در صحن: هفته گذشته مصادف با تعطیلات ایام سوگواری امام سوم شیعیان مجلس شورای اسلامی جلسه نداشت و طبق برنامه اعلام شده قرار است در هفته آینده روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه علنی برگزار شود. از جمله مهم‌ترین طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار قرار خواهد گرفت عبارتند از:

-طرح جرم سیاسی

-طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

-طرح الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

-لایحه‌ اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم‌

-طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها

-لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی

-طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده

-لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیأت‌های انضباطی نیروهای مسلح

-طرح دائمی شدن قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث

-لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی

-طرح اصلاح قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

-طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

-طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی،‌ حرفه‌ای و مهارتی

احضار نیمی از کابینه به مجلس!

در ادامه احضار وزیران کابینه حسن روحانی به مجلس، در هفته آینده ابتدا علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی وزیر ارتباطات برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر می‌شوند.

گفته شده بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز برای هفته آینده برای پاسخگویی به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور می یابد که این جلسه به دلیل سفر وزیر امور خارجه به مسقط پایتخت عمان برای انجام مذاکرات سه‌جانبه با جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر پرونده هسته ای ایران، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز از دیگر اعضای کابینه اند که هفته آینده برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان باید به بهارستان بروند.

روز سه‌شنبه هفته آینده عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان عازم بهارستان خواهد بود.

هفته آینده همچنین گزارش کمیسیون کشاورزی در زمینه تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت‌ صنعت، ‌معدن و تجارت درباره واردات کالاهای استراتژیک و تنظیم بازار این کالاها و نیز گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز یکشنبه هفته آینده علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی را برای استماع گزارش عملکرد پیرامون نحوه پاسخگویی به مکاتبات کمیسیون به مجلس احضار کرده است.

همچنین قرار است مشکلات اقتصادی وزارت آموزش و پرورش با حضور محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هفته آینده در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلسبررسی ‌شود.

13100_0

حائری شیرازی خطاب به مطهری: اینجا پاریس و لندن نیست!

محی‌الدین حائری شیرازی از اعضای مجلس خبرگان رهبری، نامه‌ سرگشاده خطاب به علی مطهری در انتقاد از حمایت های این نماینده مجلس از آزادی رهبران جنبش سبز از حصر خانگی و برخی وقایع سال ۸۸ منتشر کرد.

حائری شیرازی در این نامه با بیان این که «عقل اجتماعی یعنی التفات به عواقب و لوازم یک تصمیم» درباره دعوت مردم به تظاهرات مسالمت آمیز در سال ۸۸ نوشته است: «دعوت مردم به راهپیمایی آرام در پاریس و لندن با عقل اجتماعی سازگار است؛ چون آنجا خاورمیانه نیست. مردم قرنها با حقوق اجتماعی خود زندگی می کنند. عقل اجتماعی می گوید آیا در انگستان و یا فرانسه و آلمان اتفاق افتاده که سران حزبی در تالاری جمع شوند و نفوذی‌های حزب دیگر تالار را با همه ساکنان آن منفجر کنند که در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد!»

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب سال ۵۷ نوشته است: «سابقه آزادی در کشور ما بهمن ۵۷ است. در کشوری که با نفوذ در یک تجمع حزبی بیش از هفتاد تن از سران جامعه که از سرمایه های اساسی انقلاب اند از میان می روند، چه توقع دارید که با فاصله ۳۱ سال در یک راهپیمایی میلیونی به وسیله عوامل نفوذی خسارتهای جانی و مالی پیش نیاید؟ عقل اجتماعی می گوید این کار درست نیست.»

حائری شیرازی در ادامه نامه خود عامل کشتار معترضان به نتایج انتخابات خرداد ۸۸ در ایران را افرادی «نفوذی» دانسته و خطاب به مطهری نوشته است: «وقتی نفوذی می فرستند که یکی را در راهپیمایی آرام بکشند تا بتوانند مأمورین را متهم کنند، شما چطور مجوز راهپیمایی آرام میلیونی می دهید؟ اگر شما تصمیم گیرنده در چنین موردی بودید مسئولیت عواقب آن را به عهده می گرفتید؟»

این عضو مجلس خبرگان رهبری به طور تلویحی جانبداری شورای نگهبان از محمود احمدی نژاد برنده انتخابات خرداد ۸۸ را تایید کرده و گفته است: «از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید. درست نیست فقط به دلیل اینکه ناظر نهایی انتخابات تمایل خود را به یک طرف در جایی ابراز کرده باشد، راه های قانونی کشف خلاف را مسدود بدانیم، و برای گشایش مدار بسته پای مردم را به میان بکشیم.»

