درصحن: هفته دوم خرداد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه بسر بردند تا ضمن رسیدگی به امور موکلین از فرصت تعطیلی یک هفته ای خود برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کنند. اما گویی برای آنها هیچ تبلیغاتی بهتر از به چالش کشیدن برنامه های اقتصادی، فرهنگی و خارجی دولت نیست. از این رو محور مصاحبه ها، نامه نگاری ها و سخنرانی های بیشتر نمایندگان، از رئیس گرفته تا نمایندگان کوچکترین شهرها متوجه برنامه های دولت بود. انتقاد نسبت به برنامه های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دولت به حدی رسیده که نشان می دهد اکثریت مجلس هیچ تناسبی با دولتی که دوسال پیش بیشترین رای را از مردم گرفته ندارد.

دل واپسی 6 چهره اقتصادی مجلس برای اعتبار روحانی

هفته گذشته بیشتر اخبار و گزارش های سیاسی به تبیین و یادآوری شخصیت آیت الله خمینی اختصاص داشت و چهره های سیاسی منتقد سید حسن خمینی، تمام وقت مشغول انتقاد نسبت به ساخت و ساز مجلل مرقد بنیانگذار انقلاب بودند بطوریکه این انتقادات، بقیه اخبار را تحت الشعاع قرار داده بود. اما در این بین نامه ای منتشر شد که محور اصلی آن انتقاد نسبت به برنامه اقتصادی دولت بود. شش چهره اقتصادی مجلس نهم در نامه ای به روحانی اعلام کردند که نسبت به آسیب دیدن اعتبار دولت نگرانند.

محمد رضا پورابراهیمی، الیاس نادران، احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، جعفر قادری و محمد مهدی مفتح، در پی افزایش قیمت نان و سوخت طی نامه ای به حسن روحانی، ضمن تایید مثبت بودن تک نرخی کردن قیمت بنزین، چنین اقدامی را نیازمند اقدامات مکملی دانستند که بی توجهی به آن به اعتبار دولت آسیب می زند. در این نامه آمده است: « باید تصریح کرد که اصل اصلاح قیمت‌ها و نزدیک کردن­شان به قیمت تمام‌شده و یا قیمت جهانی، اختیار یا وظیفه قانونی دولت بوده است (تبصره 20 قانون بودجه سال 94)، اما کسری بودجه دلیل افزایش قیمت نان و سوخت اعلام شده است. این دلیل برای اقدام دولت بسیار ناتمام است؛ زیرا ساده‌ترین راه، همیشه بهترین راه نیست. اما اگر قرار باشد هر وقت دولت با کسری روبرو شد دست در سفره و جیب مردم کند، نه از تاک نشان ماند و نه از تاک­نشان.»

دولت یارانه را به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بدهد

 

بحث و انتقاد نسبت به نحوه طرح پرداخت نقدی یارانه ها، که از دولت محمود احمدی نژاد، عملیاتی شد، هنوز پایان نیافته است. شماری از نمایندگان خواهان پرداخت نشدن یارانه نقدی به طبقه متوسط به بالاست حال آنکه دولت می گوید شناسایی طبقه مرفه و بی نیاز از دریافت یارانه برای دولت ممکن نیست. مصباحی مقدم نماینده تهران که سالها ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را برعهده داشته در تازه ترین اظهار نظر گفته: ای کاش دولت قبول می‌کرد و یارانه را فقط به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد می‌داد و خانواده‌های متوسط به بالا را از پرداخت یارانه حذف می‌کرد که قطعاً رقم حاصل از آن کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌کند.

مصباحی مقدم در حالی چنین آرزویی را بیان کرده که می تواند با متقاعد کردن دیگر نمایندگان، طرحی در این خصوص تدوین و آن را در مجلس به قانون تبدیل کنند. اما به جای قانونی کردن موضوعی که به نظرش خیلی حیاتی می اید ترجیح می دهد با خبرنگاران مصاحبه کند. او می گوید: 30 هزار میلیارد تومان بین مردم به صورت نقدی پخش می‌شود که می‌توان با این مبلغ رکود را از بین برد. او از دولت می خواهد که این نقدینگی را در بخش تولید و اشتغال به کار گیرد و آن را نقدی بین مردم توزیع نکند.

