کرده بود، روز چهارشنبه دبیرکل خود را انتخاب و معرفی کرد. حسین طجرلو با رای اعضای شورای مرکزی، به دبیرکلی این تشکل برگزیده شده است. نظم و قانون شعار این تشکل نوظهور است. گفته می شود انشعابیون حزب اعتدال و توسعه، این تشکل سیاسی را راه اندازی کرده و به دنبال نیروهایی برای بستن لیست انتخاباتی شان هستند.

معرفی معاونین دبیرکل حزب نوظهور اتحاد ملت ایران

حزب نوظهور اتحاد ملت ایران نیز که کمتر از یک ماه پیش اعلام موجودیت کرده بود، معاونین دبیرکل حزب را معرفی کرد. اشرف بروجردی و حسین کاشفی به ترتیب به معاونت سیاسی و اجرایی دبیرکل حزب اتحاد برگزیده شدند. علی شکوری راد عضو سابق حزب مشارکت، اخیرا به دبیرکلی حزب اتحاد ملت ایران انتخاب شد.

حزب اتحاد ملت، متشکل از نیروهای حزب مشارکت است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دیگر اجازه فعالیت پیدا نکرد. بیشتر اعضای این حزب جدید، سابقه فعالیت سیاسی و تشکیلاتی دارند.

نظارت احزاب بر انتخابات

رئیس خانه احزاب نیز در آستانه انتخابات از تلاش خانه احزاب برای نظارت بر انتخابات خبر داده و گفته: اولویت اصلی خانه احزاب در سال انتخابات، احیای کمیته نظارت بر انتخابات است. او اضافه کرده: خانه احزاب ایران به دنبال آن است تا کمیته‌ای با نام نظارت بر انتخابات سریع‌تر احیاء شود تا بخش غیردولتی هم بتواند در انتخابات نظارت داشته باشد تا صحه‌ای در خصوص آزاد بودن انتخابات گذاشته شود و دنیا بداند که در ایران دموکراسی کامل برقرار است.

خانه احزاب ایران پس از سالها تعطیلی، اخیرا با تلاش وزارت کشور احیا شد.