درصحن: هفته آخر اردیبهشت را باید آغاز کشمکش های انتخاباتی در مجلس معرفی کرد. هفته ای که محور اصلی نطق ها، تذکرات و بحث های نمایندگان رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی داشت. از تنش میان نمایندگان با هیات رئیسه مجلس بر سر استیضاح وزرا گرفته تا طرح سوالها و تذکرات انتخاباتی به وزرا در خصوص حقوق و پاداش معلمان و … جملگی نشان می داد که نمایندگان در پس این مجادلات نیم نگاهی به آراء مردم در انتخابات پیش رو دارند.

بحث های انتخاباتی نمایندگان، با جر و بحث آنها با هیات رئیسه در خصوص استیضاح وزرا شروع شد. جایی که نمایندگان اعتقاد داشتندکه تلاش این روزهای هیات رییسه مجلس برای ممانعت از انجام استیضاح وزرا از ائتلاف نانوشته روحانی و لاریجانی برای انتخابات پیش رو حکایت دارد.

احمد بخشایش یکی از این نمایندگان در تذکری شفاهی، رییس مجلس را به «زد و بند در پشت پرده» متهم کرد و گفت: «وقتی ریاست مجلس جلوی استیضاح را می‌گیرد و نمی‌گذارد اعلام وصول شود، شاید ائتلاف و زد و بندی پشت پرده وجود داشته باشد که ذیل مصالح ملی، در عمل مصالح فردی را در نظر می‌گیرد.»

طی روزهای گذشته شماری از نمایندگان به دنبال استیضاح وزرای امورخارجه، صنعت، راه و شهرسازی، کار و امور اجتماعی و آموزش و پرورش بودند که هر یک با مقاومت هیات رییسه مجلس بی نتیجه ماند تا نمایندگان به طرح سوال و ارائه تذکر به وزرا در صحن علنی و کمیسیون‌ها اکتفا کنند.

هرچند اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهوری ایران در این باره می‌گوید: «از این پس توجه و تمرکز نمایندگان به سمت انتخابات دوره دهم مجلس است و تب و تاب و دوران استیضاح وزرا تمام شده است.»

آخوندی: نگفتم طرح مسکن مهر مزخرف است

تلاش نمایندگان اصول‌گرای مجلس برای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و علی ربیعی وزیرکار و امور اجتماعی دولت یازدهم راه به جایی نبرد، اما این دو وزیر مجبور شدند برای پاسخ به سوالات نمایندگان فراکسیون پایداری در صحن علنی حضور یابند.

«علت بی‌توجهی و عدم پیشرفت طرح‌های مسکن مهر در کشور» محور سوال حمید رسایی نماینده تندرو مجلس نهم از عباس آخوندی بود.

رسایی از وزیر راه دولت یازدهم انتقاد کرد که چرا طرح مسکن مهر را «مزخرف» خوانده است، انتقادی که با تکذیب وزیر راه همراه شد و آخوندی در صحن علنی اعلام کرد که جمله‌ای که به نقل از بنده بیان شده مبنی بر اینکه گفته‌ام «طرح مسکن مهر طرح مزخرفی است» سندی ندارد.

رسایی، یک روز پیش از طرح سوال از وزیر راه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود از مردم خواست تا نظرات و اطلاعات‌شان را درمورد تعطیلی پروژه مسکن مهر برای سوال از وزیر مسکن در صحن علنی برای وی ارسال کنند.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز این هفته به مجلس رفته بود تا در کمیسیون انرژی به سوالات نمایندگان درباره «نمک زایی سد گتوند»، «معوقات کشاورزان دشت میان آب و درخزینه» و «ریزش پل تاریخی گرگر در شوشتر» پاسخ دهد.

نمایندگان از پاسخ‌های چیت چیان قانع نشدند و به وی یک ماه فرصت دادند تا اقدامات لازم در خصوص موارد مطرح شده صورت گیرد.

ادامه کلنجار ظریف با دلواپسان

اندک اندک، تعداد دفعات حضور محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در مجلس برای ادای پاره‌ای از توضیحات و پاسخ به پرسش‌های نمایندگان، با تعداد دفعات حضور وی پشت میز مذاکره با طرف‌های غربی برابری می‌کند.

