درصحن: هفته دوم مردادماه، مجلس شورای اسلامی طبق روال کاری (سه هفته کار در مجلس یک هفته تعطیلی) تعطیل بود، ولی این بار تعطیلی اش حسابی به چشم آمد و انتقاداتی به همراه داشت. منتقدان تعطیلی مجلس با اشاره به فعالیت پرکار نمایندگان کنگره امریکا روی توافق هسته ای، این سوال برایشان پیش آمده بود که چرا در چنین روزهایی که جان کری وزیر امورخارجه هر روز مجبور است در کنگره حاضر و به انتقادهای تند و تیز نمایندگان و سناتورها پاسخ دهد، مجلس ایران کلا تعطیل و در جریان فعل و انفعالات بین المللی نیست. حسین شریعتمداری مدیرمسول روزنامه کیهان و احمد علم الهدی امام جمعه مشهد دو تن از منتقدان جدی تعطیلی مجلس در هفته گذشته بودند. اما سخنگوی هیات رئیسه مجلس هیچ اعتنایی به این انتقادات نکرد و پاسخی نداد. حالا نمایندگان پس از یک هفته به صحن بازگشته و در برنامه کاری خود برگزاری انتخابات اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام هسته ای را در دستور کار قرار داده اند. قطعا با تشکیل این کمیسیون باید منتظر تحرکات بیشتر نمایندگان که تعدادی از آنها بی اندازه نسبت به فرجام این پرونده دل واپس هستند، باشیم هرچند فعلا برجام هسته ای روی میز کنگره و بیت رهبری قرار دارد نه مجلس.

تشکیل کمیسیون ویژه هسته ای

با وجودی که اعضای کمیسیون امنیت ملی، به جد مخالف تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی پرونده هسته ای هستند و رسیدگی به این توافقنامه را حق خود می دانند، ولی نمایندگان مجلس پیش از این به تشکیل این کمیسیون رای داده و هیات رئیسه مجلس نیز تشکیل آن را در دستور کار هفتگی مجلس قرار داده است. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در این خصوص گفته: انتخاب اعضای کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای طبق آیین‌نامه داخلی به‌زودی با رأی‌گیری در صحن انجام می‌شود.

عبدالرضا مصری با تاکید بر اینکه هر نماینده‌ای می‌تواند برای کاندیدا شدن در کمیسیون ویژه اعلام آمادگی کند، ادامه داده: برای اعلام کاندیداتوری در کمیسیون ویژه هیچ محدودیتی وجود ندارد، البته در این میان فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس نظیر امنیت ملی و سیاست خارجی، می‌توانند در درون خود برای معرفی کاندیدا به جمع‌بندی برسند و از قدرت چانه‌رنی خود در صحن علنی استفاده کنند.

انتخاب اعضای کمیسیون ویژه هسته ای به نظر جنجال برانگیزترین بحث مجلس در هفته پیش رو باشد. ضمن اینکه سند برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است با حضور دکتر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و دکتر عراقچی معاون وزیر امور خارجه، در کمیسیون انرژی مجلس بررسی شود.

 

تقاضای مجلس برای حذف یارانه ده میلیون پردرآمد

مجلس پیش از این با تصویب قانونی خواستار حذف یارانه نقدی، پردرآمدها شده بود ولی دولت با اعلام اینکه شناسایی افراد پردرآمد برایش ممکن نیست از اجرای این قانون سر باز زد. یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داده که دولت حذف یارانه نقدی دو میلیون ایرانی پردرآمد، را به مرحله اجرا گذاشته ولی باید این عدد را به ده میلیون نفر برساند. ابراهیم نکو با اعلام این خبر گفته: دولت بعد از توافق هسته ای به این نتیجه رسیده که با استفاده از فرصت جدید ایجاد شده و همگرایی بالای مردم با دولت، می تواند مصوبه مجلس را اجرا کند و به نظر می رسد با توجه به این شرایط هم اینک این امکان با حذف تعداد بیشتری از یارانه گیران همراه باشد.

پاسخ قوه قضاییه به استعلام نمایندگان: منتظر نباشید!

مدتها پیش وقتی محمد رضا رحیمی معاون اول زندانی محمود احمدی نژاد، از پرداخت پول به 170 کاندیدای مجلس هشتم که بسیاری از آنها همکنون نماینده مجلس هستند خبر داد، تعدادی از نمایندگان برای اعلام برائت خودشان از دریافت این پولها، خواستار انتشار اسامی 170 نفری که از رحیمی پول دریافت کرده اند شدند ولی تاکنون تلاش این نمایندگان نافرجام مانده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که رئیس کمیسیون اصل۹۰ اعلام کرده که هنوز پاسخ استعلام اسامی‌ که رحیمی به عنوان کاندیداهای مجلس هشتم دریافت‌ کننده پول اعلام کرده بود، به‌ دست ما نرسیده و اینکه قوه قضاییه چه زمانی پاسخ این استعلام‌ها را خواهد داد، گفته:‌ هیچ‌وقت!

محسنی اژه ای که همیشه در مصاحبه هایش از برخورد جدی با مفاسد اقتصادی صحبت می کند این بار گفته: جواب استعلام را نمی دهیم. همه می دانند که کاندیداها بسیاری از پولهایی که در انتخابات خرج می کنند مال خودشان نیست بنابراین باید نحوه هزینه کرد پول در رابطه با انتخابات های مختلف ساماندهی شود. اژه ای توضیح نداده که آیا اگر کاندیدای از منابع مالی دولتی در انتخابات به نفع خود استفاده کند، آیا نباید در محاکم قضایی به آن رسیدگی شود؟ او فقط گفته: آقای رحیمی در رابطه با پولهایی که مطرح می شود از طرف دادگاه محکومیتی دریافت نکرده، چراکه اگر جرمی احراز شود دادگاه به آن رسیدگی می کند.

