«بودجه ایران» پروژه‌ای است با  تمرکز بر بازبینی بودجه رسمی کشور، اولیت‌بندی‌ها و نسبت میان سازمان‌ها، شرح وظایف‌شان و بودجه دریافتی آنها.

سازمان مدنی «عرصه سوم» پس از ۵ سال نظارت بر دولت ‌و مجلس حال بر این باور است که یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه ایران، عدم تخصیص بودجه کافی به نیازهای عمومی و حیاتی جامعه، فساد در تمامی مراحل تهیه و تصویب و اجرای بودجه و سو مدیریت در رده‌های میانی است که با افزایش بحران‌های اقتصادی و تحرک اقشار آسیب پذیر جامعه در زمستان ۱۳۹۶ این واقعیت که اقتصاد دولتی و رانتی ایران در پرتگاه هولناکی قرار گرفته است بیش از پیش عیان شد.

ما در پروژه «بودجه ایران» قصد داریم که ضمن بالابردن آگاهی عمومی از نحوه نگارش و تهیه بودجه در ایران و برخی کشورها، به مقایسه تغییرات بودجه در یک سال گذشته بپردازیم. ما می‌خواهیم سازمان‌های جامعه مدنی را نسبت به پروسه تهیه و اجرای بودجه در کشور آگاه و حساس کنیم. می‌خواهیم اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانند با استفاده از آن برای زندگی خود نیز بودجه ریزی کنند. مطالعه افزایش و کاهش بودجه سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها می‌تواند تصویر دقیق‌تری از سیاست‌های واقعی دولت و مجلس ارائه دهد.

  • افزایش مشارکت در جامعه مدنی: ایجاد و افزایش ظرفیت در افراد و سازمان‌ها برای مطالبه حقوق خود و مدیریت کلان بهتر.
  • کاهش تحمل فساد و نقض حقوق بشر: اقدام جامعه مدنی در کنار دولت محلی برای کاهش فساد و نقض حقوق بشر.
  • و ایجاد ظرفیت برای درک و پیگیری امور مالی بهتر: شهروند خبرنگاران می‌آموزند که بودجه عمومی را بخوانند و درک کنند، و همچنین در مورد هزینه ها گزارش دهند.

درباره عرصه سوم:

سازمان غیر دولتی و ناسودبر «عرصه سوم» در سال ۱۳۸۹ / ۲۰۱۰ در آمستردام (هلند) بنیان نهاده شد و به ثبت رسید. این سازمان به کوشش گروهی از کنش‌گران مدنی و شخصیت‌های علمی ایرانی و غیر ایرانی در هلند با اهداف زیر شکل گرفته‌است:

  • ترویج و گسترش اندیشه‌های مدنی، صلح‌آمیز، دموکراسی و حقوق بشر
  • ظرفیت‌سازی سازمان‌ها، کنشگران جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر
  • ترویج و گسترش اخلاق مدنی و فرهنگ کارهای داوطلبانه
  • آسان‌سازی دسترسی، گردش و مبادله آزاد اطلاعات
  • و ایجاد فضایی مناسب برای تبادل نظر، گفت‌و‌گو بین کنش‌گران جامعه مدنی  و دیگر گروه‌های اجتماعی

از دیدگاه پایه‌گذاران «عرصه سوم»، جامعه مدنی کانون مقاومت، تهدید قدرت سیاسی و عرصه قدرت‌یابی شهروندان است. جامعه مدنی مرکز بروز خلاقیت‌ها، ابتکارات تازه اجتماعی و مدرسه آموزش و تمرین دموکراسی، تساهل، مدارا، شهامت و اخلاق مدنی است. جامعه مدنی همچنین کانون تولید، انباشت سرمایه اجتماعی و عرصه آزادی، رهایی و برابری است.