درصحن: طرح یک فوریتی استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، در دستور کار هفتگی مجلس قرار گرفت. براساس اعلام هیات رئیسه مجلس نهم، این طرح دومین دستور کاری این هفته نمایندگان در صحن علنی خواهد بود. چنانچه این طرح تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد، انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بصورت استانی برگزار خواهد شد. یک فوریت این طرح در جلسه روز نهم آذر 93 به تصویب نمایندگان رسیده بود.

کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بعنوان کمیسیون وظیفه بررسی و تصویب این طرح را برعهده داشت. براساس این طرح، رای دهندگان در روز انتخابات در هر استان به تعداد کرسی های آن استان در مجلس می توانند از میان نامزدان افرادی را انتخاب کنند. نامزدان انتخابات براساس این قانون با کسب حداقل پانزده درصد آرای حوزه انتخابیه (شهر) و بالاترین رای در کل استان می توانند به مجلس راه یابند. یعنی هم رای آنها در حوزه انتخابیه منظور می شود هم تعداد رای شان در کل استان مورد توجه قرار می گیرد.

پیش از این طرح استانی شدن انتخابات، در مجالس گذشته نیز بررسی و تصویب شده بود ولی هر بار شورای نگهبان با آن مخالفت کرده بود. امیرخجسته اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرد: در جریان بررسی این قانون در کمیسیون شوراها، نظر شورای نگهبان را جویا شده ایم تا بند به بند این طرح مطابق نظر شورای نگهبان بررسی و تصویب شود. به گفته او نظرات علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در جریان بررسی این قانون لحاظ شده است. او پیش بینی کرده که این قانون بی مشکل به تصویب برسد.

موافقان این طرح، رسیدگی به مسایل خرد حوزه های انتخابیه را مانع اصلی نمایندگان در انجام وظایف محوله می دانند و از این رو استانی شدن انتخابات را چاره رفع این اشکال می دانند. از سوی مقابل مخالفان استانی شدن انتخابات بر این باورند که استانی شدن انتخابات شکاف میان مردم و مسوولان را بیشتر می کند و از سوی دیگر با استانی شدن انتخابات، مردم مثل شهرهای بزرگ مجبورند لیستی رای دهند و افراد برای قرار گرفتن در لیست احزاب باید رابطه ای نزدیکتری با مراجع قدرت و ثروت داشته باشند.

مجید انصاری معاون پارلمانی دولت، در جریان رسیدگی به کلیات این طرح، با اعلام نظر مخالف دولت گفت: «این طرح، استانی محض نیست و تلفیقی از استانی و شهرستانی است؛ در نتیجه معایب شهرستانی بودن در آن حفظ شده و محاسن استانی بودن از بین رفته است. در این طرح مشخص نشده است که اگر در یک شهرستان صلاحیت کاندیدا رد شد و فرد دیگری نبود یا اینکه نماینده ای استعفا کرد و یا خدایی ناکرده فوت کرد آیا در مرحله بعد در محدوده همان شهرستان رای گیری می شود یا در سطح کل استان؟! اگر در این فرض انتخابات استانی برگزار شود کار دشواری است و هزینه های زیادی خواهد داشت و اگر شهرستانی باشد، از فلسفه استانی بودن انتخابات خارج شده است.»