این هفته ظریف بار دیگر به بهارستان رفت تا با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به پرسش‌های 15 نفر از نمایندگان درباره توافق ژنو، بیانیه لوزان، روند مذاکرات هسته‌ای و همچنین درباره حضور اتباع بیگانه از جمله افغان‌ها در کشور پاسخ دهد.

پاسخ‌هایی که به گفته محمدحسن آصفری نماینده اراک «نتوانست نمایندگان سؤال‌کننده را قانع کند و سؤال برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس خواهد رفت.»

هفته آینده همچنین «محمودهای» کابینه یازدهم به بهارستان خواهند رفت.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، و محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان به مجلس احضار شده اند تا «درباره علت بی‌توجهی در ایجاد شهرک‌های کشاورزی و مدیریت بهره‌برداری کشت و سامان‌دهی کشاورزی» و «علت گسترش بداخلاقی در ورزش و دخالت در امور فدراسیون‌ها و هیأت‌های ورزشی و غفلت از مسائل احساسی جوانان» به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

اما نعمت زاده وزیر صنعت که مشتری ثابت مجلسی‌ها به شمار می‌رود و این هفته نیز درباره «افزایش قیمت نان، و عدم ارتقای کیفیت» در مجلس حضور داشت، هفته آینده برای توضیح درباره اجبار خودروسازان به خرید استقلال و پرسپولیس بار دیگر به مجلس خواهد رفت.

 

رهبر موضع گرفت، نطق‌ها هسته‌ای شد!

اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای، گویی خون تازه‌ای را به رگ‌های جریان مخالف مذاکرات یا همان گروه موسوم به دل‌واپسان دمیده است، به شکلی که طی هفته گذشته حجم عمده‌ای از نطق‌های پیش از دستور و میان دستور مجلس از سوی نمایندگان به موضوع مذاکرات هسته‌ای اختصاص یافت و نمایندگان دلواپس، این بار با اعتماد به نفس بالاتر و صراحت لهجه بیشتری دولت و تیم مذاکره‌کننده ایران را مورد خطاب قرار دادند.

رضا آشتیانی عراقی که ریاست فراکسیون روحانیت مجلس نهم را در دست دارد در نطق میان‌دستور خود به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هشدار داد که «نباید به آمریکای حیله‌گر و جنگ‌افروزی که به هیچ قاعده و ضابطه‌ای پایبند نیست اعتماد کند»

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان نیز در نطق میان دستور خود، مجلس ایران را «قوی ترین پارلمان در دنیا» خواند که «کسی نه می‌تواند آن را منحل کند و نه این که مصوبات آن را ملغی کند» و با مقایسه مجلس ایران با مجالس کنگره و سنای ایالات متحده آمریکا گفت: «در کشور ما برعکس عمل می‌شود. دولت به صراحت قانون اساسی را نقض می‌کند و در حوزه‌هایی مذاکرات وارد شده و تعهد ایجاد می‌کند که اساسا از حوزه اختیارات مجلس است.»

این نماینده با ابراز نگرانی از بسته شدن قرارداد «ترکمنچای» با کنایه به تیم مذاکره کننده دولت حسن روحانی گفت: «ما حاضر هستیم که مجلس و دولت بعدی را در اختیار این عزیزان بگذاریم اما آنها زیر قرارداد پرتعهدی نروند.»

حذف یارانه کم درآمدها و سکوت دولت

از بدو تشکیل دولت یازدهم زمزمه‌هایی مبنی بر شناسایی و حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه بگیرها به گوش می‌رسید، با وجود تاکید چندباره تیم اقتصادی دولت در این خصوص اما دولت تاکنون از انجام این اقدام خودداری کرده و یارانه‌های نقدی به سبک و سیاق دولت پیشین به تمامی اقشار متقاضی پرداخت می‌شود.

اما این هفته سعید زمانیان‌دهکردی نماینده شهرکرد طی تذکری در صحن علنی خطاب به حسن روحانی رییس جمهور، مدعی شد که «این ماه تعدادی افراد مستضعف و مظلوم که درآمد بالایی نداند، یارانه‌هایشان قطع شده است.»

