درصحن: معمولا در انتخابات کلان شهرها، نمایندگان لیستی و براساس وابستگی حزبی انتخاب می شوند. در یک دوره ممکن است لیست اصلاح طلبان بطور کامل پیروز شود، در دوره ای دیگر، فهرست اصولگرایان راهی مجلس می شود. اما یک زوج از این قاعده مستثنی هستند، «نیره اخوان» و همسرش «حسن کامران»، که گویی خود یک حزب هستند. در هر دوره بصورت مستقل کاندیدا و در حال حاضر برای چهار دوره است که مشترک در مجلس حضور دارند. ساده می پوشند، ساده حرف می زنند و با طبقه متوسط به پایین رابطه ای تنگاتنگ دارند. هر طرحی که در مجلس برای حمایت از اقشار آسیب پذیر مطرح می شود نام این دو نماینده اصفهان یا نام یکی از آنها در فهرست امضا کنندگان است. بعبارت دیگر جامعه هدف خود را کامل شناخته اند و برای حفظ سبد آرای خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

نیره اخوان که در دوره پنجم برای اولین بار به همراه همسرش حسن کامران از حوزه انتخابیه اصفهان راهی مجلس شد، متولد 1335 در شهر بروجرد است. او فارغ التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه شیراز و از فعالان دانشجویی و مذهبی پیش از انقلاب بود. او پس از انقلاب تحصیلات خود را در رشته فقه و حقوق تا مقطع دکترا ادامه داد و به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد در آمد. تحصیل در رشته حقوق سبب ورود اش به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شد. نیره اخوان که در مجلس هفتم، هشتم نیز عضویت داشت در انتخابات مجلس نهم برای چهارمین دوره با 165,810 معادل 26 درصد آراء مردم اصفهان به مجلس راه یافت.

نیره اخوان، همچون همسرش حسن کامران کمتر موضع سیاسی، خصوصا موضع جناحی دارد. برای او همنشینی، همکلامی و پیگیری مطالبات جامعه تهی دست اصفهان در اولویت است. نگاهی به طرح هایی که با امضای او در مجلس مطرح شده موید این ادعاست. «طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان»، «طرح الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش»، «طرح افزایش جمعیت بهره مند روستایی کشور از آب شرب»، « طرح برداشت پانصد میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه بانک های دولتی و صندوق مهر امام رضا (ع) به منظور پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان» و از این دست طرح هایی که بیشتر متوجه اوضاع معیشتی مردم دارد.

این نماینده اصفهان با وجود دارا بودن بیشترین سابقه پارلمانی در میان زنان نماینده مجلس نهم، جایگاه ویژه ای در فراکسیون زنان ندارد و تنها به عنوان یک عضو فعال و به لحاظ فکری در حوزه زنان همچون دیگر زنان این فراکسیون می اندیشد. تلاش برای قانونمند شدن حریم عفاف و حجاب، افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور و … مهمترین تلاش های او برای استیفای حقوق زنان بوده است. نیره اخوان در بیان مهمترین دستاورد مجلس نهم در حوزه زنان می گوید: «بیمه زنان خانه‌دار یکی از مصوبات مهم حوزه زنان در مجلس نهم است که هنوز اجرایی نشده است، ولی در فصل بودجه در دو سال متوالی آورده شد؛ ولی امسال شورای نگهبان ایراد گرفت و قرار بر این شد که از طرف دولت لایحه بیاورند که هنوز نیاوردند.»

اخوان در رابطه با انتقادات مطرح‌شده در خصوص عملکرد زنان مجلس می‌گوید: قطعاً اگر آنها هم به مشکلات موجود در مسیر نمایندگان زن واقف بودند، چنین حرف‌هایی نمی‌زدند؛ اولاً کلی باید کار پشت صحنه در رابطه با یک طرح یا لایحه صورت گیرد؛ رأی آوردنش مسیر طولانی‌ای را می‌طلبد و البته نیازمند حمایت دولت‌ها هم هست؛ مثلاً در بودجه برای زنان بدون سرپرست مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی، مجلس مصوبه‌ای دارد که اگر این زنان ازدواج کردند مستمری‌شان قطع نمی‌شود؛ ولی الان چند سال است که منتظر تدوین آیین‌نامه این قانون در دولت هستیم و هنوز این آیین‌نامه در دولت مصوب نشده و بسیاری از مراجعین من این تقاضا را دارند و برای همین هم زنان می‌ترسند که ازدواج دومشان را ثبت کنند و این موضوع در اکثر تذکرات من بوده است، ولی باید دولت به آن ترتیب اثر بدهد؛ یا بحث ارثیه زنان از همسرانشان از زمین نیز از مصوباتی است که توسط زنان مجلس تصویب شده است. پس عملکرد زنان مجلس در حوزه زنان مطلوب است. نیره اخوان که همسرش حسن کامران او را در مجلس «حاج خانوم» صدا می زند (با لهجه اصفهانی)، فرزندی ندارد از این رو تمام وقت اش را صرف امور نمایندگی می کند.