وی با ناتوان دانستن مردم در حل برخی مسائل می گوید: «مسئله ای که باید با حضور کارشناسان حل شود وقتی به مردم واگذار شود مصیبت بار خواهد بود مگر غیر از این است که اختلاف شیعه و سنی که می‌بایست در جلسه علما مطرح شود. وقتی به مردم سپرده شد، کشتار بی رحمانه تکفیری ها را بدنبال دارد.»

حمید رسایی: اظهارات وکیل هاشمی خنده دار است!

در پی اظهارات محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهدی هاشمی رفسجانی درباره احتمال ارتباط ۱۱۰ نماینده امضاکننده نامه به قاضی مقیسه با پرونده فساد مالی محمدرضا رحیمی معاون اول دولت سابق، حمید رسایی از تهیه کنندگان نامه مذکور پاسخ تندی را به علیزاده طباطبایی داد.

وکیل‌ مدافع مهدی هاشمی رفسنجانی در گفتگوی خود با اشاره به حضور حمید رسایی در دادگاه انقلاب تهران گفته بود:« با توجه به اینکه ما قبلا از آقای رسایی شکایت کرده بودیم فکر کردیم که او توسط دادستان ویژه روحانیت تهران احضار شده است. ولی ایشان در بیرون دادگاه گفته بودند آمده‌اند نامه ۱۱۰ نماینده را به دادگاه بدهند.»

علیزاده طباطبایی گفته بود: «خوب است که اسامی این ۱۱۰ نماینده مجلس منتشر شود تا ببینیم چند نفر از این افراد در لیست نمایندگانی هستند که از آقای رحیمی پول گرفته‌اند.»

این وکیل دادگستری در ادامه افزوده بود که «آقای رسایی گفته‌اند من با وکلا مصاحبه نمی‌کنم؛ زیرا وکلا پول می‌گیرند در حالیکه من از سال ۸۸ تاکنون که حدود ۳۰۰ پرونده سیاسی داشتم در هیچ یک از آنها از موکلین پول نگرفته‌ام.»

حمید رسایی در واکنش به این اظهارات گفت: «وکیل مدافع متهمی که وثیقه پرونده آن ۱۰ میلیارد تومان است ادعا می کند که تاکنون نه در این پرونده و نه در ۳۰۰ پرونده سیاسی دیگر که از سال ۸۸ داشته، پولی نگرفته، همانقدر خنده دار است که مهدی هاشمی بگوید من در پرونده استات اویل و یا در بهینه سازی مصرف سوخت پاک پاکم! یعنی گربه برای رضای خدا موش می گیرد؟»

وی در در خصوص ادعای این وکیل مدافع که اسامی ۱۱۰ نماینده باید منتشر شود تا ببینیم چند نفر از آنها در لیستی هستند که از محمد رضا رحیمی پول گرفته اند، هم گفت: «نیازی به بررسی نیست، چون موضوع کمک مالی رحیمی، در سال ۸۷ و مربوط به برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم بود که بسیاری از آنها رأی نیاوردند و وارد مجلس هشتم نشدند. آقای وکیل سرتان را با ۳۰۱ پرونده مرتبط با فتنه گران شلوغ کرده اید، ما الان در مجلس نهم هستیم که ۷۵ درصد نمایندگان آن نسبت به دور قبل تغییر پیدا کرده اند!»

کوچکی-نژاد

شکایت مربیان پیش دبستانی از دولت

جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت از شکایت مربیان پیش دبستانی از دولت خبر داد.

به گفته این نماینده مجلس در پی اجرایی نشدن قانون مصوب مجلس در خصوص استخدام مربیان پیش دبستانی و خرید خدمتی٬ «شکایت مربیان پیش‌دبستانی از دولت به قوه قضاییه ارجاع شد.»

کوچکی نژاد «عدم تکمین دولت و وزیر آموزش و پرورش به قانون مصوب مجلس به بهانه نبود ردیف استخدامی مشخص در خصوص مربیان پیش دبستانی» را علت ارجاع این شکایت به قوه قضائیه اعلام کرد.

طبق قانون مصوب مجلس٬ دولت باید تا تاریخ ۱۷ مهر ۹۳ یعنی پایان مهلت دوساله خود، آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی را برگزار می‌کرد.

در ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس آمده است؛ هرگاه حداقل ده‌نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

کمیسیون حداکثر ظرف ده‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره ۱- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

تبصره ۲- درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(۸۹) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.