فولکس واگن سید علی خامنه ای در جریان سفر به منزل آیت الله بهشتی برای تشکیل حزب جمهوری دو مسافر بیشتر نداشت، مسافر اول آیت الله ربانی املشی بود که سالها در مشهد با آیت الله خامنه ای همراه بود و مسافر دوم آیت الله محمد علی موحدی کرمانی بود که از قم به مشهد آمده بود. آیت الله موحدی کرمانی سال 1355 برای سفری به مشهد می رود که آنجا اتفاقی با آیت الله ربانی املشی ملاقات می کند. ملاقاتی که منجر به جلسه ای سه نفره در اقامتگاه آیت الله موحدی کرمانی می شود. در این جلسه ایده تشکیل حزب جمهوری اسلامی مطرح می شود. ایده ای که با استقبال آیت الله بهشتی روبرو و پس از انقلاب اسلامی به سرانجام می رسد.

مسافر ثابت آن فولکس واگن خیلی با خامنه ای همراه نماند، او در حلقه یاران آیت الله منتظری قرار داشت و اگر عمر بیشتری از این دنیا بهره می برد، شاید تاریخ زندگی اش جور دیگری رقم می خورد ولی او خیلی زود به دیار باقی شتافت و درگذشت. ولی مسافر دوم هرگز از این فولکس پیاده نشد. او که علاوه بر عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران هم شده بود، باوجود درگیر بودن با تمام تحولات انقلاب، ترجیح داد که مسافر فولکس واگن آیت الله خامنه ای باقی بماند.

موحدی کرمانی با وجود نقش عمده ای که در حزب جمهوری داشت ولی از حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری که به کشته شدن جمع زیادی از اعضای حزب منجر شد، جان سالم به در برد. او در آن مقطع نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود.

آیت الله موحدی کرمانی با پایان یافتن مجلس اول، برای ادوار بعد از تهران به مجلس رفت و تا پایان دوره پنجم کرسی خود را در مجلس حفظ کرد. او در دوره چهارم به نایب رئیسی مجلس دست یافت و تا پایان دوره پنجم که ریاست اش را اکبر ناطق نوری برعهده داشت، در مقام نایب رئیسی مجلس حضور داشت و هر ازگاهی در غیاب ناطق نوری و حسن روحانی، ریاست جلسات علنی مجلس را برعهده می گرفت.

با جلوس آیت الله خامنه ای بر جایگاه رهبری ایران، او وظیفه نمایندگی اش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عهده دار شد و مدت 14 سال در این نهاد نظامی-سیاسی باقی ماند. در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 که به رقابت گرمی میان اکبر ناطق نوری و سید محمد خاتمی منجر شد، او نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران را برعهده داشت. سخنرانی ها و تبلیغات او به نفع اکبر ناطق نوری این فضا را در سپاه ایجاد کرد که موحدی کرمانی نظر آقای خامنه ای را تبلیغ می کند. ولی در نهایت این تلاش ها نتیجه معکوس داد و با اعلام نتایج معلوم شد که حتی در بدنه سپاه خاتمی رای بالایی داشته است، اتفاقی که خوشایند حاکمیت نبود. نامه تهدید آمیز فرماندهان سپاه به خاتمی، فرماندهانی که زیر نظر موحدی کرمانی فعالیت می کردند، نشانه خشم مجموعه فرماندهان سپاه از وضعیتی بود که در آن مقطع در سپاه شاهد بودند.

پس از آن، او به امامت جمعه تهران منصوب و کرسی اش در سپاه پاسداران را به آیت الله سعیدی واگذار کرد. در تمام 36 سال گذشته موحدی کرمانی در رکاب ایت الله خامنه ای بوده و نشان داده علاقه ای به پیاده شدن از فولکس واگن او را ندارد. او پس از خروج از سپاه، علاوه بر امامت جمعه تهران، عضویت خود در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را حفظ کرده است. با درگذشت آیت الله محمد رضا مهدوی کنی در سال 1393 به ریاست جامعه روحانیت مبارز منصوب شد تا به عنصری تصمیم ساز در تحولات مهم سیاسی تبدیل شود.

آیت الله موحدی کرمانی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1388 از محسن رضایی حمایت کرده بود ولی از فردای انتخابات، انتقادات تندی علیه رهبری و بدنه جنبش سبز ابراز داشت. او در یک سخنرانی گفته بود گردانندان فتنه 88 برنامه‌ها را به طریقی پیش بردند که موجب خوشحالی دشمنان شد و از مواضع خود هیچ عقب‌نشینی نکردند. باید از سران فتنه پرسید که چرا تاکنون ابراز ندامت نداشته‌اند و در مقابل برنامه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و نظام که همان جذب حداکثری و دفع حداقلی بود، ایستادگی کردند. رویکرد فتنه گران ناپسند و دهن کجی به انقلاب محسوب می‌شد و کاری انجام ندادند که مردم آن‌ها را بپذیرند.

موحدی کرمانی که نیابت ریاست مجلس خبرگان را برعهده دارد با ابراز نگرانی درخصوص انتخابات خبرگان رهبری آینده گفته: من نگرانم، اما این نگرانی در خصوص زمان زعامت رهبری فعلی نیست چرا که هیچ خبرگانی در مقابل رهبر معظم انقلاب هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اما مسئله ما پس از آقاست. خدا انشا الله ایشان را حفظ کند و رهبری ایشان را به حکومت امام زمان (عج) متصل کند. اما اینکه بعد از ایشان چه می خواهد بشود مهم است.

آیت الله موحدی کرمانی در سال 1310 در کرمان متولد شده است. پدرش روحانی و از وعاظ معروف کرمان بوده است. او همراه آیت الله محمد جواد باهنر و آیت الله محمد جواد حجتی کرمانی از علمای انقلابی و شناخته شده کرمان بوده است. موحدی کرمانی تحصیلات خود را در قم و نجف و زیر نظر اساتیدی همچون آیت الله بروجردی، آیت الله خمینی، آیت الله آملی، آیت الله خویی، آیت الله رضا زنجانی گذرانده است. پسرش از فرماندهان سپاه پاسداران است. برادرش شیخ مهدی موحدی کرمانی که اخیرا فوت کرد، نماینده آیت الله خمینی در شهربانی بود. دختر عمویش همسر آیت الله محمد جواد حجتی کرمانی اولین امام جمعه کرمان، نماینده مجلس اول، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و دیگر نماینده کرمان در مجلس خبرگان رهبری است. علی رضا موحدی کرمانی، مصطفی موحدی کرمانی، اسماعیل قاسمی و محسن امین چهار عضو خانواده موحدی کرمانی هستند که در جریان جنگ ایران و عراق کشته شده اند.