درصحن- مصطفی خسروی: پس از اظهارات بی سابقه هاشمی رفسنجانی علیه شورای نگهبان و طرح این که «چه کسی صلاحیت شما را تایید کرده است؟» که می توان آن را به نوعی به چالش کشیدن جایگاه و صلاحیت شخص اول کشور تلقی کرد، انتظار می رفت رهبر ایران در اولین سخنرانی خود پاسخ او را داده و از منصوبین خود در شورای نگهبان دفاع کند و بر اعمال نظارت استصوابی، که موجب رد صلاحیت هزاران نفر به ویژه حسن خمینی شده، دفاع کند، ولی اظهارات او در جمع اعضای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بسیار محتاطانه بود.

«هراس رهبر ایران از دو قطبی شدن انتخابات خبرگان» برجسته ترین وجه سخنرانی امروز او بود. گرچه آیت الله خامنه ای امروز سعی کرد با تاکید بر اینکه مبانی انقلاب مبتنی بر بیانات مدون و مکتوب آیت الله خمینی است، نقل قول های شفاهی و خاطرات هاشمی از ایشان را زیر سوال ببرد ولی این واکنش در قبال آنچه پیش از این از رهبر ایران مشاهده می شد، بسیار منفعلانه بود که چرایی آن را می توان در هراس دو قطبی شدن انتخابات خبرگان برآورد کرد. دو قطبی شدنی که می تواند هاشمی و یاران اش را در برابر تیم آیت الله خامنه ای به رهبری جنتی-یزدی قرار دهد. تجربه نشان داده که در فضای دو قطبی مردم از تیم مقابل رهبر ایران حمایت و در چنین شرایطی عرصه بر اجرای مهندسی انتخابات توسط رهبر ایران تنگ خواهد شد.

سخنان امروز آیت الله خامنه ای آن هم در جمعی که نماد تصمیم گیری درباره امنیتی ترین پرونده های کشور است، به طرز شگفت آوری خالی از هر گونه اشاره مستقیم و غیر مستقیم به کلید واژه های مرسوم او همچون «فتنه، فتنه گر و خواص بی بصیرت» بود و تنها به اشاره ای کوتاه اما بدون آدرس به برخی انقلابیون بسنده کرد و گفت «از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد.»

نزدیکی به دو انتخابات مهم در کشور را می توان دلیل اصلی این نوع موضع گیری منفعلانه رهبر ایران دانست؛ او که در مابقی ایام سال بی محابا، بارها و بارها میلیون ها  معترض به انتخابات 88 را با تند ترین واژه ها منکوب کرده، حالا خوب می داند که در آستانه انتخابات نباید کوچکترین گزکی به جناح ها و جریان های مقابل بدهد. این مشابه همان روندی است که شخص اول کشور در خرداد 92 در پیش گرفت و سعی کرد تا پایان انتخابات از تحریک افکار عمومی دوری کند.

با وجود این ها اما تاکید او بر استفاده شورای عالی امنیت ملی از نیروهای صد در صد انقلابی که می تواند اشاره به امثال سعید جلیلی باشد نشان دهنده سلیقه شخصی رهبر ایران در نحوه اداره کشور به خصوص در مسائل امنیتی است.

اگر بتوان عدم موضع گیری آیت الله خامنه ای علیه سخنان اخیر هاشمی و یا حتی ثلاثه محصوره را ناشی از ضعف و ترس وی از دو قطبی شدن فضای انتخابات دانست، آن وقت این پرسش مطرح می شود که اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و حامیان روحانی و هاشمی و خاتمی برای ادامه مسیر انتخابات 94 چه استراتژی در پیش خواهند گرفت؟

آیا به همان تک حمله های هاشمی  بسنده کرده و پشت او سنگر می گیرند و منتظر می شوند تا جناح مقابل با مهندسی کاندیداهای مجلسین در شورای نگهبان، آن ها را ضعیف تر و ناتوان تر از گذشته جلوه دهد، یا از فرصت موجود انتخاباتی استفاده خواهند کرد و با حمایت از هاشمی در مقابل شورای نگهبان از یک سو و طرح مطالبه رفع حصر از سوی دیگر یک گام به پیش بر خواهند داشت و از دوقطبی شدن انتخابات برای از میدان بدر کردن تندروها استفاده خواهند کرد؟

آنچه که مسلم است تا این لحظه و پس از گذشت  دو روز از سخنان هاشمی، به غیر از برخی تاییدیه های پراکنده، جریان اصلاح طلب و اعتدال گرا، حمایت درخوری از نقد هاشمی از شورای نگهبان نکرده است و این یعنی امید عبث بستن این گروه ها به تایید صلاحیت پاره ای از نیروهای دسته چندم خود در دقایق آخر انتخابات.

جای تردید نیست که اگر مجموعه نظام و رهبری ایران بتوانند انتخابات مجلسین را آن گونه که می خواهند به پایان ببرند، پس از ایام انتخابات فضا بر تک تک نیروهای معترض تنگ تر و تنگ تر خواهد شد و شاید حتی عده ای برای اجرای تهدید های دیروز نماینده خامنه ای در بسیج برای حصر خانگی هاشمی گام های جدی تری بردارند.