درصحن: «اعتراض» عنوان ستونی است که تا روز انتخابات ۹۴ (هفتم اسفند سال جاری) به معرفی کاندیداهای رد صلاحیت شده و واکنش آنها نسبت به رد صلاحیت شان اختصاص یافته است. درصحن عینا اعتراض رد صلاحیت شدگان را منتشر می کند.

احمد حکیمی پور

سمت: دبیرکل حزب اراده ملت،‌ نماینده سابق مجلس و نماینده سابق شورای شهر تهران

حوزه انتخابیه: زنجان

گرایش: اصلاح طلب

دلیل رد صلاحیت:

عدم التزام عملی به اسلام

عدم التزام عملی به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه

توضیح کاندیدا:

معیار رد صلاحیت افراد بر اساس عدم التزام به اسلام و نظام قابل‌قبول نیست، چرا که تشخیص آن در شرایطی که اعلام التزام از سوی خود اشخاص صورت گرفته باشد، در حیطه اختیارات هیچ مرجعی نیست و این از آموزه‌های اولیه اسلام است.

نحوه عملکرد شورای نگهبان در تشخیص التزام افراد به اسلام، در درجه اول،  نوعی تجسس و در درجه دوم، ردّ افراد با این ادله نوعی تهمت است. همه مردم ایران؛ چه مسلمان و چه غیرمسلمان در حیطه سرزمین نظام جمهوری اسلامی باید به این نظام التزام داشته باشند و دارند، اما آنچه در اینجا مورد بحث است مسئله اعتقاد است که امری انفسی است.

به این ترتیب بخش اول ماده ۲۸ که به التزام به اسلام پرداخته، بر اساس آموزه‌های اسلام، با اعلام التزام و اعتقاد از سوی خود افراد قابل قبول و مورد تایید است.

ساز و کار رد‌صلاحیت‌ها در هاله‌ای از ابهام است، چرا که معلوم نیست افرادی مثل بنده با سابقه شصت ماه جبهه و جانبازی با چه برداشتی به «عدم التزام به نظام» محکوم شده‌اند. ما امیدواریم این مسئله اصلاح شود، چرا که این مقوله ارتباط مستقیم با حیثیت افراد دارد و قضاوت سلیقه‌ای شورای نگهبان درباره میزان اعتقاد افراد به اسلام، باعت ایجاد شبهه در مورد عدالت قضاوت این نهاد خواهد شد. تا زمانی که نظام انتخاباتی اصلاح نشود، هزینه‌هایی نظیر کاهش مشارکت مردم که معلول کاهش قدرت انتخاب آن‌هاست، همچنان ادامه خواهد داشت.

هیچکس راضی نیست شورای نگهبان به عنوان قاضی انتخابات دائما در معرض پاسخگویی باشد. اصلاح این روند تنها با تغییر ساز و کار انتخابات و افزایش قدرت احزاب در صحنه سیاست داخلی ایران قابل حصول است. به این ترتیب احزاب در یک رقابت تنگاتنگ برای امتداد حیات سیاسیشان ناچارند افراد متخصص و دارای توانایی بالا را وارد این کارزار کنند که خود در بلندمدت سبب افزایش بهره وری سیاسی خواهد شد.

در این شرایط حجم کار شورای نگهبان به شدت کاهش یافته و تسهیل خواهد شد چرا که افراد شناخته شده و تایید شده از سوی احزاب به این شورا معرفی می‌شوند که قبلا از فیلترهای حزبی عبور کرده‌اند. در حال حاضر باید گفت: با گسترش تشکیلات شورای نگهبان و در شرایط فعلی امکان داشتن یک انتخابات رقابتی بسیار پایین است.

با دیگر کاندیداهای رد صلاحیت شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، اینجا آشنا شوید.