در صحن: هفته چهارم تیرماه، اگرچه همه اخبار تحت الشعاع توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، قرار داشت (گزارش در صحن از واکنش مجلس به توافق هسته ای را اینجا می توانید بخوانید)، اما رویدادهای زیادی پیرامون مجلس و نمایندگان رخ داد که مهمترین آن را به افشاگری های پی در پی مجلس از فسادهای مالی دولت محمود احمدی نژاد می توان اختصاص داد. افشای پیدا شدن دکلی از ایران در شارجه، قرارداد معاملات نفتی مسولان دولت سابق ذیرذره بین و چگونگی فروش نفت ایران روی نفت کش ها و چگونگی هزینه کرد درآمدهای ناشی از آن، از جمله مسایلی است که نمایندگان روی آن حساسیت نشان داده و خواستار تحقیق و تفحص شده اند. اعمال فشار مجلس به صدا و سیما برای محروم کردن هنرمندان زن این سازمان که فعالیت هایی مغایر شئونات اسلامی در شبکه های اجتماعی دارند از دیگر اتفاقاتی بود که این هفته در مجلس روی داد.

تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت تاسیسات دریایی

دو سال بعد از پایان دولت محمود احمدی نژاد، نمایندگان مجلس که پیش از این از طرفداران پروپا قرص دولت بودند، به تکاپو برای افشای فساد های مالی دولت احمدی نژاد برآمده اند. در پی افشای گم شدن یک دکل نفتی توسط نمایندگان مجلس، آنها بار دیگر از گم شدن دکل دیگری خبر داده و خواستار اعمال ماده 236 قانون آیین نامه داخلی مجلس و بررسی تخلفات دولت برآمده اند. نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که خبر گم شدن دکل نفتی اول را داده بود بار دیگر اعلام کرده که بررسی های ما نشان می دهد که یک دکل نفتی دیگر ایران در شارجه پیدا شده است. به گفته او دکل دیگری دولت قبل خریداری کرده اما به علت اختلاف حساب به ایران تحویل داده نشده و این دکل در شارجه پیدا شده است. او تصریح کرده حجم فسادهای شرکت تاسیسات دریایی گسترده است لذا نمایندگان برای بررسی دامنه این فسادها خواستار اعمال ماده 236 هستند.

در ماده ۲۳۶آمده است؛ هر گاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

به گفته قاضی پور، سیدحسین دهدشتی، امیرعباس سلطانی، حبیب آقاجری، عبدالله سامری، جواد هروی، علیرضا محجوب، اسماعیل جلیلی، احمد توکلی، موسی احمدی، ابراهم کارخانه ای، و برخی دیگر از نمایندگان از امضا کنندگان طرح (اعمال ماده 236) مذکور هستند.

تخلفات نفتی دولت قبل محدود به گم شدن دکل ها نیست

یک عضو دیگر کمیسیون صنایع تخلفات نفتی دولت محمود احمدی نژاد را محدود به گم شدن دکل های نفتی ندانسته و گفته: علاوه بر تخلف در خرید دکل های نفتی مواردی نیز در خصوص بی انظباطی های مالی در معاملات تجهیزات زیرساختی نفت مشهود بوده که ضرورت تحقیق و تفحص از این حوزه را ایجاب می کند.

موید حسینی صدر گفته: تخلفات عدیده ای در حوزه های صنعت نفت و گاز کشف شده است. لذا مجلس معتقد است باید در خصوص معاملات صنعت نفت و گاز و برای شفاف سازی محل خرج بیت المال تحقیق و تفحص کند. تا هم قضیه معاملات روشن شود و هم وضعت دکل های گم شده.

به گفته نماینده خوی، بازگشت پول نفت هایی که به فروش رفته، تجهیزاتی که خریداری شده، و حتی پول نفت هایی که با نفتکش فروخته شده، از مواردی است که در این تحقیق و تفحص باید رسیدگی شود.

او گفته عمده تخلفات مالی صنعت نفت مربوط به دولت قبل است ولی ما خواهان این هستیم که ببینیم آیا در دولت جدید، این بی انظباطی های مالی اصلاح و رفع شده یا هنوز بر قوت خود باقی است. گفتنی است تخلفات صنعت نفت در دولت احمدی نژاد در حالی در این مجلس در حال پیگیری است که یکی از وزرای نفت دولت احمدی نژاد، در حال حاضر نماینده مجلس و از متهمان این فسادهاست.