دولت کاسب خوبی نیست

به تبعیت از چهره هایی اقتصادی مجلس، علی لاریجانی نیز ترجیح داده به جای اقدام عملی در مجلس برای رفع نگرانی طبقه کارگر، از فرصت های پیش آمده استفاده کرده و از معضلات مهم اقتصادی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کند. علی لاریجانی که رابطه نزدیکی با نمایندگان استان آذربایجان شرقی دارد و از وجود بسیاری از آنها در فراکسیون رهروان ولایت بهره مند است در سفری به این استان، گفته: یکی از دغدغه‌هایی که در زمینه بیکاری داریم، ناشی از رکود تولید در کشور است، چراکه دولت و بانک‌ها باید در خدمت تولید قرار بگیرند و دولت کاسب خوبی نیست و تولید ما نباید دولتی شود.

او توضیح نداده که طی هشت سالی که ریاست مجلس را برعهده داشته چه تلاشی برای رفع این نگرانی کرده، فقط گفته: دولت فعلی اگر بخواهد خدمتی کند، باید نسبت به کوچک‌سازی دولت اقدام کند و تا زمانی که امور اجرایی کشور تا این حد وسیع باشد، کشور ضرر خواهد کرد؛ از طرف دیگر یکی از اصول سیاست اقتصاد مقاومتی کوچک شدن دولت است، اما متأسفانه دولت مدام در حال چاق شدن و فربه شدن است. رئیس مجلس اضافه کرده: ما در سال گذشته 180 هزار میلیارد تومان پول خرج کردیم که 150 هزار میلیارد تومان آن هزینه‌های جاری ادارات بود و تنها 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور بود و این مشکل کشور ماست.

وعده انتشار اسامی موسسات مالی غیر قانونی

برخلاف چهره های شناخته شده مجلس که تنها در کلام برنامه های اقتصادی دولت را در این هفته به چالش کشده و انتقاداتی متوجه دولت روحانی کردند، یوسفیان ملا نماینده کمتر شناخته شده مجلس وعده داده که بزودی با مکلف کردن بانک مرکزی به انتشار اسامی موسسات مالی قانونی، زمینه ای ایجاد می کنیم که مردم خود موسسات غیر قانونی را شناسایی کنند. این نماینده توضیح نداده چه قدرتی اجازه نمی دهد که به جای گرداندن قاشق دور سرشان و تکلیف بانک مرکزی به انتشار اسامی موسسات قانونی، فهرست موسسات غیر قانونی را منتشر کنند.

نماینده آمل با بیان اینکه موسسات مالی غیر قانونی مردم را به گروگان گرفته اند، گفته: دولت نمی‌تواند این صندوق‌ها را تعطیل کند، چرا که اکنون 30 هزار سپرده گذار در آنها سرمایه‌گذاری کردند و این صندوق‌ها از همین حربه استفاده کرده و به دولت اعلام می‌کنند اگر مانع فعالیت ما شوید این 30 هزار نفر بیچاره می‌شوند.

یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه مردم با مشاهده تابلوی عناوین این مؤسسات، به اشتباه، دولت و قوه قضائیه را حامیان آنها تصور می‌کنند، اظهار داشت: مردم باید بدانند که اگر تخلفی در این صندوق‌ها رخ داد دولت نمی‌تواند مبالغی در حد 2 هزار میلیارد و بالاتر تامین کرده و به سپرده‌گذاران بدهد. یوسفیان ملا گفته بانک مرکزی مکلف است که در کارگروه خود از نیروهای نظامی استفاده کرده تا دیگر تابلوی مؤسسات پولی و مالی بالا نرود و مردم بیش از این درگیر نشوند. حال آنکه گفته می شود بیشتر این موسسات متعلق به نهادی های نظامی هستند. اخیر موسسه مالی میزان تعطیل و سی تن از مدیران آن بازداشت شدند.

