در صحن: استانی شدن انتخابات در میان هیاهوی فراوان نمایندگان، تصویب شد. با اعلام طرح استانی شدن انتخابات بعنوان دستور جلسه مجلس توسط هیات رئیسه، هیاهو فضای عمومی مجلس را پر کرد. سخنگوی کمیسیون شوراها و امورداخلی در میان هیاهوی بسیار پشت تریبون قرار گرفت و دلایل توجیهی ضرورت تصویب این قانون را مطرح کرد. زارع سخنگوی این کمیسیون، استانی شدن انتخابات را برای آزاد کردن وقت نمایندگان جهت رسیدگی به امور ملی ضروری دانست و گفت نمایندگان دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را برعهده دارند ولی تعدد مسایل محلی، زمانی برای انجام وظایف قانونی برای نمایندگان نگذاشته است. او با توضیح اینکه این یک واقعیت است که بیشتر وقت نمایندگان صرف امور فرعی می شود، استانی شدن انتخابات را چاره حل مشکل دانست. زارع تاکید کرد که با استانی شدن انتخابات، حل مسایل محلی به اعضای شوراهای شهرها واگذار می شود.

به گزارش خبرنگار در صحن، سخنگوی کمیسیون شوراها با دعوت نمایندگان به حفظ آرامش و گوش دادن به گزارش کمیسیون، تقویت احزاب را دستاورد دیگر این طرح دانست و گفت با استانی شدن انتخابات، احزاب علاوه بر معرفی نامزدان، تا پایان دوره در کنار نمایندگان باقی می مانند تا دستاوردشان در مجلس قابل دفاع باشد و این مهم به نفع جامعه و کشور است. او تاکید کرد که استانی شدن نه تنها هزینه انتخابات را برای نامزدان افزایش نمی دهد بلکه وقتی انتخابات حزبی و استانی شود، هزینه تبلیغات کاهش پیدا می کند و احزاب مجبورند هزینه تبلیغات را تقبل کنند.

پس از استماع گزارش کمیسیون شوراها و در سکوت کامل نماینده دولت، استانی شدن انتخابات به رای گذاشته شد و نمایندگان با وجود سر و صدای زیاد به آن رای مثبت دادند.

با تصویب استانی شدن انتخابات، یکی از نمایندگان استان آذربایجان غربی پیشنهاد کرد که این استان به علت وسیع بودن، به دو حوزه انتخابیه شمالی و جنوبی تقسیم شود. موافقان این پیشنهاد وسعت این استان را عاملی برای عدم شناخت مردم قسمت شمالی نسبت به کانیداهای قسمت جنوبی ندارند و برعکس. اما محتوای صحبت موافقان و مخالفان نشان می داد که اختلافات قومی در این استان نگران اصلی پیشنهاد دهندگان است. آنها با تاکید بر اینکه انتخابات استانی می تواند زایل کننده امنیت استان باشد خواهان تقسیم استان به دو حوزه انتخابیه بودند ولی مخالفان که خود نیز نمایندگی بخشی از آذربایجان را برعهده داشتند تقسیم استان به دو حوزه کرد و ترک را عاملی برای ایجاد اختلافات قومی دانستند.

سخنگوی کمیسیون شوراها با توضیح اینکه این بحث ها و پیشنهادات ربطی به استانی شدن انتخابات ندارد بلکه این مسایل باید در طرح اصلاح حوزه های انتخابیه که در کمیسیون در حال بررسی است، مطرح شود، خواهان رد این پیشنهاد شد و مجلس نیز این پیشنهاد را رد کرد.

طرح مشابه ای را نیز نماینده خواف و رشتخوار مطرح کرد ولی پیشنهاد او نیز برای استثناء شدن خواف و رشتخوار رای نیاورد.

چنانچه این طرح به تایید شورای نگهبان برسد، انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بصورت استانی برگزار می شود. براساس این طرح کاندیداها باید 15 درصد رای حوزه انتخابیه و در مجموع رای، استان بالاترین رای را کسب کنند تا بتوانند مجوز ورود به مجلس را کسب کنند. بدین معنی که اگر برای مثال استان تهران 36 نماینده در مجلس دارد داوطلبانی که در کل استان در 36 نفر اول باشند به شرط دارا بودن 15 درصد رای حوزه انتخابیه راهی مجلس شوند.

گفتنی است ریاست این جلسه در غیاب علی لاریجانی، برعهده محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس بود.