سپاه کوتاه آمد؛ ساخت و ساز متوقف شد

عملیات ساخت و ساز سپاه در میدان عشرت آباد تهران که با اعتراض مجمع نمایندگان استان تهران روبرو شده بود به گفته شهردار تهران متوقف شده است. مجمع نمایندگان تهران از مدتها پیش پیگیر توقف ساخت ساز سپاه که منظره «عمارت کلاه فرنگی» عشرت آباد تهران را تحت الشعاع قرار می داد بودند. سپاه در حالی به ساخت و ساز خود ادامه می داد که حکم قضایی مبنی بر توقف فوری همه اقدامات اجرایی را در میدان سپاه صادر کرده بود. اما به گفته مجتبی رحماندوست نماینده تهران، سپاه مدعی بود که مجوز شهرداری برای ساخت و ساز را دارد و اینکه شهرداری به مشکل خورده و در مجوز خود تجدید نظر کرده به سپاه ارتباطی ندارد.

محمد باقر قالیباف که برای صدور مجوز به سپاه مورد اعتراض مسولان سازمان میراث فرهنگی و نمایندگان شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود شخصا پیگیر حل مساله شد و طی پستی در اینستاگرام از توقف این پروژه خبر داد و نوشت: «چندی پیش مطلبی را درباره ساخت سازه ای بلند در میدان سپاه با برادرانم در میان گذاشتم. پس از انتشار مطلب در جلسه ای با حضور جمعی از ایشان، جزئیات موضوع با عنایت به قواعد و ضوابط طرح های جامع و تفضیلی، مورد گفت وگو قرار گرفت. پس از بررسی موضوع و شنیدن مطالب وارده، دوستان اشراف کاملی نسبت به تمامی ابعاد و مسائل مرتبط با ساخت این بنا پیدا کرده و برادر بزرگوارم سردار عزیز جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران دستور کاهش فوری طبقات را ابلاغ کردند. از این اقدام قاطعانه، شجاعانه و صادقانه همرزمان سابق خود تشکر و قدردانی می کنم؛ اقدامی که بار دیگر نشان داد سپاه همواره در تبعیت از قوانین و صیانت و حفظ حقوق مردم پیشرو و مقدم است.»

معاون حقوقی و پارلمانی سپاه نیز توقف ساخت طبقات اضافه و محل بحث ساختمان سپاه در میدان عشرت آباد را تایید کرده و گفته هفته آینده در جلسه مجمع نمایندگان استان تهران، این موضوع را برای نمایندگان تشریح خواهد کرد.

بازپرداخت بدهی موسسه مالی میزان و شرکت پدیده در ابهام

پیدا کردن راهکاری برای بازپرداخت اصل سپرده های مشتریان موسسه مالی غیر مجاز میزان و بدهی های شرکت پدیده مشهد، در دستور کار کمیسیون اصل نود مجلس قرار گرفته است. محمد علی پورمختار که هفته گذشته برای چهارمین سال پی درپی به ریاست کمیسیون اصل نود مجلس انتخاب شد، با اعلام این خبر گفته: بانک صادرات در حال شناسایی و ارزیابی اموال این موسسه برای تامین منابع مالی مورد نیاز عودت اصل سپرده های مشتریان موسسه میزان است. او در عین حال تاکید کرده که الزامی به پرداخت بدهی ها هم وجود نداره و ممکن است شرایط برای تبدیل سپرده آنها در بانک صادرات فراهم شود.

