در صحن: احزاب و جریان های سیاسی کشور رفته رفته با نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، چهره های خود را برای گرم کردن تنور انتخابات به صحنه می فرستند. چهره هایی که با عنوان سرلیست، شاخص توانایی، مقبولیت و محور رهبری آن جریان سیاسی در مجلس آتی هستند. براساس اخباری که از گوشه و کنار کشور شنیده می شود، در انتخابات پیش رو باید منتظر سه ائتلاف عمده بود «ائتلاف اصلاح طلبان-اعتدال گرایان»، «ائتلاف اصولگرایان سنتی و میانه رو» و «ائتلاف  پایداری-جامانده های ائتلاف اصولگرایان».

تجربه چند انتخابات اخیر، خصوصا انتخابات ریاست جمهوری که به  پیروزی حسن روحانی منجر شد این درس بزرگ را برای اصلاح طلبان داشته است که اگر به دنبال  پیروزی هستند نه تنها باید به یک لیست واحد دست یابند بلکه باید در ائتلاف با اعتدال گرایان که اینک دست برتر در ریاست جمهوری را دارا هستند اقدام کنند. ابراهیم امینی عضو هیات رئیسه مجلس ششم و عضو حزب اعتماد ملی در این خصوص در گفتگویی با روزنامه آرمان می گوید: «آنچه در جریان اصلاح طلب پیش می رود و انتظار منطقی جامعه هم این است که تشکل‌های سیاسی اصلاح طلب از سهم خواهی پرهیز کنند و تلاش کنند که به لیست واحدی برسند و چهره‌های شاخصی که تأئید صلاحیت می شوند صرف نظر از آنکه انتساب آنها به کدام حزب و گروه سیاسی است در لیست قرار بگیرند و مورد حمایت همگان واقع شوند تا آراء آنها متشتت و پراکنده نشود وبا توجه به مقبولیتی که در افکار عمومی جامعه دارند به توفیقی برسند و مانند ماجرای شورای شهر دوم نشود چرا که در آن زمان اصلاح طلبان كه مست از تصرف پاستور ، شوراي شهر اول و مجلس ششم بودند ، نتوانستند براي شوراي شهر دوم به ليست واحدي برسند و ارائه لیست از سوی تشکل‌های های مختلف زمینه‌ای فراهم شد که با آراء بسیار پائینی لیست آبادگران کرسی‌های شورای شهر دوم را صاحب شوند و با توجه به اين که آقای احمدی‌نژاد مسئول ستاد انتخاباتی آنها در تهران بود با اين توجيه كه او موجب پيروزي آنها شده است خود را كانديداي شهرداري تهران كرد و آنها كه خود را وامدار او مي ديدند تمكين كردند و اینگونه شهرداری تهران سکوی پرتابی برای احمدی نژاد شد تا رئیس جمهور شود و هزينه هايي به ملك و ملت تحميل شود كه به مراتب از هزينه هاي هشت سال جنگ با عراق بيشتر است.»

به نظر می رسد تکلیف سرلیستی این جریان سیاسی تا حدود زیادی روشن است. «محمد رضا عارف» رقیب انتخاباتی حسن روحانی که در دقیقه نود به نفع او کنار کشید و زمینه ساز  پیروزی روحانی شد، هیچ سمتی در دولت روحانی نپذیرفت تا با فراغ خاطر بتواند کشتی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را به ساحل موفقیت نزدیک کند. او مدتهاست با سفرهای استانی فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده است. اخیرا دبیرکل اعتدالگرایان نیز از نهایی شدن سرلیستی او خبر داده است. جمشید ایرانی عضو جبهه اصلاح‌طلبان و دبیر جبهه اعتدالگرایان گفته ما برای سرلیستی آقای عارف با آقایان ناطق نوری، رئیس دولت اصلاحات و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به مشورت نشسته‌ایم. وی اضافه کرده: عارف امروز ناخدای کشتی اصلاح‌طلبان برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است و هدف وی این است که مجلسی هماهنگ در جهت تقویت دولت یازدهم شکل دهیم.

غلامرضا مهرعبداللهی دبیرکل کانون اسلامی مهندسین نیز از تشکیل کمیته انتخابات در این تشکل سیاسی ـ صنفی خبر داده و گفته: لیست انتخاباتی ما متشکل از اصولگرا و اصلاح‌طلبانی خواهد بود که صلاحیت‌های لازم برای ورود به پارلمان را دارا باشند.

از سوی دیگر تلاش ها برای رسیدن به لیستی واحد در جبهه اصولگرایان شروع شده است، اما تکثر کاندیداها و طیف های فعال در جبهه اصولگرایی به نظر رسیدن به یک ائتلاف همه جانبه را ناممکن ساخته است. بنابراین همچون چند انتخابات اخیر به نظر می رسد در این جبهه باید شاهد حضور دو ائتلاف «ائتلاف اصولگرایان سنتی و میانه رو» به رهبری لاریجانی رئیس مجلس هشتم و نهم و «ائتلاف  پایداری-جامانده های ائتلاف اصولگرایان» به رهبری جلیلی بود. با این حال تلاش ها برای رسیدن به لیستی واحد بین این دو جریان سیاسی برقرار است.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست‌های سه جانبه تشکل متبوعش با جمعیت ایثارگران و حزب مؤتلفه اظهار داشته: ما به دنبال راهکاری هستیم که بتوانیم تکنیکی را برای وحدت بین دوستان اصولگرا پیدا کنیم. آقاتهرانی با بیان اینکه حدود 12 نشست بین گروه‌های مختلف برگزار شده، گفته: ما سه جلسه با جمعیت ایثارگران و سه جلسه با مؤتلفه داشته‌ایم که موارد مورد توافق را نوشته و درباره اختلاف‌نظرها صحبت کرده‌ایم تا همگرایی ایجاد شود.

چنانچه اصولگرایان بتوانند با یک لیست در انتخابات شرکت کنند در آن حالت انتخابات دو قطبی و رقابت اصلی بین دو ائتلاف «اصلاح طلبان-اعتدال گرایان» به رهبری عارف و «اصولگرایان» به رهبری لاریجانی خواهد بود. ائتلاف مستقل ها که همیشه در انتخابات مجلس حضور دارند در این دوره به دلیل ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان به نظر می رسد حضوری گمرنگ داشته باشند و شماری از چهره هایی که در ادوار گذشته بصورت مستقل شرکت می کردند در این ائتلاف قرار گیرند.