در صحن: رای اولی های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری چند ساله هستند؟ 15 یا 18 ساله؟ این سوالی است که دولت، مجلس و نمایندگان مجلس خبرگان باید طی یکی-دو ماه آینده به آن پاسخ دهند. قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، حداقل سن رای دهندگان را 18 سال تمام و قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری این سن را 15 سال تمام تعیین کرده است. اما از آنجاکه برای اولین بار قرار است انتخابات این دو مجلس بصورت همزمان در اسفندماه سال جاری برگزار شود، این پرسش به وجود آمده است که کدام سن باید ملاک عمل قرار گیرد. چراکه نمایندگان مجلس بر این باور اند که نمی شود در دو انتخابات همزمان، دو حداقل سن متفاوت برای رای دهندگان قائل شد. آنها با تصویب کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، خواهان همسان شدن سن رای دهندگان هستند.

علی لاریجانی رئیس مجلس امروز دوشنبه در سفری به مشهد در جمع خبرنگاران از تلاش مجلس برای متقاعد کردن اعضای مجلس خبرگان برای تغییر قانون انتخابات این مجلس و افزایش سن رای دهندگان به 18 سال تمام اعلام کرده است. مجلس خبرگان رهبری طبق برنامه در شهریور ماه (دو هفته دیگر) نشست سالانه خود را برگزار خواهد کرد. چنانچه هیات رئیسه مجلس خبرگان بررسی اصلاح قانون انتخابات را ضروری بداند این قانون برای اصلاح در دستور کار قرار می گیرد در غیر اینصورت مجلس شورای اسلامی باید سن رای دهندگان را به 15 سال تمام کاهش دهد.

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی همکنون در کمیسیون شوراها و امور داخلی و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است و گزارش این دو کمیسیون باید بزودی در اختیار هیات رئیسه مجلس جهت بررسی در صحن علنی قرار گیرد.

شرع و چالش پیش رو

پیش از این حداقل سن رای دادن در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری نیز 15 سال تمام بود، چراکه قانونگذاران بر این باور بودند که شرع سن بلوغ و تکلیف شرعی را 15 سال در نظر گرفته است. حال پرسش این است که مجلس فقها (خبرگان رهبری) به افزایش سن رای دادن از 15 به 18 سال رای خواهند داد یا مجلس شورای اسلامی باید برخلاف میل اش سن رای دادن را از 18 به 15 سال کاهش دهد. پیش از این در مجلس هشتم و نهم مجلس سه دفعه در برابر خواست جمعی از نمایندگان و دولت احمدی نژاد به کاهش سن رای دادن «نه» گفته بودند.

موافقان کاهش سن رای دادن، مشارکت دادن جوانان بالغ به تعیین سرنوشت و سن شرعی را سن بلوغ سیاسی هم می دانند حال آنکه مخالفان کاهش سن رای دادن، معتقدند، کاهش سن، سبب می شود که آموزش و پرورش و مدارس به جولانگاه رقابت های سیاسیون تبدیل شود. ضمن اینکه آنها با استناد به رویه بین المللی مبنی بر تعیین سن 18 سال به بالا جهت مشارکت در انتخابات، بر 18 سال بعنوان سن مناسب رای دادن اصرار دارند