اگرچه به گفته پور مختار بانک صادرات در حال پیگیری کشف اموال موسسه میزان و شرکت پدیده شاندیز برای بازپرداخت بدهی هاست اما او تاکید کرده که اطلاع دقیقی از میزان اموال و بدهی های این دو شرکت در دست نیست.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز از موافقت رئیس مجلس برای برگزاری نشستی با حضور دادستان کل کشور و وزرای کشور و دادگستری برای تسریع در تعیین تکلیف تخلف پدیده شاندیز و موسسه مالی غیر مجاز میزان خبر داده و گفته این نشست به زودی در مجلس برگزار می شود. موسی الرضا ثروتی گفته: استان های خراسان رضوی،خراسان شمالی و خراسان جنوبی و برخی دیگر از نمایندگان ازجمله احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و نادر قاضی پور نماینده ارومیه از امضا کنندگان درخواست این جلسه هستند. زمان تشکیل این جلسه هنوز اعلام نشده است.

اعضای هیات مدیره و مدیران موسسه میزان اخیرا دستگیر شده و این موسسه منحل اعلام شده است. موسسه مالی میزان و شرکت پدیده شاندیز هر دو از شرکت هایی است که در دولت محمود احمدی نژاد تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.

 

تلاش روحانیون مجلس برای سانسور هنرمندان زن

حضور هنرمندان زن ایرانی در شبکه های اجتماعی این روزها دغدغه روحانیون مجلس نهم شده است. نمایندگان روحانی مجلس نهم، حضور هنرمندان زن ایرانی در شبکه های اجتماعی را هنجار شکنانه می دانند معتقدند صدا و سیما با سانسور آنها و ایجاد ممانعت برای حضور آنها در برنامه های تلویزیونی می تواند آنها را مجبور کند که اصول نظام جمهوری اسلامی را در شبکه های اجتماعی رعایت کنند.

هفته ای که گذشت نمایندگان روحانی مجلس با صدور بیانیه ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار تسریع در لغو همکاری رسانه ملی با هنرمندان هنجارشکن، در سازمان صدا و سیما شدند. در بیانیه آنها که به نام فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی منتشر شده آمده: براساس مصوبه اخیر شورای نظارت بر صدا و سیما هنرمندان و مجریان صدا و سیما اگر در شبکه های اجتماعی تصاویری از خود بگذارند که با شئونات اخلاقی و موازین دینی منافات داشته باشد، سازمان موظف است از آنها استفاده نکند ولی مطلع شدیم که به این مصوبه بی اعتنایی شده است.

به دنبال تصویب ممنوعیت فعالیت هنرمندان زنی صدا و سیما که در شبکه های اجتماعی شئونات اسلامی را رعایت نمی کنند، پایگاه اینترنتی تابناک، در گزارشی مدعی شده بود که صدا و سیما در بخشنامه‌ای حضور هنرمندان، مجری‌ها و بازیگران را در شبکه‌های اجتماعی ممنوع کرده است. اما این گزارش توسط روابط عمومی سازمان صدا و سیما تکذیب شد. روابط سازمان صدا و سیما اعلام کرد که این سازمان هیچ تصمیمی درباره حضور هنرمندان و مجریان در شبکه‌های اجتماعی نگرفته و هیچ بخشنامه‌ای هم در این زمینه صادر نشده است. در پی تکذیب این گزارش روحانیون مجلس برای وادار کردن صدا و سیما به اجرای این مصوبه دست به کار شده اند.

حضور ظریف و صالحی در مجلس

در پی توافق ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، سه شنبه هفته جاری، محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی در جلسه ای غیر علنی گزارشی از جزییات نشست وین و توافق بدست آمده را در اختیار نمایندگان خواهد گذاشت. دفعه پیش و در جریان بررسی گزارش نشست لوزان درگیری شدیدی میان کوچک زاده نماینده تهران و عضو دل واپس مجلس با ظریف روی داد. تنشی که رهبر ایران نیز به آن واکنش نشان داد و خواستار رعایت ادب توسط نمایندگان مجلس شد.

این هفته علاوه بر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که باید در جلسه غیر علنی مجلس شرکت کنند. تعداد دیگری از وزرا نیز به جلسات کمیسیون های تخصصی احضار شده اند. وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان می رود تا گزارشی از وضعیت طرح سلامت ارائه کند. وزیر راه به کمیسیون عمران می رود تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد. وزیر ورزش و جوانان نیز گزارشی از عملکرد خود به اعضای کمیسیون عمران ارائه می کند و در نهایت وزیر کشور نیز به کمیسیون شوراها و امور داخلی خواهد رفت تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.