این نماینده از حسن روحانی خواست تا «در نوع برخورد و چگونگی حذف یارانه‌ها دقت داشته باشد و مشخص کند این اقدام بر چه اساسی صورت گرفته است.»

با گذشت دو روز از طرح این موضوع از سوی این نماینده مجلس در صحن علنی پارلمان، دولت واکنشی به آن نشان نداده است.

تذکرها رنگ و بوی انتخاباتی گرفت

هر چه به انتخابات مجلس دهم نزدیک ‌تر می‌شویم به همان میزان تذکرهای نمایندگان به اعضای کابینه یازدهم رنگ و بوی انتخاباتی‌تری به خود می‌گیرد.

هفته گذشته نمایندگان تبریز و ارومیه وقایع ورزشگاه یادگار امام تبریز در روز پایانی لیگ فوتبال کشور را بهانه تذکر به وزیر ورزش و جوانان کرده و شماری دیگر از نمایندگان رسیدگی به «وضعیت معیشت معلمان» و «پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان» را به وزیر آموزش و پرورش گوشزد کردند.

«به کارگیری قبول‌شدگان در آزمون استخدامی وزارت نفت» و «توضیح علت قطع بیمه هنرمندان، خبرنگاران» دو تذکر دیگر مجلسی‌ها به وزرای نفت و ارشاد دولت حسن روحانی بود.

تذکر نماینده کرمانشاه به رئیس‌جمهور و وزیر دادگستری در رابطه با «عدم توجه به حقوق اساسی و شهروندی اقلیت‌های مذهبی و مردم اهل حق» نیز در نوع خود قابل توجه بود. موضوعی که کمتر مورد توجه نمایندگان این مجلس بوده است.

فردوسی مظلوم شد!

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده مجلس که طی سال‌های اخیر به عنوان عضو شاخص کمیسیون فرهنگی مجلس نهم، موضع‌گیری‌های تندی علیه وضعیت فرهنگی کشور به ویژه در حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی و عفاف و حجاب داشته است، این هفته در تذکر شفاهی متفاوتی، نسبت به ظلم به حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نامدار ایران از سوی متولیان فرهنگی کشور معترض شد.

این نماینده روحانی با اشاره به شخصیت والای فردوسی که تمام ثروت و زندگی خود را پای نگارش شاهنامه و حفظ زبان فارسی گذاشت، گفت: «فردوسی مظلوم زیست و مظلوم از دنیا رفت اما مباد روزی مظلومانه در خاطره ها کمرنگ شود.»

پژمان‌فر با ابراز تأسف از نحوه برگزاری مراسم روز ملی فردوسی که در 25 اردیبهشت امسال در مشهد برگزار شد، گفت: «شیوه برگزاری این مراسم جفایی در حوزه فرهنگی کشور بود و اگر قرار بود به جای روز فردوسی یک میتینگ سیاسی برگزار شود این رفتار نمی شد که حتی یک معاون وزیر هم در آن شرکت نکرد و در یک هنرستان به صورت چند ساعت برگزار شد.»

دردسرهای رقص مختلط در جشن هویت زن لری

26 اردی‌بهشت سال جاری در شهر خرم آباد جشنی با عنوان «گلونی» با هدف گرامیداشت هویت زن لری با همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان برگزار شد که حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت.

با انتشار تصاویری از این جشن، شماری از گروه‌های تندروی مذهبی، انتقادات شدیدی نسبت به وضعیت پوشش زنان و آن‌چه «رقص مختلط و بی حجابی» در این مراسم خواندند، ابراز داشتند.

دایره اعتراض‌ها به حاشیه‌های این مراسم به مجلس نیز کشیده شد بطوریکه ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد درباره این ماجرا به حسن روحانی رییس جمهوری ایران تذکر داد.

آقامحمدی در صحن علنی مجلس گفت: «متاسفانه گلونی را تحریف می کنند و نمادی از عریان بودن به جای آن تبلیغ می کنند که باید جلوی این امر گرفته شود.»

«گُلوَنی» یا سربند لُری نوعی پوشش است که قدمتی چند هزارساله دارد و زنان لرستانی به شکل خاصی به سر می‌کنند.