در صحن: غلامعلی حداد عادل پیش بینی کرد که «استانی شدن انتخابات» به این دوره از انتخابات که حدود نه ماه دیگر برگزار می شود نرسد ولی ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس نظری متفاوت دارد. کلیات طرح استانی شدن انتخابات در صحن علنی به تایید نمایندگان رسیده و اعضای کمیسیون شوراهای مجلس در حال نهایی کردن این طرح جهت بررسی در صحن علنی هستند.

غلامعلی حدادعادل همچنین روز جمعه در دیدار با جمعی از اعضای تشکل‌های دانشجویی کرمان و در پاسخ به این سئوال که آیا استانی شدن انتخابات مجلس به نفع احزاب و گروه‌های سیاسی است، اظهار داشت: این احتمال را نمی‌دهم که انتخابات استانی به این دوره مجلس نمی‌رسد، تردیدهایی که اکنون میان نماینده‌ها در این زمینه وجود دارد، جدی‌تر از آن است که این طرح طی سه هفته به تصویب برسد.

وی اضافه کرده: ضمن اینکه با استانی شدن انتخابات، وزارت کشور هشت ماه زمان نیاز دارد تا به چاپ فرم‌ها و آموزش افراد دست‌اندرکار برگزاری انتخابات بپردازد. حدادعادل تصریح کرد: فعلا بنا بر وضع فعلی بگذاریم، زمزمه‌های استانی شدن انتخابات مجلس در دوره‌های قبل هم وجود داشت، اما اجرایی نشد. سخنان حداد عادل نشان می دهد که او عنصر زمان را در استانی نشدن انتخابات بیش از بقیه مسایل موثر می داند با این حال یک عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرده که این طرح 4 هفته دیگر در صحن علنی بررسی خواهد شد.

ضرغام صادقی یکی از شش دبیر هیات رئیسه مجلس گفته حداکثر تا 4 هفته آینده این طرح به صحن علنی مجلس می اید. به گفته او در حال حاضر کمیسیون شوراها و امور داخلی در تماس با شورای نگهبان می کوشد همزمان با بررسی این طرح، اطلاعات را با شورای نگهبان مبادله و نظر آنها را اخذ کند تا طرح به شکلی در صحن مطرح شود که مورد تایید شورای نگهبان باشد.

صادقی اضافه کرده چند طرح از دوران مجلس پنجم تاکنون درباره استانی شدن انتخابات مجلس مطرح بوده و اشکالاتی از سوی شورای نگهبان نسبت به آنها گرفته شده که همکاران ما درصدد هستند تا با بررسی آن ایرادات، آنها را در کمیسیون برطرف کند. بنابراین تا دو هفته دیگر این طرح در کمیسیون شوراها نهایی می شود و ظرف سه تا چهار هفته آینده به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

وی پیش بینی کرده که این طرح شانس رای آوری بالایی در صحن علنی دارد و با توجه به اینکه کمیسیون در حال حاضر در حال تامین نظر شورای نگهبان هست این طرح بدون مشکل به تصویب برسد. ولی هنوز مشخص نیست که استانی شدن به انتخابات پیش رو می رسد یا خیر. این طرح در مجالس گذشته نیز مطرح بوده ولی هیچگاه نتوانسته از سد شورای نگهبان عبور کند.