رسایی جنبش سبزی ها را به میدان فراخواند

هفته گذشته اعضای فراکسیون پایداری مجلس تمام تعطیلات را در سفرهای متعدد گذراند تا با برگزاری تجمع های مختلف، سیاست خارجی دولت در خصوص پرونده هسته ای را به چالش بکشند. از سفر مهرداد بذرپاش به مشهد تا سفر حداد عادل به قم جملگی، در پی انتقاد از برنامه هسته ای دولت بودند. حمید رسایی نیز که به همراه نوباوه به مازنداران سفر کرده بود در تجمع اعتراض آمیز بابل، جنبش سبزی ها را به میدان دفاع از کشور فراخواند.

نماینده تهران با انتقاد نسبت به تیم مذاکرات هسته ای گفته: ای کسانیکه روزی شعار می دادید نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران! امروز داعش آمده بیایید ثبت نام کنید و از ایران خود دفاع کنید.

شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران، شعار بسیاری از طرفداران جنبش سبز بود که در راهپیمایی روز قدس سال 88 سرداده شد.

تهدید روحانی به استیضاح وزیر کشور

باوجود اینکه اعضای فراکسیون پایداری مجلس هر روز در شهرهای مختلف تجمع برگزار کرده و سخنرانی می کنند، لغو مکرر سخنرانی های علی مطهری و برخی از چهره های دولت از جمله مجید انصاری، باعث اعتراض نماینده تهران شده است. هفته ای که گذشت، قرار بود علی مطهری در شهر کرج سخنرانی کند که این سخنرانی از بیم تکرار اتفاقات شیراز کنسل شد. سفر ماه گذشته علی مطهری به شیراز با واکنش گروههای فشار به خشونت منجر شد. لغو سخنرانی نماینده تهران، علی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری را بر آن داشت تا با نگارش نامه ای به حسن روحانی، نسبت به استیضاح وزیر کشور هشدار دهد.

در این نامه آمده است: است «این وضعیت در دولت شما تا کی قرار است ادامه پیدا کند و برخی استانداران و فرمانداران سست‌عنصر به جای اجرای قانون به اجرای اوامر دوستان نادان انقلاب بپردازند؟» علی مطهری با طرح این پرسش گفته اگر یکبار دیگر اینگونه حوادث تکرار شود با همه اعتقادی که به حمایت از دولت دارد، با کمک دیگر نمایندگان وزیر کشور را استیضاح خواهند کرد.

این هفته در حالیکه سخنرانی حمید رسایی و بیژن نوباوه در مازنداران انجام شد، سخنرانی مجید انصاری معاون پارلمانی دولت در این استان لغو و انصاری از سفر بابل منع شد. یکی از فعالان سیاسی مازندران در این خصوص می‌گوید در خرداد ماه امسال چهره‌های زیادی از اصولگرایان به مازندران آمدند و علیه دولت سخنرانی کردند٬ علاوه بر احمدی‌نژاد که سخنرانی‌اش با استقبال برخی مقام‌های استانداری مواجه شد٬ در روزهای گذشته٬ آقایان رسایی و نوباوه از نمایندگان طیف پایداری نیز به مازندران سفر کرده‌اند و در جریان سفر این افراد جاده‌های مازندران شلوغ نبوده است! بنا به گفته این فعال سیاسی اختلاف میان استاندار و اصلاح‌طلبان مازندران دلیل عدم برگزاری این مراسم بوده است.

اعتراض یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به «قصه ها» ی رخشان بنی اعتماد

اکران فیلم سینمایی «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد با اعتراض یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مواجه شده است. حجت السلام پژمان فر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، به اکران این فیلم معترض است چراکه معتقد است این فیلم دغدغه های کارگردان است و واقعیت های جامعه ایران را بیان نمی کند. پژمان فر نگفته که براساس کدام قانون فیلم ساز یا کارگردان نمی تواند دغدغه های خودش را بیان کند.