بالاخره آیا منبع پولی که رحیمی توزیع کرده دولتی بوده یا خیر؟ این سوال هنوز بی پاسخ مانده و سخنگوی قوه قضاییه ظاهرا ترجیح داده سیاست «کش ندهید» را پیروی کند.

پول های کثیف و انتخابات

وقتی وزیر کشور دولت روحانی نسبت به اثرگذاری پول های کثیف در انتخابات هشدار داد، بسیاری از نمایندگان دست پاچه، رحمانی فضلی را به مجلس احضار کردند تا او هم از سر ناچاری حرف های خود را پس بگیرد. حالا هر روز نمایندگان خود نمونه های از ورود کاندیداهایی با چمدانهایی از پول های کثیف در انتخابات معرفی می کنند. در همین راستا یک نماینده مجلس شورای اسلامی، گفته: برادر یک مجرم مالی به نام «ج.ا » با استفاده از پول‌های کثیف قصد ورود به انتخابات مجلس را دارد.

موید حسینی صدر تصریح کرد: برادر یکی از مجرمان مالی قصد ورود به مجلس را دارد. این مجرم مالی نامش در پرونده معاون اول رییس جمهور سابق مطرح است و در زمان تکیه زدن محمدرضا رحیمی بر صندلی دیوان محاسبات، نامبرده در سمت مدیر کل استان آذربایجان غربی مشغول بوده است. وی، ادامه داد: برادر متهم مالی یاد شده فردی به نام «ج-ا» است که حرف اول نام وی با برادرش یکی است.

البته هنوز معلوم نیست نماینده خوی از اینکه آقای «ج-ا» واقعا با پول های کثیف می خواهد به مجلس بیاید دست به اطلاع رسانی زده یا از اینکه احیانا او را رقیب خود می داند؟

 

سکوت مطلق معاون اول دولت در جلسه انتقال پایتخت

انتقال پایتخت از تهران بیش از بیست سال است که در همه دولت ها مطرح و همیشه نمایندگان مجلس به بحث و گفتگو در مورد آن علاقه زیادی داشته اند. اکثر این نمایندگان هم حوزه انتخابیه خود را محل مناسبی برای جایگزینی تهران می دانند. در روزهای تعطیل این هفته مجلس، رئیس کمیسیون شوراها در جلسه ای برای انتقال پایتخت شرکت کرد که در آن معاون اول رئیس جمهور، وزیر مسکن و شهرسازی و استاندار تهران نیز حضور داشتند. در واقع این اولین جلسه انتقال پایتخت با حضور معاون اول رئیس جمهور بود.

امیرخجسته در خصوص این جلسه با توضیح اینکه جهانگیری هیچ صحبتی در جلسه نکرده و فقط شنونده بوده، گفته: در این جلسه نگرانی هایی از تهدیدات پیش روی تهرانیان مطرح و بر ضرورت انتقال پایتخت صحبت شده است. او اضافه کرده در طول دوره نمایندگی یکی از اقدامات بزرگی که انجام دادیم «بحث» انتقال پایتخت بود.

البته فراموش نشود که آقای خجسته در بیان اقدامات مهم اش، فقط طرح بحث انتقال پایتخت را اقدامی مهم عنوان کرده نه خود انتقال، آنهم بحثی که بیش از بیست سال است که در جریان است. طرح انتقال پایتخت از جمله طرح های در دست بررسی کمیسیون شوراها در مجلس نهم بوده است.

دستور جلسه مجلس در هفته جاری

هیات رئیسه مجلس با جابجایی روز جلسه علنی از چهارشنبه به دوشنبه، در هفته پیش رو، عملا روز کاری بین تعطیلی روز سه شنبه و پنج شنبه را برای نمایندگان تعطیل کرده که آنها بعد از یک هفته تعطیلی، مجبور نباشد کل هفته را در تهران بمانند. لذا نمایندگان این هفته فقط روزهای یکشنبه و دوشنبه جلسه دارند و سریع برای گذراندن ادامه تعطیلی برمی گردند.

در دستور کار این هفته تعداد زیادی طرح و لایحه قرار گرفته ولی نکته جالب این که دستور کار این هفته، برخلاف همیشه که توسط هیات رئیسه تعیین می شود، این موضوعات، هفته قبل از تعطیلی و با تقاضای تغییر دستورهای متعدد، توسط نمایندگان تعیین شد. لذا با تقاضای نمایندگان این موضوعات در دستور کار این هفته قرار گرفته که بعید است در دو جلسه مجلس بتواند همه آنها را رسیدگی کند. موضوعات درخواستی نمایندگان به این شرح است:

  • طرح اصلاح قانون انتخابات
  • طرح حمایت از صنعت برق کشور
  • لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند
  • لایحه الحاق ایران به کنوانسیون حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی
  • لایحه موافقنامه همکاری در خصوص آب و هواشناسی دریای خزر
  • لایحه کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه
  • لایحه اصلاح کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون مرزی مواد زائد و زیان بخش
  • لایحه منشو سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه
  • لایحه الحاق ایران به کنوانسیون ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی
  • لایحه معاهده بین ایران و ژاپن در زمینه انتقال محکومین به حبس
  • طرح توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی
  • لایحه اصلاح قانون تجارت
  • طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده
  • طرح اصلاح قانون برنامه پنجساله پنجم
  • طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه در مقابل شخص ثالث
  • لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی