در صحن: «بمیرم ولی قدرت گرفتن هاشمی را نبینم.» این سخنی بود که روز دوشنبه و در آستانه مراسم سالگرد آیت الله خمینی رهبر ایران به نقل از آیت الله خزعلی عضو مجلس خبرگان، فضای عمومی رسانه های اصولگرا را پرکرد. سخنانی که نشان از تکاپوی جریان اصول گرا در مواجه با تلاش های انتخاباتی اصلاح طلبان به رهبری آیت الله هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی می داد.

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان، همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز 7 اسفندماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می شود. در این انتخابات 90 نفر بعنوان نمایندگان استانهای کشور راهی مجلس خبرگان خواهند شد.

آیت الله ابوالقاسم خزعلی که در خانه بعلت کهولت سن بستری است در گفتگویی با خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت مجلس خبرگان گفته: با مجلس خبرگان در تعامل هستم و الحمدالله وضع مجلس خبرگان خوب است. او با اشاره به انتخابات اخیر هیات رئیسه خبرگان که به ریاست محمد یزدی و شکست آیت الله هاشمی رفسنجانی منجر شد، گفته: نظرم این است که انتخابات خوب بود و این برای مردم ما نعمت است البته آقای هاشمی همان مقدار رای که آورد برای ما محل بحث است اما خداوند رفع کرد. آیت الله یزدی ایشان مورد عنایت بزرگان حوزه است و تا آخر ایستاد و ایشان انتخاب شد،‌اصلا وضع جور دیگری شد و به دو مرحله‌ای رسید و الحمدالله نتیجه خیلی خوب شد. خبرنگار خبرگزاری فارس از آیت الله خزعلی می پرسد: نظر شما درباره فعالیت اصلاح طلبان برای پررنگ کردن نقش آقای هاشمی در انتخابات خبرگان چیست و خزعلی در پاسخ می گوید: نمی توانند، آقای هاشمی وضع شان روشن است.

همزمان با انتشار سخنان آیت الله خزعلی در خبرگزاری های داخلی، سخنانی از اسد الله بادامچیان منتشر شد که نشان می داد، جریان اصولگرا در حال بسیج نیروهای خود برای انتخابات مجلس خبرگان است. روزنامه رسالت با مطلبی به نقل از بادامچیان می نویسد: استکبار برای نفوذ به مجلس خبرگان کمتر همته بسته است. این روزنامه با اشاره به سفر بادامچیان به استان خراسان و مذاکرات او با روحانیون مشهد برای تمکین از حکمیت جامعه روحانیت مبارز تهران برای تهیه لیست نامزدان مجلس خبرگان، به نقل از وی می نویسد: در برگزاری این انتخابات استکبار کمر همت بسته است تا در آن نفوذی بفرستد چون معتقد است این مجلس نقش ویژه‌ای در مسائل روز خواهد داشت. وی ادامه داد: با توجه به اینکه اصل ولایت فقیه بر پایه بیداری اسلامی است بنابراین این زمینه وجود دارد که افراد نفوذی و مزاحم به این مجلس فرستاده شود که نیاز است همه مراقب باشیم.

ناظران و تحلیل گران سیاسی، فعالیت ها و سفر های استانی حسن خمینی نوه آیت الله خینی بنیانگذار انقلاب اسلامی، را یکی از دلایل تکاپوی اصولگرایان برای مجلس خبرگان می دانند. روزنامه آرمان در همین راستا نوشته است: «برخی می‌گویند آیت‌ا… جوان این روزها به حضور در مجلس خبرگان فکر می‌کند؟ وی در شرایطی باید تصمیم به حضور در مجلس خبرگان بگیرد که کشور بیش از همیشه به دلسوزان نیاز دارد. 9 اردیبهشت‌ماه بود که محسن غرویان از اساتید حوزه و دانشگاه به «آرمان» گفت: «اخیراً حاج سیدحسن آقای خمینی حدود یک ساعت با اخوی‌شان حاج سیدعلی آقا خمینی مهمان ما بودند که در این دیدار درمورد گمانه‌زنی در نشریات برای حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان نیز صحبت شد. وقتی من درخصوص ورود ایشان به انتخابات مجلس خبرگان سؤال کردم، فرمودند که درحال ارزیابی فضای جامعه هستند و هنوز تصمیم جدی نگرفته‌اند. البته اشاره‌ای هم به پیشنهادهای مکرر بزرگان کردند که از ایشان خواسته‌اند در انتخابات خبرگان حضور پیدا کنند. اجمالاً ایشان می‌گفتند که درحال ارزیابی و رصد هستم که آیا صلاح هست وارد انتخابات شوم یا نه. هنوز به تصمیمی نرسیده‌اند اما دغدغه این مساله را دارند و درحال فکر و سنجش فضا هستند تا به تصمیم نهایی برسند.»

تلاش های حسن خمینی و آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیاری را نسبت به نتایج انتخابات آتی مجلس خبرگان نگران کرده است. پخش نشدن سخنرانی حسن خمینی در جمع مردم گرگان که با استقبال گسترده ای نیز رووبروو شده بود در همین راستا تحلیل شده است. روزنامه ایران در گزارشی در این خصوص نوشته است: «صدا و سیمای مرکز گرگان که به پیشنهاد دعوت کنندگان از حجت الاسلام سید حسن خمینی، قصد پخش زنده سخنرانی نوه امام (ره) در مصلای این شهرستان را داشت، پس از استعلام از صدا و سیمای مرکزی و دفتر رئیس این سازمان، حاضر به پخش زنده این سخنان نشد!

برتری آیت الله یزدی در رقابت با آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس خبرگان و تنش های ناشی از آن، برای اولین بار به نظر می رسد انتخابات آتی خبرگان رقابتی باشد. پیش از این انتخابات مجلس خبرگان در سکوت و مشارکت نه چندان پرشور مردم برگزار می شد. افزایش سن رهبر ایران و صحبت هایی که در خصوص سلامت وی مطرح می شود بر حساسیت های انتخابات آتی مجلس خبرگان افزوده است.