درصحن: حواشی بی پایان برجام در مجلس هفته گذشته نیز بیشترین اخبار و گزارش های مجلس را به خود اختصاص داد. رای منفی نمایندگان مجلس به دوفوریت طرح برجام که با تلاش مخالفان برجام حاصل شد سبب شد تا هیات رییسه با جلب رای اکثریت مجلس برای بررسی برجام با قید یک فوریت دستور به لغو تعطیلی هفته آینده مجلس داده و از کمیسیون امنیت ملی بخواهد تا بصورت ویژه این طرح را بررسی کند و گزارش خود را جهت طرح در صحن علنی تا پایان هفته در اختیار هیات رییسه قرار دهد. این طرح روز یکشنبه آینده در صحن بررسی و رای گیری خواهد شد. رد استیضاح آخوندی وزیر راه و مسکن دیگر اتفاق مهم مجلس در هفته دوم مهرماه بود.

توضیحات مرندی درباره دیدارش با صدام

واکنش رسمی وزیر اسبق بهداشت و نماینده فعلی مجلس نهم به انتشار عکسی قدیمی از خود در فضای مجازی، بار دیگر نفوذ و گسترش شبکه های مجازی در ایران را تایید کرد. ماجرا به انتشار عکسی از دیدار علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت در کابینه دولت هاشمی رفسنجانی و صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق در فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و چند شبکه مجازی دیگر از سوی کابران بر می گردد.

این تصویر که در آن نماینده مجلس نهم با با خنده ای بر لب در حال دست دادن با صدام حسین دیکتاتور عراق است در واقع واکنشی بود از حامیان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران که این روزها به خاطر دست دادن با باراک اوباما در حاشیه اجلاس سازمان ملل از سوی مخالفان دولت تحت شدیدترین حملات لفظی قرار گرفته است.

کاربران بازنشر دهنده عکس تاریخی دیدار مرندی و صدام از دلواپسان پرسیده اند: چگونه است که دست دادن مقامات جمهوری اسلامی با شخصی همچون صدام حسین که جنگی خانمانسوز و طاقت فرسا با هزاران کشته و برجای نهادن ویرانی های فراوان را به ایران تحمیل کرده بود، جایز است اما دست دادن با رئیس جمهور آمریکا آن هم به صورت غیر رسمی جرم و جنایت محسوب می شود؟

در پی این ماجرا روابط عمومی فرهنگستان علوم پزشکی که علیرضا مرندی علاوه بر نمایندگی مجلس، بر مسند آن نیز نشسته با صدور اطلاعیه ای مجبور شد توضیحاتی درباره دیدار مرندی و صدام ارائه کند. در این اطلاعیه آمده است که مرندی مخالف شدید این دیدار بوده و علی رغم میل باطنی و به اصرار هاشمی رفسنجانی رئیس دولت وقت و آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر کرده است.

مرندی علت دیدار خود با صدام را «دعوت ایران از تمامی رؤسای جمهور کشورهای اسلامی برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای اسلامی به صلاحدید رئیس‌جمهور وقت جناب آقای هاشمی و هماهنگی با مسئولان عالی‌رتبه نظام» اعلام کرده است. در اطلاعیه روابط عمومی فرهنگستان علوم پزشکی بخشی از خاطره وزیر اسبق بهداشت و درمان و نماینده تبریز در مجلس نهم آمده که در آن به اصرار هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه ای بر آن سفر تاریخی اشاره شده است.

«… دکتر ولایتی به من گفت: قرار است سران کشورهای اسلامی به ایران بیایند. همه سران را من دعوت کردم جز دو نفر یکی شاه اردن و دیگری رئیس جمهور عراق، قرار است نامه شاه اردن را آقای نعمت‌زاده ببرد،‌ نامه عراق را هم قرار است تو ببری. فردای آن روز به دکتر ولایتی گفتم من نمی‌روم. ولایتی گفت این که نمی‌شود، اگر تو نروی مشکل درست می‌شود. گفتم من برای صدام نامه نمی‌برم. آقای هاشمی مدتی بعد مرا صدا کرد و گفت فلانی برو اما من پایم را در یک کفش کردم که نمی‌روم.

