درصحن- شوراها: تعیین اعضای هیات رئیسه و انتخاب شهرداران مهمترین و تنها فعالیت شوراهای سراسر کشور در اولین هفته کاری رسمی خود در دوره پنجم بود. تعداد زنان اگرچه به نسبت دوره چهارم، در این دوره رشد چندانی نداشته، اما به نظر می رسد در این دوره زنان شاهد ارتقاء قابل توجهی باشند. انتخاب شیفته بدرآذر منتخب اول شورای شهر سهند به عنوان شهردار این شهر و انتخاب فائزه عبدالهی بعنوان رئیس شورای شهر گرگان، نشانه های ارتقاء نقش زنان در مدیریت شهری است.

اولین شهردار زن تبریز، شهردار سهند شد

شیفته بدرآذر که از سوی شورای پنجم شهر سهند به عنوان شهردار برگزیده شد پیش از این و در سال ۱۳۸۹ به عنوان شهردار منطقه شش تبریز برگزیده شد تا اولین شهردار زن تبریز و اولین شهردار استان آذربایجان شرقی باشد. او در کارنامه خود شهرداری مناطق شش، هفت و نه تبریز را داراست. شیفته بدرآذر در انتخابات دوره پنجم شوراها، حائز بیشترین رای شد تا بعنوان نفر اول راهی شورای سهند شود از این حیث می توان بدرآذر را شهردار انتخابی مردم نیز قلمداد کرد کسی که با بیشترین رای به شهرداری رسیده است.

انتخاب یک زن به ریاست شورای شهر گرگان

فائزه عبدالهی که در انتخابات شورای پنجم به عنوان نفر ششم به شورا راه یافته بود، در انتخابات هیات رئیسه با کنار زدن ناصر گرزین بر کرسی ریاست شورای شهر گرگان تکیه زد تا در کلان شهرها و مراکز استانها تنها زنی باشد که به این موفقیت دست یافته است. فائزه عبدالهی در شورای چهارم نیز عضو علی البدل شورای گرگان بود که با استعفای نبی هزارجریبی به عضویت شورا در آمد. او در دوره سوم شورای گرگان نیز عضویت داشت و از چهره های با سابقه شورای گرگان به شمار می آید.

تکیه زنان بر کرسی نایب رئیسی

علاوه بر شیفته بدرآذر و فائزه عبدالهی که به سمت شهرداری سهند و ریاست شورای گرگان برگزیده شدند، تعداد دیگری از زنان نیز موفق شدند بر کرسی نایب رئیسی شوراها تکیه زنند که در نوع خود قابل توجه است.  سونیا اندیش در شورای شهر تبریز، زهرا قدیمی در شورای شهر اردبیل، زهرا یوسفی در شورای شهر قزوین، فاطمه زهرا هلال بیرجندی در شورای شهر بیرجند و زهرا نظری در شورای شهر خرم آباد بعنوان نایب رئیس شورا برگزیده شدند.

تعدادی دیگری از زنان شوراها نیز در قامت منشی، خزانه دار و سخنگو حاضر شده اند.

شورای کرمانشاه و یاسوج در آستانه انحلال

اتفاق بزرگ در آستانه تشکیل شورای پنجم در دو مرکز استان روی داد. شورای کرمانشاه و یاسوج به دلیل غیبت شماری از اعضاء، امکان تشکیل نیافت تا در اولین جلسه رسمی شورای این دو شهر، احتمال انحلال آن سر داده شود. مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه به دلیل غیبت پنج عضو لغو شد. گفته می شود اختلاف نظر میان اعضای شورا، دلیل غیبت هماهنگ پنج عضو این شورا بوده است. غیبت کنندگان خواستار تشکیل جلسه غیر رسمی هستند.

فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه در این جلسه با بیان اینکه برای تشکیل جلسه تحلیف اعضای شورا، باید دو سوم اعضا حاضر باشند گفته: «درصورتی که اعضاء برای جلسه بعدی مراسم تحلیف حضور پیدا نکنند، موضوع به هیئت حل اختلاف استان ارجاع خواهد شد.»

اختلاف نظر میان منتخبان شورای پنجم یاسوج نیز سبب شده تا جلسات این شورا به حدنصاب نرسد. انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر یاسوج محل اختلاف اعضاء است.

مسعود خوبانی عضو شورای پنجم یاسوج در خصوص اختلافات پیش آمده گفته: «به‌دنبال منحل کردن شورای شهر یاسوج هم نیستیم و معتقدیم چهار همکار دیگرمان بایستی به نشست‌های گذشته پایبند بوده و آقای دهرابپور را به‌عنوان رئیس شورا انتخاب کنند. این چهار همکار ما با ریاست آقای دهرابپور بر شورای کنونی مخالفت کرده و می گویند آقای اکبری باید رئیس بشود و ما می‌گوییم به مفاد تعهدات جلسات گذشته باید پایبند باشیم.»

خوبانی با بیان اینکه جلسات کنونی شورای شهر یاسوج به‌دلیل حداکثری نبودن حضور اعضای این شورا رسمیت قانونی ندارد، اظهارداشته: اگر قرار باشد چهار همکارمان به عقاید خود پایبند باشند ما نیز به عقاید خود پایبند خواهیم بود.

پایان کار شورای چهارم و شهرداری قالیباف

پیش از شروع به کار رسمی شورای پنجم و انتخاب محمد علی نجفی بعنوان شهردار تهران، اعضای شورای چهارم جلسه پایانی خود را با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران برگزار کردند. قالیباف در این جلسه از دستاوردهای شهرداری تهران طی ۱۲ سال مدیریت خود گفت و سند اداره شهر تهران را به چمران رئیس شورای شهر تهران تقدیم کرد.

قالیباف دو مشکل عمده شهر تهران را درآمد پايدار و موضوع محيط زيست شامل آلودگي هوا، آب و خاك دانست و عنوان كرد: «حل هر دو مورد در گرو مديريت يكپارچه شهري است.»

مهدی چمران نیز در نطق پایانی خود گفت: «هنر شوراي چهارم اين بود در عين اينكه از جناح‌هاي مختلف سياسي شكل گرفته بود اما بر تصميمات شهر سايه جناح‌بندي‌ها و سياسي كاري‌ها ديده نشد و اين تفاوت‌هاي ديدگاه‌هاي سياسي بر پيشبرد اهداف پايتخت سايه نيفكند و تحت تاثير قرار نگرفت.»

آیا شهردار تهران به هیات دولت راه می یابد؟

محمد علی نجفی پس از انتخاب بعنوان شهردار تهران، ابراز امیدواری کرد که به جلسات هیات دولت دعوت شود. او در این خصوص می گوید: «اگر رئیس جمهور درخواست کنند یا اجازه دهند از این حضور استقبال می‌کنیم؛ چرا که این موضوع به نفع شهر و شهروندان است.» پیش از این شهردار تهران عضو هیات دولت بود که با تشکیل شوراها رفته رفته این مساله به فراموشی سپرده شد و دیگر شهردار تهران به جلسات هیات دولت دعوت نشد. نجفی با بیان اینکه پس از ۱۴ سال این اولین بار است که دولت و شهرداری همسو و هماهنگ با هم هستند. ولی آیا این همسویی و هماهنگی به حضور شهردار تهران در هیات دولت منجر خواهد شد؟ در آینده ای نزدیک پاسخ این سوال مشخص می شود.

نجفی در آغاز فعالیت خود در شهرداری تهران وعده داد تا ظرف سه ماه آینده بدهی ها و مطالبات شهرداری تهران را حل و فصل کند. حکم رسمی شهردار تهران هنوز از سوی وزارت کشور صادر نشده است.