درصحن: به نظر می رسد جنجالی که دلواپسان مجلس از ماجرای دست دادن اتفاقی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل به پا کرده اند به این زودی ها پایان نخواهد یافت. نه نطق های آتشین علیه وزیر امورخارجه در صحن علنی مجلس که به توهین و ناسزا به ظریف نیز کشیده شد، نه تحصن و نه بیانیه و نه سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی، هیچکدام تا اینجا آتش خشم مخالفان دولت در پارلمان نهم را فروکش نکرده و به نظر می رسد محمد جواد ظریف پس از بازگشت از ایالات متحده آمریکا باید خود را مهیای حضور در بهارستان و پاسخ به اعتراض های دلواپسان کند و شاید تنها اجرای خواسته اصلی نمایندگان یعنی «عذرخواهی ظریف از مردم و نمایندگان مجلس» بتواند تا حدی انتقادات دلواپسان از وزارت خارجه را کاهش دهد.

آخرین تلاش های نمایندگان دلواپس مجلس حاکی است که شماری از نمایندگان مجلس طرح سؤال از وزیر امور خارجه ایران را تهیه کردند و هفته آینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌کنند.

این خبر را نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد در مجلس به خبرگزاری فارس گفته و تهدید کرده که «در صورتی که آقای وزیر خارجه نتواند پاسخ روشن و قابل قبولی نسبت به این سؤال نمایندگان مجلس ارائه دهد ما هم از ابزارهای قانونی استفاده خواهیم کرد.»

اما حمید رسایی چهره جنجالی مخالفان دولت، ابتدا در واکنش به دست دادن ظریف و اوباما در صفحه شخصی خود در شبکه اینستاگرام خطاب به ظریف نوشت: «آقاي ظريف فقط وقتی برگشتی، دستت را به سوی دستان رهبری که با بمب دست ساز همان آمریکایی ها به درجه جانبازی رسیده، دراز نکن. همین»

برخی کاربران شبکه های اجتماعی در واکنش به این نوشته حمید رسایی با انتشار تصویر وی که تلفن همراه تولید شرکت اپل (آیفون) در دست دارد به وی یادآوری کردند که تلفن همراهش ساخت «همان آمریکایی ها» است و او نیز نباید با رهبر جمهوری اسلامی دست بدهد!

رسایی در ادامه انتقادات خود به ظریف در صحن علنی مجلس طی تذکری شفاهی گفت که «مبادا به طور اتفاقی سند ذلت ملت در مجلس تصویب شود.»

این نماینده عضو جبهه پایداری در نطق خود با کنایه گفت: «2 سال قبل دولت گفت به طور اتفاقی آقای روحانی با اوباما تلفنی صحبت کرد، سال قبل گفتند به طور اتفاقی ظریف با «جان‌ کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیم ساعت قدم زده است، امسال گفتند به طور اتفاقی آقای ظریف و اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شدند و با هم دست دادند، حتما سال آینده می‌گویند به طور اتفاقی پریدند بغل هم و روبوسی کردند.»

محمدحسن آصفری یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز «اتفاقی» خواندن دیدار ظریف و اوباما از سوی وزارت امور خارجه را «عوام‌فریبی» نامیده و گفته که «دوره این عوامفریبی ‌ها گذشته است، چرا که رؤسای جمهور تمام دنیا و از جمله اوباما پروتکل‌هایی دارند، مگر می‌شود باور کرد که اوباما اتفاقی از آنجا می‌گذشته و ظریف هم با او دست داده است؟»

شب شعر در خیمه های غیرت!

تحصن شماری از فعالان جریان موسوم به دلواپسان هسته ای در اعتراض به توافق هسته ای ایران و غرب و دست دادن وزیر امور خارجه ایران و رئیس جمهوری آمریکا پنجمین روز خود را نیز پشت سر گذاشت.

در آخرین برنامه اجرا شده در این تحصن که از سوی دلواپسان «تحصن غیرت» نامیده می شود، شب شعری با حضور جمعی از شعرای حکومتی از جمله علیرضا قزوه شاعر سرشناس نزدیک به رهبری برگزار شد و این شاعران اشعاری در مخالفت با توافق هسته ای، و سیاست های دولت در جمع متحصنین خواندند.

