در صحن: کمتر از نه ماه مانده به انتخابات همزمان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، حسن روحانی بعنوان عالی ترین مقام اجرایی و احمد جنتی بعنوان عالی ترین مقام نظارتی انتخابات، رودرروی یکدیگر قرار گرفتند و اولین مناظره انتخاباتی را بصورت غیر مستقیم برگزار کردند. در این مناظره انتخاباتی، حسن روحانی بصورت قاطع فرمانداران را به شجاعت در ایستادگی در برابر مداخله قوای مسلح و غیر مسلح له یا علیه کاندیداها فراخواند و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان آنها را به ایستادگی در برابر عوامل فتنه 88 (فعالان جنبش سبز) تشویق کرد.

به گزارش رسانه های داخلی، همایش فرمانداران سراسر کشور که روز شنبه در محل وزارت کشور برگزار شد، شاهد جدی ترین بحث های انتخاباتی بوده است. جایی که حسن روحانی در صریح ترین سخنرانی انتخاباتی، از اراده دولت برای برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد و رقابتی خبر داده و گفته: طبق قانون و معیارهای قانونی به همه استانداران، فرمانداران و وزارت کشور می‌گویم در انتخابات در مقابل هیچ جریان، گروه و حزبی مرعوب واقع نشوند.

اما احمد جنتی دولت را به مداخله در انتخابات متهم کرده و گفته: اخیرا یکی از مسئولان گفته است اگر مجلس آینده را گرفتیم می‌توانیم در این جایگاه بمانیم و اگر مجلس را نگرفتیم نمی‌توانیم بمانیم این حرف خیلی معنی بدی دارد و بیان این مطلب دخالت در امر انتخابات است، دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند. سخنانی که به نظر می آید کنایه به دیدار اعضای حزب کارگزاران با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اشاره دارد. جهانگیری در این دیدار گفته بود «اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام می ماند.»

حسن روحانی به این انتقاد به صراحت پاسخ داد: البته دولت باید پای خود را از رقابت های سیاسی کنار بکشد اما این به آن معنا نیست که شبه دولتی‌ها یا شبه دولت ها بخواهند بیایند و یا به آن معنا نیست که قوای دیگر بخواهند وارد شوند یا اینکه جمع‌های دیگر قدرتمند حق داشته باشند وارد شوند و من همین جا اعلام می‌کنم در ماجرای انتخابات که در اسفند پیش رو اجرا خواهد شد هم برای مجلس و هم برای مجلس خبرگان، رئیس جمهور به عنوان مجری قانون وارد خواهد شد.

جنتی: فتنه گران را ردصلاحیت کنید. روحانی: فقط به قانون توجه کنید.

احمد جنتی در این همایش با بیان اینکه فتنه 88 از سوی مقام رهبری خط قرمز اعلام شده به صراحت از رد صلاحیت آنها خبر داد و به فرمانداران تکلیف کرد که باید مراقب ورود این افراد به انتخابات بود. جنتی گفته: در بررسی صلاحیت ها به مساله فتنه توجه جدی داشته باشید، چراکه مسئله فتنه مسئله روز است و رهبری هم در این باره فرمودند که فتنه خط قرمز ماست، بنابراین این موضوع و مسئله کهنه و فراموش نشده است.

اما فرمانداران که مسوولیت اجرایی انتخابات را در سطح کشور دارند و باید زیر نظر وزارت کشور و دولت عمل کنند، این نظر را از رئیس جمهور بعنوان عالی ترین مقام اجرایی انتخابات شنیدند: « از امروز شروع نشود که این آقا در فلان شهر نباید صحبت کند و آنقدر برچسب داریم که نمی‌دانم چگونه تولید می‌شود…. به هیچ وجه در انتخابات به شایعات و اتهامات نمی‌توانیم توجه کنیم زیرا اتهامات ابتدا باید در یک دادگاه صالحه بررسی شود. در انتخابات معیار ما قانون است و جز این چیز دیگری نداریم.»

حسن روحانی با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات بدون رقابت امکان پذیر نیست به صراحت اعلام کرد که انتخابات باید آزاد، سالم، رقابتی باشد و همه باید شرایط این انتخابات سالم را فراهم کنیم. او اضافه کرد: عدالت یعنی فرصت برابر برای همه. پس فضا و امکانات دولتی اگر قرار است به کسی داده شود باید عادلانه باشد و همه به یک اندازه از آن استفاده کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه افزود: نباید کسی بگوید که سپاه، صدا و سیما، فرماندار، دفتر امام جمعه و غیره طرفدار فلان نامزد در انتخابات است زیرا این برای انتخابات سم است. همه مقامات مسئول، همه قدرت‌های مسلح و غیرمسلح و همه مسئولانی که مسئولیتشان برای حزب و جناح است نباید کاری کنند که به آنها تهمت زده شود.

