درصحن: استعفای نمایندگان استان فارس، در اعتراض به انتصاب سرپرست جدید استانداری فارس، دخالت در کار دولت و نابجاست و لازم است وزارت کشور و دولت بی توجه به این اعمال فشارها، نظر خود را اعمال کنند. این واکنش صریح علی مطهری نماینده تهران به استعفایی بود که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس توسط اعضای مجمع نمایندگان استان فارس انجام شد.

18 نماینده استان فارس جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را در اعتراض به معرفی محمد علی افشانی جهت انتصاب به سمت استانداری فارس توسط وزارت کشور به هیات دولت، ترک کرده و ضمن تهدید وزیر کشور به استیضاح، اعلام کردند که اگر این تلاش ها به نتیجه نرسد از نمایندگی مجلس استعفا خواهند داد. الیاس طاهری نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی گفته: چنانچه اقدام خاصی از سوی وزارت کشور در مورد انتخاب استاندار برای استان فارس تا روز سه شنبه هفته جاری صورت نگیرد استیضاح وزیر کشور را که به امضای تمامی نمایندگان استان فارس رسیده به هیات رئیسه تقدیم می‌کنیم.

طبق قانون اساسی قوای سه گانه مستقل از هم هستند و نمایندگان حق مداخله در امور اجرایی ندارند.

استعفا از نمایندگی طی سالهای گذشته اولین بار توسط 5 نماینده فراکسیون دانشجویی مجلس ششم و در اعتراض به دستگیری گسترده فعالان دانشجویی صورت گرفت، استعفایی که با مداخله هیات رئیسه مجلس، با آزادی دانشجویان زندانی روبرو شد. حدود 80 نماینده همین مجلس در ماههای منتهی به پایان مجلس در اعتراض به عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت گسترده نامزدان انتخابات مجلس هفتم، ضمن تقدیم طرح استعفا به هیات رئیسه مجلس به مدت یک ماه در مجلس تحصن کردند. فاطمه حقیقت جو اولین نماینده مجلس ششم بود که استعفای اش بررسی و پذیرفته شد. پس از او بهزاد نبوی، محسن آرمین و یگانلی نیز از نمایندگی مجلس استعفا و مجلس را ترک کردند. حالا حدود 13 سال بعد نمایندگان اصولگرای مجلس نهم در اعتراض به انتصاب قانونی سرپرست استانداری فارس از نمایندگی مجلس استعفا داده اند.

علی مطهری در این خصوص به خبرنگاران پارلمانی گفته: در اواخر دوره دولت احمدی نژاد بخشنامه‌ای به استانداران ابلاغ شد که براساس آن استانداران در انتخاب فرمانداران توجهی به نظرات نمایندگان نداشته باشند، اگرچه لحن این بخشنامه تند بود اما حرف، حرف درستی بود و این رویه غلط باید از بین برود. نماینده مردم تهران، خواستار اصلاح رویه فعلی و اعلام نظر قاطع رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص انتخاب استانداران مستقل از دخالت نمایندگان استان‌ها شد و افزود: دولت و وزیر کشور بی‌آنکه تحت تاثیر فشارها قرار بگیرد، نظر خود را اعمال کند. طی سال‌های گذشته دخالت نمایندگان در امور اجرایی باب شده است، این کار رسما از روزی که وزیر کشور گفت من استانداران را با نظر نمایندگان انتخاب می‌کنم آغاز شد. به نظر من این صحبت اشتباهی بود که وی مرتکب شد و باعث ایجاد توقعات و بروز مشکلاتی برای وزارت کشور شد. نمایندگان حق دخالت ندارند و نمی‌توانند برای دولت الزامی ایجاد کنند و بگویند فلان کس باشد یا نباشد زیرا این کار دخالت در امور اجرایی و قانون اساسی است.

همواره دولت در انتصاب مسولان استانی، نظر نمایندگان آن استان را می پرسد ولی در مرحله عمل، استقلال دارد و نمایندگان حق دخالت ندارند بلکه نظرشان مشورتی است. اما برخی نمایندگان می کوشند نطر خود را به دولت تحمیل کنند. اخیرا در جریان انتصاب استانداری مرکزی نیز، نمایندگان این استان تلاش کردند فردی را به دولت تحمیل کنند ولی دولت روحانی مستقل از نظر نمایندگان زمانی قمی را استانداری این استان منصوب کرد و اعتراض های نمایندگان این استان نیز به جایی نرسید.

استعفای نمایندگان استان فارس، با واکنش گسترده کاربران شبکه های اجتماعی روبر شد. محسن بیات پسر آیت الله العظمی بیات در پستی می نویسد: نماینده هایی که به دلیل انتصاب استاندار فارس، استعفای دسته جمعی داده اند، دقیقا واکنش شان نسبت به افشای فسادهای مالی دولت قبل چه بوده؟ در برابر کتک خوردن علی مطهری در حوزه انتخابیه شان چه بوده؟ حسن قنبری نیز در پستی در واکنش به این استعفا نوشته: آنها استاندار نمی خواهند سکاندار قدرت از دست رفته اصولگرایان می خواهند. بهنام پیرهادی نیز در پستی انتصاب استاندار را وظیفه و حق وزیر کشور و هیات دولت دانسته و نوشته قرار نیست هرچی که نمایندگان می خواهند را وزارت کشور عملی کند.

احضار وزیر اطلاعات به مجلس به دلیل دخالت حراست در عزل و نصب ها

در حالیکه نمایندگان استان فارس، در اعتراض به انتصاب یک مقام دولتی توسط وزارت کشور معترض هستند و با دخالت خود خواهان انتصاب فردی نزدیک به خود در این مقام هستند و وزیر کشور را تهدید به استیضاح کرده اند، دو نفر از نمایندگان مجلس وزیر اطلاعات را به خاطر دخالت مدیران حراست دستگاهها در عزل و نصب ها به مجلس احضار کرده اند. بر این اساس، سؤال ملی محسن صرامی‌فروشانی نماینده خمینی‌شهر و سکینه عمرانی نماینده سمیرم از محمود علوی وزیر اطلاعات درباره علت دخالت حراست‌ها در عزل و نصب‌ها اعلام وصول شده و محمود علوی وزیر اطلاعات برای پاسخگویی باید در مجلس حاضر و به نمایندگان پاسخ دهد.