«ملک حسینی» نام خاندانی شناخته شده و مشهور در کهکیلویه و بویراحمد است. خاندانی که جداندرجد آیت ­الله زاده بوده و هستند. خانواده­ای روحانی، که برای سال‌ های متمادی در حشر و نشر با عشایر این منطقه بوده­اند. شرف ­الدین ملک حسینی نیز از این خانواده است. روحانی جوانی که در پنجاه سالگی بر جایگاه پدر تکیه زد. پدرش آیت الله کرامت ­الله ملک حسینی از سال‌ها قبل از انقلاب در رکاب آیت ­الله خمینی، سر ستیز با حکومت پهلوی داشت و بعد از انقلاب به دستور آیت الله خمینی، دادگاه انقلاب یاسوج را بنا کرد و به عنوان نماینده مردم کهکیلویه و بویراحمد راهی مجلس خبرگان شد و تا آخر عمر این کرسی را حفظ کرد. او به حکم آیت الله خمینی، بر مسند نمایندگی ولی فقیه در این استان تکیه زد و تا هنگام مرگ در سال 1391 در این سمت باقی ماند، سمتی که آیت الله خامنه­ای نیز بر آن مهر تایید زده بود.

نشاندن قاب عکس آیت الله بر کرسی همیشگی­اش در اجلاس سالیانه مجلس خبرگان در سال 1391، نشان از آن داشت که مردم کهکیلویه و بویراحمد پس از 35 سال باید نماینده دیگری برای مجلس خبرگان برگزینند. نه آیت الله در خرداد سال 1392 در چهارمین انتخابات میان‌دوره ­‌ای مجلس خبرگان، برای نمایندگی مردم این منطقه، اسب خود را زین کردند ولی رای اکثریت مردم همانی بود که بود، آیت الله ملک حسینی! اما نه آیت الله پدر بلکه پسر ارشد خانواده که پا جای پای پدر گذاشته است بر کرسی استان کهکیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان تکیه زد. شرف ­الدین ملک حسینی که چند ماه قبل با امضای رهبر ایران، بر جایگاه پدر به عنوان نماینده ولی فقیه در استان تکیه زده بود، این بار با رای مردم راهی مجلس خبرگان شد تا پروسه جایگزینی پدر کامل شود.

شرف­الدین ملک حسینی جوان‌تر از آن است که در دفتر تاریخ انقلاب بتوان نامی از او یافت. تنها نشانی که از او می‌شود پیدا کرد، اشاره‌ هایی است در لابه‌لای دفتر خاطرات پدر و دایی ­‌اش، آیت ­الله محی ­الدین حائری شیرازی است که هر از گاهی در بیان خاطرات­شان از دوران مبارزه نامی از فرزندان و خانواده و همراهی آنها در این راه برده‌ اند. شرف ­الدین تمام سال‌های عمر خود را صرف تحصیل علوم دینی و تدریس آن در حوزه علمیه قم و شیراز کرده و تا مرگ پدر جز تحصیل و تدریس مسوولیت دیگری نداشته است. او نزد علمای بزرگی همچون آقایان محقق داماد، گنجی، تبریزی و وحید خراسانی، به تحصیل مشغول بوده است.