چند روز بعد از دفتر حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای (مدظله) با من تماس گرفتند و وقت ملاقات دادند. ایشان به من گفت شنیده‌ام چنین اتفاقی افتاده. گفتم بله ولی من قبول نکردم. چند دقیقه‌ای با من صحبت کردند و در نهایت گفتند:«صلاح این است که شما بروی». چاره‌ای جز اطاعت نداشتم». توضیحات مرندی نشان می دهد دیدار با صدام دستور هاشمی و خامنه ای بوده و اگرچه ظریف مدعی است دست دادن اش با اوباما اتفاقی و بدون برنامه بوده ولی احتمالا مدتی بعد مشخص خواهد شد که دست دادن او نیز به فرمان بوده است.

مجلس: مردم دیگر تحمل گرانی را ندارند!

همزمان با فروکش کردن ابتدایی تب و تاب های جریان موسوم به دلواپسان در مجلس و شکست در پروژه استیضاح وزیر راه، به نظر می رسد نمایندگان نزدیک به این جریان بار دیگر تمرکز اصلی خود را بر فشار به دولت به بهانه مشکلات اقتصادی و گرانی ها قرار دادند. صدور نامه هشدار آمیز و بی سابقه چهار وزیر دولت روحانی خطاب به رئیس جمهور مبنی بر وجود بحران اقتصادی و طرح جدید دولت درباره افزایش قیمت برخی کالاها، به اندازه کافی بهانه برای انتقاد از عملکرد روحانی و ناکام خواندن سیاست های وعده داده شده از سوی وی، در اختیار جریان مخالف دولت گذاشته است.

محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم، دولت را تهدید کرد که کمیسیون اصل ۹۰ به صورت جدی پیگیر برخی افزایش قیمت ها خواهد بود و می گوید: «دولت با استناد به آمارها از کاهش چشمگیر تورم سخن می‌گوید در حالی که این‌گونه نیست، اینکه به صورت رسمی برخی کالاها را 6 درصد گران‌تر کنند نشان دهنده این است که این درصد به دنبال  ۱۴ یا ۱۵ درصدی تورم است و به آن اضافه می‌شود و در حقیقت این افزایش ۲۰ درصدی روی اقلام محسوب می‌شود.»

عزت‌الله یوسفیان ملا از اعضا کمیسیون بودجه مجلس نیز ملزم دانستن دولت به افزایش قیمت کالا آن‌ هم در 18 مورد را «عمل اشتباهی» خوانده و می گوید: «هنوز توضیح کامل و دقیقی از سوی دولت در خصوص این افزایش قمیت ارائه نشده است و نظر مجلس نیز بر این است که تا جایی که مقدور است افزایش قیمت اتفاق نیفتند.»

اما محمد علیپور نماینده حامی دولت از شهر ماکو که در کمیسیون اقتصادی مجلس نهم نیز عضویت دارد در دفاع از طرح افزایش قیمت کالا با اشاره به این که «شعار دولت کاهش تورم است و این مسئله  را عملا نشان داده است ولی این کاهش تورم به این معنا نیست صفر است و هیچ افزایش قیمتی وجود ندارد.» می گوید: «امسال به‌صورت معمول افزایش 15 درصدی را داریم و قابل توجیه است،‌ و این طرح برای مواردی است که دولت بر قیمت‌ها نظارت داشته و بازار را کنترل می‌کند.»

ناکامی دلواپسان در ایستگاه استیضاح وزیر راه!

سرانجام طرح استیضاح وزیر راه، مسکن و شهرسازی دولت یازدهم که اجرای آن به چالشی میان موافقان اجرای طرح استیضاح و هیات رئیسه مجلس بدل شده بود در مجلس اجرا شد اما جریان موافق استیضاح و برکناری عباس آخوندی وزیر راه، ره به جایی نبرد و رای مخالف ۱۷۵ نماینده مجلس به برکناری عباس آخوندی، در مقابل 72 رای موافقان برکناری وی، به منزله ناکامی جریان مخالف دولت و ابقای آخوندی بود.

