در صحن: یک نماینده مجلس، پرداخت نقدی یارانه ها را به مصلحت کشور ندانسته و خواستار پرداخت نشدن یارانه ها طی یک برنامه دو ساله است. علی مطهری در مطلبی که روی وب سایت خود منتشر کرده، در پیش بودن انتخابات را عامل چشم پوشی دولت و مجلس بر اجرای خلاف قانون پرداخت نقدی یارانه ها دانسته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم گفته: متأسفانه امروز دولت و مجلس بیشتر به فکر نتیجه انتخابات آینده هستند و کمتر به مصلحت کشور در مسأله یارانه‌ها توجه دارند.

علی مطهری معتقد است: دولت برای تأمین بخشی از بودجه یارانه نقدی، قیمت بنزین را به لیتری ۱۰۰۰ تومان افزایش داد. کسری بودجه دولت برای یارانه‌ها ۲۲۰۰۰ میلیارد تومان بود که با این کار به حدود ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است، ضمن این که همیشه تک نرخی شدن یک کالا مانع تخلفات می‌شود. برای تأمین این کسری بودجه، دولت نیاز به اقدام جدید دارد. پیشنهاد می‌کنم یارانه نقدی آحاد ملت غیر از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هستند به سی‌هزار تومان کاهش یابد و پس از یک سال به پانزده هزار تومان و سپس قطع شود و البته یارانه افراد تحت پوشش آن دو سازمان حمایتی قابل افزایش نیز باشد، ضمن این که قطع یارانه قشر پردرآمد نیز که اکنون در حال انجام است باید ادامه داشته باشد.

نماینده مردم تهران افزود: وحی منزل نیست که یارانه ۴۵۵۰۰ تومان باشد. اساسا یارانه با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست. در دولت قبل خلاف قانون عمل شد چون همان زمان هم طبق قانون، سهم هر ایرانی از یارانه‌ ۱۵ هزار تومان بود. آقای احمدی‌نژاد به هر نیتی این مبلغ را افزایش داد و برای دولت‌های پس از خودش مشکل به وجود آورد.

وی تأکید کرد: هم دولت و هم مجلس باید با شهامت و صداقت به مردم بگویند قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از ابتدا درست اجرا نشده است و باید نحوه اجرای آن تغییر کند تا دولت مجبور به تخلف نشود. اکنون دولت همچون مستأجری که هر ماه باید به فکر تأمین پول اجاره باشد از بانک مرکزی و شرکت ملی نفت برای پرداخت نقدی یارانه‌ها استقراض می‌کند و این اقدام تخلف است. مردم وقتی احساس صداقت کنند می‌پذیرند و همکاری می‌کنند.

نماینده مردم تهران متذکر شد: دولت بر اساس قانون، اختیار کاهش مبلغ یارانه را دارد اما بهتر است ابتدا با مردم صحبت کند و بعد این کار را انجام دهد. به هرحال نیاز به قانون جدید نیست اگرچه در صورتی که دولت اقدام نکند مجلس می‌تواند با یک مصوبه او را ملزم نماید. ولی متأسفانه امروز دو طرف بیشتر به فکر نتیجه انتخابات آینده هستند و کمتر در اندیشه مصلحت کشور.

وی در پاسخ به این پرسش که برای آثار اقتصادی ناشی از این تصمیم چه باید کرد،‌ گفت: همان‌طور که گفتم قشر کم درآمد حمایت می‌شود و حتی ممکن است یارانه‌اش افزایش یابد. اساسا همیشه دولت باید دستش به سوی مردم برای مالیات و مانند آن دراز باشد نه برعکس.