درصحن: با پایان یافتن مهلت بررسی شکایات کاندیداهای رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان،  سخنگوی این شورا از بازگشت ۲۰تا ۲۵ درصدی کاندیداهای معترض به رد صلاحیت به رقابت های انتخاباتی خبر داد. پیش از این هیات های نظارت صلاحیت تنها ۴۴ درصد کاندیداها را تایید و بقیه را رد صلاحیت یا با مهر عدم احراز صلاحیت از میدان رقابت های انتخاباتی کنار گذاشته بود.

نجات‌الله ابراهیمیان در حاشیه نشست راهبردهای نظارتی در نظام انتخاباتی ایران و جایگاه شورای نگهبان در جمع خبرنگاران در مورد نتیجه رسیدگی به اعتراضات آن دسته از داوطلبان انتخابات مجلس که صلاحیت‌شان توسط هیات‌های نظارت رد و یا احراز نشده بود، گفته:‌ هنوز آمار تائید صلاحیت‌شدگان به طور کامل مشخص نیست اما براساس کاری که خودم انجام داد‌ه‌ام، بیش از 20 تا 25 درصد این افراد، صلاحیت‌شان تایید شده است.

رد صلاحیت های جدید

همزمان با اعلام تایید صلاحیت ۲۰ تا ۲۵ درصد کاندیداهای معترض به رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت توسط سخنگوی شورای نگهبان،‌ این شورا با صدور بیانیه ای اعلام کرد داوطلبانی که صلاحیت شان قبلا تایید شده و اینک توسط شورای نگهبان با رد صلاحیت روبرو شده اند سه روز مهلت خواهند داشت تا اعتراض خود را اعلام کنند. بیانیه ای که نشان می دهد شورای نگهبان بر تایید صلاحیت شماری از داوطلبان توسط هیات های نظارتی را باطل کرده است. تعداد کاندیداهایی که در این مرحله رد صلاحیت شده اند هنوز روشن نیست.

در بیانه شورای نگهبان خطاب به کاندیداهایی که در این مرحله رد صلاحیت شده اند آمده است: به استناد تبصره 3 از بند 2 ماده واحده مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌توانند ظرف مدت 3 روز از تاریخ 94/11/17 تا 94/11/19 و در وقت اداری به آدرس تهران، اتوبان بسیج- بلوار هجرت – میدان شهید مطهری – ورزشگاه تختی یا در استان‌ها به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان‌های مربوط مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و پس از تحویل، رسید دریافت کنند.

طبق جدول زمانبدی انتخابات،‌ فهرست نهایی تایید صلاحیت شدگان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار است روز ۲۸ بهمن ماه منتشر شود تا کاندیداهای تایید صلاحیت شده،‌ از روز ۲۹ بهمن تبلیغات انتخاباتی را شروع کنند. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز ۷ اسفندماه برگزار خواهد شد.