اما حاشیه های جلسه استیضاح عباس آخوندی جذاب تر از نطق موافقان و مخالفان استیضاح بود. عدم همراهی رئیس جمهور که این روزها زیر فشار مخالفان دولت در پرونده هسته ای ایران قرار دارد، و خنده های گاه و بی گاه عباس آخوندی که از همان ابتدای ورود تا لحظه خداحافظی وی از مجلسی ها ادامه داشت از جمله حاشیه نگاری های جلسه استیضاح وزیر پرحاشیه دولت یازدهم است.

حمید رسایی نماینده تندرو مخالف دولت که از جمله موافقان برکناری وزیر راه بود و از مردادماه ۹۲ تاکنون تلاش بسیاری برای اجرای طرح استیضاح کرده بود در هنگام نطق موافق خود با برکناری وزیر راه به شدت عصبانی بود. عدم توجه نمایندگان به اظهارات وی و جمع شدن آن ها دور وزیر برای گفتگو باعث شد چندین بار رسایی نطق خود را قطع کند و به نمایندگان و هیات دولت تذکر دهد که به حرفهای وی گوش دهند.

پخس فیلمی از مشکلات مسکن مهر که به درخواست حمید رسایی در صحن علنی پخش می شد نیز حاشیه هایی را به دنبال داشت.

هنگام پخش این فیلم در بخشی از آن، باعث خنده عباس آخوندی شده بود که رسایی در واکنش به خنده وزیر راه به اظهارات و فیلم پخش شده، گفت: «آقای آخوندی! می خنده…. آقایان این فیلم مشکلات مردم حوزه انتخابیه شماست… آقای آخوندی! از اینها قسط می‌گیرد اما کاری نمی‌کند… اینها هر روز مقابل مجلس تجمع می‌کنند و جلوی ما را می‌گیرند و تاکید دارند که مشکل هست….» قطع شدن فیلم و درخواست پخش مجدد آن از سوی رسایی و پس از آن مشکلات فنی و عدم پخش صدای فیلم، حسابی رسایی را به هم می ریزد تا خطاب به هیات رئیسه بگوید: «مجلس دچار مریضی شده!»

رسایی در بخش پایانی اظهارات خود برای زدن تیر خلاص به وزیر راه با بیان آدرس محل سکونت خود که آن را «یک واحد 140 متری در خیابان مجاهدین اسلام» اعلام کرد از عباس آخوندی خواست تا اعلام کند خانه‌اش کجاست؟ پرسشی که از سوی آخوندی جدی گرفته نشد و هنگام نطق دفاعی خود هیچ اشاره ای به آن نکرد.

کوچک زاده نماینده تندرو دیگر مجلس نیز پس از حمید رسایی به عنوان موافق استیضاح در جایگاه قرار گرفت از همان ابتدا از عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح و بی توجهی های جهانگیری و آخوندی به نطق حمید رسایی و دیگران، انتقاد کرد و گفت با این شرایط «من خطاب صحبت‌های امروزم ملت شریف و نجیب ایران است.»

وی با ذکر خاطره ای از سفر خود به هشتگرد و روستای کوشک زر در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم گفت: «چطور برای آسفالت مسکن مهر در هشتگرد بودجه نیست اما مسیر راه ویلای اسحاق جهانگیری در کوشک زر هشتگرد را آسفالت می‌کنند.»

کوچک زاده در ادامه به مدرک تحصیلی عباس آخوندی و عضویت وی در کمپین انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات بحث برانگیز سال 88 نیز اشاره کرد و گفت: «شما پس از سال‌ها اشتغال در وزارتخانه‌ها برای جبران خدمات‌تان با بودجه وزارت نفت برای تحصیل به انگلستان اعزام شدید و پس از اخذ درجه دکترا و مراجعت، خدمات دریافتی از نظام را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران کردید.» آخوندی که گویا به ابقای خود مطمئن است به این شبهه نیز پاسخی نمی دهد و از کنار آن بی تفاوت می گذرد.

رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح اصلاح قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته، طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده پنج طرح هستند که این هفته در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارند.

احضار وزرای کشور و علوم برای پاسخ به سوال موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد و عیسی زاده نماینده میاندوآب از دیگر برنامه های مجلس در هفته پیش روست.