این تحصن در روز نخست با حضور یک روحانی اهل قم که به همراه همسر و دختر خود در اعتراض به جزئیات توافق هسته‌ای مقابل ضلع شمال‌شرقی مجلس شورای اسلامی چادر زده بود آغاز شد و در ادامه شماری از نیروهای بسیجی و طلبه های ساکن تهران به وی و خانواده اش پیوستند و چادرهای مختلفی تحت عنوان «خیمه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر»، «خیمه خانواده های شهدا» و از این دست در مقابل مجلس برپا کردند و اعتراض خود را به توافق هسته ای و دست دادن ظریف و اوباما اعلام کردند.

تحصن‌کنندگان در روز دوم تحصن خود بیانیه ای نیز صادر و طی آن علیه «اجرای برجام» و دیپلماسی دولت روحانی انتقادات تندی را مطرح کردند.

از جمله چهره های مطرح جریان مخالف دولت که در این تجمع حضور یافتند می توان به حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان اشاره کرد که در چهارمین روز تحصن مقابل مجلس در بین متحصنین حاضر شد ابراز امیدواری کرد که مجلس توافق هسته ای ایران و غرب را «یک جا رد کند»

شریعتمداری خطاب به نمایندگان مجلس گفت که «بهترین گزینه رد برجام است و نگران هیچ چیز هم نباید بود.»

استیضاح، ایستگاه آخر وزیر راه!

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان میان شماری از نمایندگان و هیات رئیسه که به درگیری های لفظی نیز کشیده شده بود، عباس آخوندی وزیر راه دولت یازدهم به ایستگاه استیضاح رسید.

طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که هفته هاست با امضای 13 نماینده مجلس به هیات رئیسه ارسال شده بود سرانجام روز یکشنبه هفته گذشته از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد.

طرح استیضاح آخوندی قرار است سه‌شنبه این هفته 14 مهرماه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

همچنین وزرای کشور، صنعت و معدن، آموزش و پرورش، کار و علوم نیز باید هفته آینده به بهارستان بروند و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند.

اعتراض یک نماینده مجلس به سعودی ها!

حملات لفظی نمایندگان مجلس به حکومت عربستان سعودی به دلیل فاجعه کشته شدن حجاج ایرانی در طول هفته گذشته بخش ثابت نطق های نمایندگان در صحن علنی بود.

کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس چهارشنبه ( 8 مهرماه 94) در نطق میان دستور گفت که «لجاجت حکام مستبد عربستان ناشی از خوی یزیدی، خوی خونریزی و بی لیاقتی آنهاست.»

پیرموذن که از جمله نمایندگان حامی دولت حسن روحانی به شمار می رود در ابتدای نطق خود گریزی هم به جنجال دست دادن ظریف و اوباما زد و گفت: « هنر مدیران دولت ها امروز در هزاره سوم خودمحوری و دیوار کشیدن دور کشورها نیست، بلکه با هم دست دادن مدیران دوّل و پل زدن بین الملل است.»

وی فاجعه منا را بی ارتباط با توافق هسته ای ایران و غرب ندانست و گفت: «عصبانیت زمامداران وهابی یزیدی عربستان ناشی از به فرجام رسیدن برجام است.»

تذکرهایی که ادامه دارد…

در بحبوحه جنجال دست دادن ظریف و اوباما، اجرای قریب الوقوع برجام با وجود مخالفت مجلس و اعتراض ها به دولت عربستان سعودی اما بازار تذکر به روحانی و وزرای کابینه در مجلس کماکان داغ است.

«تذکر به وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر لزوم تکمیل پروژه‌های راه‌های روستایی و مسکن مهر»

«تذکر به وزیر علوم نسبت به ناکارآمدی و عملکرد نامناسب و مشکل‌ساز رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای»،

«تذکر به وزیر امور خارجه برای پیگیری جدی فاجعه منا و توضیح علت دست دادن با مقامات آمریکایی و انگلیسی»،

«تذکر به رئیس‌جمهور برای لزوم اعمال دقت بیشتر در به کارگیری جملات دوپهلو در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها»

«تذکر به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای لزوم جلوگیری از قطع یارانه نقدی مردم نیازمند»،

«نذکر به رئیس‌جمهور برای تسریع در جذب نیروهای پیش‌دبستانی توسط وزارت آموزش و پرورش»،

«تذکر به وزیر امور آموزش و پرورش برای لزوم لغو بخشنامه ممنوعیت ادامه تحصیل فرهنگیان در مقاطع بالاتر» از جمله مهمترین تذکرهای کتبی نمایندگان مجلس به اعضای هیات دولت در هفته گذشته بود.

