در صحن: استانی کردن انتخابات مجلس شورای اسلامی برای بار چندم شکست خورد. نمایندگان مجلس نهم خصوصا رئیس و اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با شور و شوق بسیاری طرح استانی کردن انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی و تصویب کردند ولی طرح نمایندگان مجلس نهم نیز مانند طرح نمایندگان مجلس ششم فرجامی جز شکست پیدا نکرد و از دستور کار مجلس خارج شد.

قبل از تعطیلات تابستانی، اکثریت نمایندگان مجلس نهم در روزی پر تنش، موفق شده بودند طرح استانی شدن انتخابات را به تصویب برسانند. آنها خیلی خوش بین بودند که طرح مصوب آنها به تایید شورای نگهبان خواهد رسید ولی نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه شورای نگهبان نه چند ایراد قابل حل بلکه کل طرح را زیر سوال برد تا اعضای کمیسیون شوراها، قید اصلاح این طرح را زده و آن را از دستور کار خارج کنند.

چنانچه این طرح به تصویب می رسید انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بصورت استانی انجام می شد ولی شورای نگهبان آن را مشکل ساز و عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات و عامل افزایش تنش های قومی تشخیص داد. سخنگوی کمیسیون شوراها در این خصوص گفته: نظر به ایراداتی که شورای نگهبان به این طرح وارد کرد و با توجه به مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام به گنجاندن استانی شدن انتخابات در سیاست های کلان انتخابات، و با توجه به اینکه دیگر امکان اجرایی کردن این قانون در انتخابات آتی نبود، طرح استانی شدن انتخابات بصورت کامل از دستور کار مجلس خارج شد.

البته پیش از این وزیر کشور از ارائه لایحه اصلاح قانون انتخابات به مجلس خبر داده و گفته بود براساس این لایحه استانی شدن انتخابات مجلس به رای مجلس گذاشته خواهد شد.