در صحن: «رای زنان به زنان» این پیشنهاد مشترک فائزه و فاطمه هاشمی، دختران آیت الله هاشمی رفسنجانی برای بالا بردن سهم زنان از کرسی های مجلس شورای اسلامی است. سهم سه درصدی زنان در ادوار مجلس شورای اسلامی و حضور کمرنگ آنها در قوه مقننه، همواره ناراحتی زنان فعال در حوزه سیاست را به همراه داشته ولی تلاش آنها برای تغییر وضع موجود بی نتیجه مانده است. تلاش مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهوری و شماری از زنان فعال سیاسی برای متقاعد کردن مجمع تشخیص مصلحت نظام به افزودن بندی در سیاست های کلان انتخابات مبنی بر ضرورت اختصاص سی درصد از کرسی های مجلس به زنان، آخرین تلاش ناکام جنبش زنان بود. پس از این شکست، فائزه و فاطمه هاشمی، جامعه زنان را با طرح این پرسش که چرا زنان به زنان رای نمی دهند به چالش کشیده اند.

فاطمه هاشمی رئیس بنیاد امور بیماری های خاص، در گفتگویی با روزنامه آفتاب یزد گفته: «اینکه سهمیه بندی در گروه‌ها داشته باشیم مسئله بدی نیست. به هر روشی می‌توان تعداد کاندیداهای زنان را افزایش داد اما مهم این است که چه کسی به این خانم‌ها رای می‌دهد. نیمی از جمعیت کشور ما زنان هستند اما آیا همه زنان به زنان رای می‌دهند؟ معلوم است نمی‌دهند حتی اگر در لیستی 50درصد، خانم‌ها باشند باز این اتفاق نمی‌افتد. پس باید ببینیم اشکال کار از کجاست؛ اشکال از سهمیه بندی و تعداد زنان کاندیدا نیست؛ هر چند یکی از موارد ممکن است سهمیه بندی باشد. زنان باید اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و وارد میدان شوند، ترس از رای نیاوردن نداشته باشند و پا به میدان بگذارند حتی اگر رای هم نیاورند شناخته می‌شوند و برای 4 سال بعد مجددا می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری در انتخابات شرکت کنند.»

همین دیدگاه را به نوعی فائزه هاشمی دیگر دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی اخیرا در ضیافت افطاری حسن روحانی با زنان اظهار داشته بود. فائزه هاشمی در این باره به مذاکرات اش با پدرش برای اختصاص سهم سی درصدی کرسی های مجلس به زنان اشاره کرده و گفته بود: «ما هروقت نزد آقای هاشمی می‌رویم و از وضعیت کشور گله می‌کنیم که چرا به خانم‌ها پست نمی‌دهید و چرا آنها را به بازی نمی‌گیرید؟ می‌گویند شما خودتان به خودتان رأی نمی‌دهید از بقیه چه انتظاری دارید؟ این حرف درستی است. نکته دیگر این که ما با آقایان در یک‌جا فعالیت می‌کنیم و حزبمان حزب زنانه نیست، باید به نوبت خودمان در احزابی که حضور داریم و در جمعیت‌ها و گروه‌ها، سعی کنیم نقش و سهم خانم‌ها را در آن تشکیلات حزبی در برنامه‌های حزبی و سطوح تصمیم‌گیری حزبی ارتقا دهیم.»

الهه کولایی عملی کردن این مهم را در گرو ثبت نام گسترده زنان در انتخابات پیش رو می داند و می گوید: «ما از ٣٠ درصد صحبت می‌کنیم ولی باید تعداد کاندیداها و کسانی که ثبت‌نام می‌کنند بعد از ردصلاحیت‌ها، آن‌قدر باشند که بتوانیم با دست پر، این موضوع را اجرائی کنیم. از همین الان تمام کسانی که ظرفیت ثبت‌نام در انتخابات مجلس را در خود می‌بینند برای راه‌اندازی یک نهضت ثبت‌نام، قدم پیش بگذارند تا با دست پر وارد انتخابات شویم.»

 

آیا فائزه و فاطمه هاشمی خود کاندیدا خواهند شد؟

فائزه و فاطمه هاشمی که زنان را به حضور در انتخابات و استفاده از حق انتخاب شدن دعوت کرده اند آیا خود نامزد انتخابات خواهند شد؟ فاطمه هاشمی در پاسخ به این پرسش گفته «من هنوز در این باره تصمیم نگرفته ام ولی اگر تصمیم به حضور گیرم، به صورت مستقل کاندیدا می شوم و اگر با دعوت گروهی برای قرار گرفتن در لیست آنها مواجه شوم، اگر آن لیست و اعضایش همسو با اعتقادات و اندیشه های من بودند در آن لیست حضور خواهم داشت.» سخنانی که نشان از تمایل جدی او به کاندیداتوری حکایت دارد اگرچه او تاکنون در این عرصه حضور نداشته و همیشه در حوزه مسایل اجتماعی فعال بوده است.

اما فائزه هاشمی که در انتخابات مجلس پنجم بعد از اکبر ناطق نوری بالاترین رای مردم تهران را برای ورود به مجلس کسب کرد، هنوز پاسخ روشنی به این پرسش نداده است. او در انتخابات مجلس ششم نیز اعلام کاندیداتوری کرد ولی موفق به راهیابی به مجلس نشد چراکه در آن زمان حاضر به قبول عضویت در لیست اصلاح طلبان نشد و بصورت مستقل در انتخابات شرکت کرد. نظر به هجمه هایی که طی سالهای گذشته علیه فائزه هاشمی به راه افتاده و با توجه به محکومیت و حبس شش ماهه ای که تحمل کرد احتمال تایید صلاحیت او برای انتخابات پیش رو بسیار پایین است.

فائزه و فاطمه هاشمی دختران آیت الله هاشمی رفسنجانی، هر دو عروس های آیت الله لاهوتی نماینده اسبق آیت الله خمینی در سپاه پاسداران هستند. آیت الهی که در اوایل انقلاب و در جریان بازداشت و اعدام یکی از پسرانش سکته کرد و درگذشت. حمید و سعید لاهوتی همسران فائزه و فاطمه هاشمی هستند. فائزه تنها فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی است که سابقه نمایندگی مجلس را داراست او چهره ای سیاسی و مدیرمسول روزنامه توقیف شده زن است.