درصحن: هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان و آخرین نشست اعضای این مجلس در دوره چهارم، طبق ادوار گذشته با صدور بیانیه ای به پایان رسید، بی آنکه نمایندگان مردم استانهای مختلف کشور، کوچکترین اشاره ای به عملکرد خود در نظارت بر رهبری یا گزارشی از عملکرد رهبری به مردم ارائه کنند. در این بیانیه آنها مجددا با رهبر ایران تجدید بیعت کرده و حمایت خود را از رهبری اعلام کردند. کاری که به رویه ثابت آنها در نشست های مجلس خبرگان تبدیل شده است. گویی این وضعیت برای یکی از جوانترین نمایندگان خبرگان نیز قابل تحمل نبوده تا در آخرین ماههای دوره چهارم، استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه خبرگان کند.

namazi

حجت السلام حسن نمازی نماینده آذربایجان غربی با تقدیم استعفای خود به هیات رئیسه، اعلام کرده، شرایط برای ایفای وظیفه نمایندگی وجود ندارد. هنوز خبری از پذیرش یا رد این استعفا منتشر نشده ولی نکته این است که سالهاست که روشن شده که شرایط برای وظیفه نمایندگی برای اعضای مجلس خبرگان وجود ندارد. آیت الله سید علی محمد دستغیب دیگر عضو این مجلس نیز چند سالی است که در جلسات خبرگان شرکت نمی کند. پیش از این آیت الله طاهری نماینده مردم اصفهان نیز از شرکت در مجلس خبرگان سرباز زده بود.

حسن نمازی متولد 1354 و فرزند آیت‌الله عبدالنبی نمازی است. در زندگینامه او جز به سوابق تحصیل و تدریس اشاره ای نشده که با توجه به سن و سالش نیز به نظر نمی رسد سابقه بیشتری داشته باشد.

پدرش عبدالنبی نمازی از روحانیون تندرو با سوابق نظامی- قضایی است. عبدالنبی نمازی سابقه عضویت در مجلس خبرگان، فرماندهی سپاه در منطقه دو کشور، دادستان کل کشور، حاکم شرع، و امام جمعه کاشان را در کارنامه خود دارد.

 

شورای نگهبان به نظارت استصوابی ادامه دهد

در بیانیه مجلس خبرگان آمده: «ولايت فقيه محكم ترين سدّى است كه در عصر غيبت، همواره در مقابل تهاجم استكبار ايستادگى كرده است؛ از فتواى تحريم تنباكو گرفته تا فتاواى جهاديه فقهاى عظام شيعه و نهضت مشروطيت و قيام امام خمينى«قدس سره» در برابر رژيم طاغوت پهلوى و استقرار نظام اسلامى و زعامت رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‏الله خامنه‏اى «مدظله العالى» در برابر توطئه ها و فتنه هاى داخلى و خارجى و حفظ «اسلاميت» و «جمهوريت» نظام. مجلس خبرگان رهبرى، بيعت مجدد خود با ولايت فقيه و آرمانهاى والاى بنيانگذار انقلاب اسلامى را اعلام مى‏دارد.»

در بند دیگری از این بیانیه، اعضای مجلس خبرگان بی اعتنا به انتقادات گسترده نخبگان جامعه نسبت به تضییع حقوق مردم با اعمال نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان، این شورا را به تداوم نظارت استصوابی در انتخابات پیش رو فراخوانده و آورده اند: «از شوراى محترم نگهبان مى خواهیم كه با اعمال نظارت استصوابی در راستاى صيانت از شرع مقدس و قانون اساسى، در بررسى صلاحيت ها دقت لازم را به عمل آورند.»

طبق قانون اساسی، نمایندگان مجلس خبرگان وظیفه انتخاب و عزل رهبری و نظارت بر عملکرد رهبر ایران را برعهده دارد ولی اعضای مجلس خبرگان هیچگاه گزارشی در خصوص ایفای وظیفه نمایندگی خود به مردم ارائه نکرده اند. بیشتر اعضای مجلس خبرگان، منصوبان رهبری در نهادهای حکومتی هستند و به نظر می رسد بیش از آنکه ناظر عملکرد رهبری باشند خود در مقامی نشسته اند که باید در برابر رهبر ایران پاسخگو باشند.

 

مخالفت مجلس خبرگان با افزایش اعضاء

نمایندگان مجلس خبرگان در اجلاسیه هجدهم رای به ثابت ماندن تعداد اعضای مجلس خبرگان برای دوره پنجم دادند. آنها با طرح افزایش تعداد کرسی های خبرگان مخالفت کردند. دبیرخانه مجلس خبرگان استدلال مخالفان و موافقان افزایش کرسی های خبرگان را در اختیار رسانه ها قرار ندادند.

بر اساس مصوبه امروز (روز چهارشنبه) مجلس خبرگان تعداد نمایندگان این مجلس در دوره پنجم 86 نفر خواهد بود . همچنین مقرر شد در آخرین سال هر دوره بحث افزایش تعداد اعضای این مجلس به رای گذاشته شود و در صورت تصویب نمایندگان مجلس خبرگان به وزارت کشور ابلاغ گردد.