ملک حسینی پدر و پسر هر دو مواضعی مستقل و معتدل در عرصه سیاسی داشته و دارند. کمتر می­توان سخنی از این روحانی جوان یافت که جانبدارانه و سیاست­زده باشد. همواره بر مدار اعتدال حرکت کرده و کوشیده است رابط ه­ای فرای جناح ­بندی­های سیاسی معمول با مسولان محلی و مردم برقرار سازد. واکنش ­اش به اتفاقات مربوط به سفر علی مطهری به شیراز که به ضرب و شتم ­اش توسط گروههای خشونت ­طلب و افراطی استان منجر شد، نشان می­دهد که به هیچ عنوان در صف اصولگرایان (به معنای متعارف و سیاسی آن) قرار ندارد. او در دیدار استاندار و مقام‌­های استانی کهکیلویه و بویراحمد می‌گوید: «امنیت این نیست که هر کسی خواست سخنرانی کند بگوییم که نیاید، بلکه باید تدبیر و تمهیدی اندیشیده شود که افراد در چارچوب قانون و با رعایت حریم‌ها و مرزها حضور پیدا کنند و حرف خود را بزنند و امنیت هم برقرار باشد.» او به این اظهارات بسنده نکرد و رسما در پی این رویداد بیانیه ای صادر کرد. در بیانیه ملک حسینی آمده است: «آنچه نسبت به آقای علی مطهری رخ داد هر زاویه آن که در حریم قانون نیست غیرقابل توجیه و خلاف اهداف نظام و توصیه­‌های مقام معظم رهبری است. این اتفاقات که احتمال تکرار  آن از هرکس و هر سو می­رود برای آبروی نظام خدشه و برای مصلحت نظام و تحقق اصول قانون اساسی مضر است.» او در این بیانیه می­‌افزاید: «آیت الله حاج شیخ اسداله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز مطالبی را از سر خیرخواهی تذکر داده­‌اند. نصیحت­‌های معظم له که نبایستی آن را تقطیع و گزینش کرد و بایستی یکجا و همه جانبه ملاحظه کرد، حاکی از بیان اولویت­‌های نظام، کشور، استان فارس و شهر شیراز است.»

اظهارات و بیانات سید شرف ­الدین ملک حسینی که علاوه بر نمایندگی ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، مسوولیت حوزه علمیه خان شیراز را همچون پدرش برعهده دارد، گویای نگاه باز و عاری از تعصبات معمول میان علمای سنتی است. او در همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه آنچنان به فرع­‌ ها مشغول بوده‌ ­ایم که از اصل‌ها غافل شده­‌ ایم می­‌گوید: «امر به معروف و نهی از منکر تنها در مسئله بی­‌حجابی و ماهواره نیست و این در مقابل معاصی دیگر همچون رشوه گرفتن یک قاضی، یک حکم غیرقانونی، تهمت‌ها، دروغ‌ها، غیبت‌ها، ظلم­‌ها و … شاید اندک باشد.»

این نماینده جوان مجلس خبرگان، همواره می­‌کوشد مقام­‌های استانی را از ورود به نزاع­‌ های سیاسی پرهیز دهد. او در دیدار با مسوولان آموزش و پرورش استان می‌­گوید: «مسوولان به جای سیاست چپ و راستی به فکر خدمت صادقانه به مردم باشند. اظهاراتی که نشان می­‌دهد او علاقه­‌ای به ورود به جناح­‌های سیاسی و نزاع­‌های موجود بین آنها ندارد.»

شرف ­الدین ملک حسینی در دوران کاندیداتوری مجلس خبرگان از حمایت چهره­‌های اصلاح­‌طلب استان همچون غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در مجلس نهم برخوردار بوده است. او رابطه ای دوستانه با سید حسن خمینی دارد و در مرگ پدر و مادرش از سید محمد خاتمی پیام تسلیت دریافت کرده است.

پدرش آیت الله کرامت الله ملک حسینی فرزند آیت الله صدرالدن ملک حسینی در سال 1391 فوت کرد و مادرش بدرالزمان حائری شیرازی، که سال 1393 فوت کرد، دختر آیت الله عبدالحسین حائری شیرازی و خواهر آیت الله محی­الدین حائری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان بود. برادرش عبدالهادی ملک حسینی در جنگ ایران و عراق به درجه شهادت نائل آمد و دیگر برادرش محسن ملک حسینی است. عمو زاده ­اش علی ملک حسینی از شناخته ترین جراحان استان فارس و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی شیراز است که او را پدر پیوند کبد ایران لقب داده­اند او داماد آیت الله محی­الدین حائری شیرازی نیز هست.