بدهی 20 میلیاردی سازمان زندان ها به بیمارستان ها

هفته ای که گذشت پس از مدت ها جلسه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در مجلس نهم تشکیل شد.

به گفته افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، در جلسه این کمیسیون رئیس سازمان زندان‌های کشور و معاونین وی حضور داشتند که در این نشست هم شکایات واصله و هم گزارش عملکرد سازمان زندان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

افضلی فرد شکایات واصله درمورد سازمان زندان‌ها به کمیسیون اصل 90 مجلس را «مشکلات مربوط به کمبود فضای نگهداری، عدم طبقه‌بندی صحیح زندانیان به نسبت جرایم ارتکابی، شکایات واصله از عملکرد بهداری زندان‌ها، مشکلات مربوط به خانواده‌های زندانیان درخصوص ملاقات و انجام امور اداری» اعلام کرد.

« بدهی 20 میلیاردی سازمان زندان‌ها به بیمارستان‌ها و خودداری بیمارستان‌ها از پذیرش این سازمان» موضوع دیگر مورد بررسی در جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس نهم بوده است.

همچنین سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد که «25 درصد از زندانیان حاضر متهم هستند و نه محکوم که ممکن است همن افراد بعد از یک سال حبس و بازداشت بی‌گناه شناخته شوند و با وجود اینکه بی‌گناه شناخته می‌شوند، تبعات، آثار و پیامدهای منفی بسیاری متوجه این افراد و خانواده آنها شود که کنکاش و آسیب‌شناسی جدی را می‌طلبد که این زندانیان متهم به حداقل برسند.»

گودرزی طلبکار شد، مجلس کارت زرد داد!

«گسترش فساد و بداخلاقی در ورزش، غفلت از مسائل اساسی جوانان، دخالت در امور فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در انتصابات» موضوعاتی بود که هفته گذشته پای وزیر ورزش و جوانان دولت حسن روحانی را به بهارستان کشاند.

حضور محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در مجلس فرجام خوشی برای این وزیر پرحاشیه دولت نداشت و نمایندگان ضمن کارت زرد به گودرزی، طرح استیضاح وی را با 50 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند.

وزیر ورزش در صحن علنی در پاسخ به موضوع فساد در فوتبال گفت: «از روز اول مسئولیتم، به دنبال ورزش پاک بودم و این موضوع در راس برنامه‌های من قرار داشت و باید محقق شود، تمام تلاش خودم را برای پاکسازی فضای آلوده در برخی رشته‌های ورزشی به کار گرفتم.»

گودرزی با اشاره به مسئله دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون‌ها و مجامع ورزشی، گفت: «طبق قانون و اساسنامه وزارت ورزش می‌تواند در بیش از 95 درصد فدراسیون‌های ورزشی دخالت کند، وزارت ورزش تنها در امور یک یا دو فدراسیون ورزشی نمی‌تواند دخالت داشته باشد؛ رئیس مجمع در فدراسیون‌های ورزشی وزیر ورزش یا یکی از معاونان وزارت ورزش است بنابراین ما می‌توانیم در امور فدراسیون‌ها دخالت داشته باشیم، قبول استعفا و برکناری روسای فدراسیون‌ها طبق اساسنامه به تشخیص وزیر ورزش و با موافقت وی انجام می‌شود.»

گودرزی که به مجلس آمده بود تا درباره علت دخالت در فدراسیون ها بازخواست شود در ادامه پاسخ خود در اقدامی عجیب از مجلس خواست که کمک کند تا در کار فدراسیون فوتبال که فیفا اجازه دخالت نمی دهد، دخالت کند!

وی با اعلام این که وزارت ورزش و جوانان به جزء فدراسیون فوتبال و چند فدراسیون دیگر که زیر نظر فدراسیون‌های جهانی هستند، می‌تواند در امور سایر فدراسیون‌های ورزشی دخالت کند، از مجلس خواست تا «تمهیداتی بیندیشد تا زمانی که فساد در فوتبال رخ داد، ما بتوانیم در این فدراسیون هم دخالت و مشکل را حل کنیم.»