شائبه تقلب در انتخابات

حسن روحانی که خود بارها بعنوان کاندیدا در انتخابات حضور داشته و به احتمال زیاد در این انتخابات نیز بعنوان کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان شرکت خواهد کرد به تلاش برای پرهیز از هرگونه شائبه تقلب در انتخابات پرداخته و گفته: ما انتخابات و صندوق رای واقعی می‌خواهیم. باید سعی کنیم در انتخابات عدالت به وجود آید و سوءظن ایجاد نشود. اگر قرار است در انتخابات صندوقی در نظر بگیریم این صندوق یک صندوق شفاف باشد که داخل صندوق دیده شود و فردا نگویند یک سوم صندوق پر بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در انتخابات همه چیز باید شفاف باشد، گفته: حتی اگر می‌شود یک دوربین در زمان شمارش آرا گذاشته شود و همه روند شمارش آرا را مشاهده کنند. شاید برخی چیزها هزینه داشته باشد ولی برای اینکه یک انتخابات شفاف داشته باشیم نیاز است. روحانی در پایان اظهار داشت: همه ما باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «آرای مردم حق‌الناس است» این آرای مردم را حق‌الناس بدانیم و بدانیم در آخرت باید پاسخگو باشیم.

تشکیل شورای تایید صلاحیت ها در وزارت اطلاعات

محمود علوی وزیر اطلاعات نیز در این همایش از تشکیل شورای تایید صلاحیت در انتخابات در وزارت اطلاعات خبر داده و گفته: تهدید و دروغ، بازی با حیثیت افراد، توهین به افراد که بر همه حرام است بر یک مامور اطلاعاتی هم حرام است،‌ شما مدیران به عنوان فرمانداران که انجام وظیفه می‌کنید بدانید هرچه برای دیگران حرام است برای شما هم حرام است. علوی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به بهانه کار اطلاعاتی و حفظ و صیانت از انقلاب وارد حریم خلاف شرع شویم،‌ خوداجتهادی‌ها حجت شرعی برای ما درست نمی‌کنند.

محمود علوی که خود برای ورود به مجلس در دوره قبل با تیغ رد صلاحیت روبرو شده و می داند که چگونه و بر چه اساسی نامزدان رد صلاحیت می شوند، خطاب به فرمانداران گفته: اگر کسی در پرونده‌اش مورد سوئی داشته باشد خطایی را مرتکب شده که ما آن را اعلام می‌کنیم اما ما نمی‌توانیم با آبروی کسی به دلیل گرایش سیاسی‌اش بازی کنیم و من آن را نمی‌پسندم.

وی با تاکید براینکه ما نمی‌توانیم با آبروی افراد بازی کنیم گفت: در وزارت اطلاعات برابر شرع اسلام و رضای خدا انجام وظیفه می‌کنیم. حالا هر کس می‌خواهد قبول کند یا نکند. ما از سلامت کار و رضای خدا با اینکه برخی افراد حرف ما را قبول کنند یا نکنند نمی‌گذریم. وزیر اطلاعات افزود: ما متاسفانه به وضوح می‌بینیم مجموعه ای که دستشان در انتخابات دخالت دارد حالت جهت‌داری پیدا کرده و با همین ویزگی‌اش دنبال جایگزینی برای من در وزرات اطلاعات هستند که اهلاً و سهلاً.

28 خرداد تا 2 تیر ماه زمان استعفا

شخصیت ها و مقام های سیاسی، نظامی و امنیتی که تمایل به شرکت در رقابت های انتخاباتی را دارند باید بین روزهای 28 خرداد تا دوم تیرماه از سمت خود استفعا کنند تا حق نامزدی شان سلب نشود. علی پورعلی مطلق مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با اعلام این خبر در در همایش سراسری فرمانداران و استانداران گفته: در ابتدای اسفند ماه با صدور اطلاعیه‌ای نحوه استعفاها را بیان کردیم و طبق قانون هر کسی بخواهد در انتخابات شرکت کند، باید 6 ماه قبل از ثبت‌نام، از مسئولیت خود استعفا دهد. مطلق افزود: بنابراین از 28 خرداد تا 2 تیر همه کسانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، می‌توانند استعفای خود را اعلام کنند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان روز 7 اسفند سال جاری برگزار می شود.