حجت‌الاسلام نصرالله پ‍ژمانفر با ابراز نارضایتی از اکران فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد، اظهار داشته: آنچه مسلم بوده سینما را همه به عنوان یک مجموعه‌ای برای پاسخ نیازهای فرهنگی می‌دانند اما امروز محتوای سینمای ما از ناحیه فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان، مسئله‌ای غیر از این است.

وی افزوده: ارشاد در برابر تعهداتی که به رخشان بنی‌اعتماد داشته این فیلم را در تهران اکران کرد اما نباید «قصه‌ها» دامن سایر سینماهای کشور را می‌گرفت. این فیلم رویکرد سیاسی داشته تا رویکرد فرهنگی و این فیلم مناسب سینمای ما نیست. پ‍ژمانفر اظهار کرد: امیدواریم وزارت ارشاد در بعد سینما و فیلم، نگاه و رویکرد خود را بیشتر فرهنگی کند.

احضار نیمی از کابینه روحانی به مجلس

به رغم انتقادات مکرر معاون پارلمانی رئیس جمهور مبنی بر غیر عادی بودن تعداد سوال نمایندگان از هیات وزیران، این هفته نیز نمایندگان مجلس تقریبا نیمی از وزرای دولت را به مجلس فراخوانده اند. براساس گزارش های منتشره این هفته زنگنه وزیر نفت برای پاسخگویی در خصوص دلیل عدم شفافیت در افزایش قیمت بنزین به مجلس احضار شده است. دولت حدود دو هفته پیش و در حالیکه نمایندگان سرگرم انتخابات هیات رئیسه بودند، بنزین را تک نرخی کرد و حالا نمایندگان خواهان استماع گزارش آن از سوی وزیر نفت هستند. بنابراین زنگنه این هفته میهمان کمیسیون انرژی مجلس خواهد بود.

فرهادی وزیر آموزش، تحقیقات و فنآوری نیز برای توضیح در خصوص مسایل فرهنگی دانشگاهها به کمیسیون آموزش مجلس فراخوانده شده است. معلوم نیست کدام نابسامانی فرهنگی در دانشگاهها، اعضای کمیسیون را بر آن داشته که وزیر را به مجلس فراخوانند. علاوه بر فرهادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم به این جلسه دعوت شده است. فرهادی همچنین باید به پرسش 12 نماینده پاسخ دهد.

علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی نیز به این کمیسیون احضار شده تا در خصوص مسایل سازمان فنی و حرفه ای توضیح دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم علوی وزیر اطلاعات را فراخوانده تا به پرسش سیزده نماینده پاسخ دهد. وزیر کشور نیز که حضور در مجلس به خاطر پاسخگویی به سوالات نمایندگان به برنامه روتین هفتگی اش تبدیل شده، این هفته نیز باید به کمیسیون شوراها و امور داخلی برود تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد. نعمت زاده وزیر صنایع نیز که گفته می شود در آستانه استیضاح قرار دارد نیز باید به کمیسیون صنایع برود و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد. وزرای فرهنگ و دادگستری نیز دیگر اعضای کابینه هستند که این هفته به کمیسیون های تخصصی مجلس احضار شده اند.

علاوه بر وزرای که در کمیسیون باید به پرسش نمایندگان پاسخ دهند، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکلف است با حضور در صحن علنی مجلس به پرسش های نمایندگان پاسخ دهد.

استانی شدن انتخابات در آستانه ورود به صحن علنی مجلس

در میان موضوعاتی که این هفته در کمیسیون های تخصصی مجلس قرار است مورد بررسی قرار بگیرد، طرح استانی شدن انتخابات، بیشترین توجه ها را به خود جلب خواهد کرد. چراکه با تصویب این طرح، انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی دستخوش تغییری عمده خواهد شد. این طرح این هفته در کمیسیون بررسی و نتیجه آن برای طرح در صحن علنی مجلس تقدیم هیات رئیسه خواهد شد. چنانچه رسیدگی به این طرح در کمیسیون این هفته به اتمام برسد به احتمال خیلی زیاد هفته آینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد. استانی شدن انتخابات از جمله طرح هایی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. این طرح در چند مجلس گذشته نیز مطرح بوده ولی به تصویب شورای نگهبان نرسیده است.