در صحن: زنی که در دوران انقلاب، نوجوانی بیش نبوده و تمام افتخارش از آن ایام را ساخت و پرتاب کوکتل مولوتف بر سر نظامیان می داند و بعنوان لذت دوران مبارزه از آن یاد می کند، حالا 12 سال است که در مجلس شورای اسلامی صاحب یک کرسی سبز رنگ است. فاطمه رهبر با وروداش به مجلس هفتم ریاست فراکسیون هفت نفره زنان مجلس هفتم را عهده دار شد و در مجلس هشتم و نهم نیز این سمت را حفظ کرد تا ناطق نوری رئیس مجلس پنجم در داوری عملکرد او دیگر اعضای فراکسیون زنان مجلس نهم عنوان کند که نمایندگان زن مجلس نهم دیدگاهها و نظرات ضد زن دارند. فاطمه رهبر که ریاست فراکسیون زنان را برعهده دارد وقتی در مقابل این پرسش قرار می گیرد که کدام زن در عالم سیاست الگوی شماست؟ پاسخ می دهد: امام و مقام معظم رهبری!

فاطمه رهبر کیست؟

فاطمه رهبر که اینک پنجاه سالگی خود را تمام کرده، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است. او از حامیان جدی محمود احمدی نژاد بود و با حمایت آبادگران (لیست حامیان محمود احمدی نژاد) حدود 12 سال پیش برای اولین بار پا به مجلس گذاشت. او در مجلس هشتم و نهم نیز نماینده تهران بود. در مجلس نهم او با 327958 رای و با 29.11 درصد آرای مردم تهران موفق به ورود به مجلس شد و به عضویت کمیسیون اصل نود و کمیسیون فرهنگی درآمد.

قبل از ورود به مجلس، فاطمه رهبر مدیر تولید شبکه اینترنتی جوان وابسته به سازمان صدا و سیما و پیش از آن شغل اش معلمی بوده است. رهبر فوق لیسانس ارتباط تصویری دارد و گفته می شود به زبان انگلیسی مسلط است. در دوران انقلاب اسلامی، دانش آموز بوده و در نقل خاطرات آن دوران می گوید: « سال ۱۳۵۷ نوجواني ۱۴ ساله بودم كه در كنار خانواده به فعاليت‌هاي انقلابي مي‌پرداختم؛ به همراه پدر، مادر و برادرانم در راهپيمايي‌ها شركت مي‌كردم؛ «الله‌اكبر»هاي شبانه در بام و ساختن «كوكتل‌مولوتف» كار هر روز و هر شب ما بود. منزل ما در محله تهران‌نو در شرق تهران واقع شده بود؛ در نزديكي منزل ما پادگان نيروي هوايي قرار داشت و به همين دليل فعاليت‌هاي ما بيشتر معطوف به اين نقطه بود؛ پناه‌ دادن به سربازان فراري و انداختن كوكتل مولوتف از بام بر سر نيروهاي ارتش رژيم، برايمان لذت‌بخش بود و اين كارها را با علاقه تمام انجام مي‌داديم.»

دیدگاههای ضد زن

چرا ناطق نوری نمایندگان زن مجلس نهم را به داشتن نظرات ضد زن متهم می کند؟ فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس هفتم، هشتم و نهم، در گفتگویی به تشریح فعالیت فراکسیون زنان مجلس نهم برای احیای حقوق زنان می پردازد و هفت مورد عمده را بعنوان برگ های درخشان کارنامه زنان مجلس نهم نام می برد:

  • طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت (طرح مبارزه با وازکتومی و ممنوعیت تبلیغ و توزیع کاندوم)
  • لایحه کاهش ساعت کاری زنان از 44 ساعت در هفته به 36 ساعت
  • افزایش مرخصی زایمان
  • بیمه زنان خانه دار
  • قانون حمایت از خانواده (طرح چند همسری مردان)
  • راه اندازی شورای راهبردی زن و خانواده
  • تصویب و اجرای قانون عفاف و حجاب

تمام آنچه بعنوان دستاورد فراکسیون زنان از سوی فاطمه رهبر عنوان شده، به گواه فعالان زنان، با هدف تحدید زنان و تشویق آنها به خانه نشینی صورت گرفته است. تفاوت نگرش زنان مجلس نهم با زنان فعال جامعه مدنی، آنها را در مظان اتهام ضد زن بودن قرار داده است.

با اختصاص سهمیه به زنان در پارلمان مخالفیم

برخلاف تلاش فعالان زن و خصوصا معاون امور زنان رئیس جمهور، برای افزایش تعداد زنان مجلس و اختصاص سهمیه ای به زنان، فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس نهم می گوید: «سال گذشته که توفیق داشتم به عنوان رئیس فراکسیون زنان و خانواده خدمت مقام معظم رهبری گزارشی را ارائه دهم، این موضوع (سهمیه زنان در مجلس) را به صورت کلی مطرح کردم و مقام معظم رهبری پاسخ این مسئله را به طور کامل و شفاف مشخص کردند. موضوعی که من مطرح کردم این بود که تعداد زنان نماینده در مجلس کم است و همن امر باعث می‌شود که فشار کاری روی زنان بیشتر شود و از طرفی زنان نتوانند به همه اموری که به حوزه انتخابیه مربوط می‌شود، بپردازند و درخواست من این بود که تدابیری اندیشیده شود که تعداد زنان نماینده در مجلس افزایش یابد و مقام معظم رهبری اشاره کاملاً مشخصی را در این زمینه داشتند که برای ما فصل‌الخطاب شد. ایشان فرمودند که قرارمان نبود که زنان ما مردواره شوند و قرار نبود ما به حضور بالای زنان در مناصب اجرایی افتخار کنیم؛ آنچه که باید مایه افتخار باشد، تعداد بالای زنان روشنفکر، فعال فرهنگی و سیاسی، و مجاهد است. با این صحبت‌ها معلوم می‌شود که مقام معظم رهبری در بحث کمی ‌حضور زنان در مجلس، نظر مثبتی ندارند. از طرفی هم ما نیز مخالفیم؛ چون در برخی کشورها که سهمیه‌بندی وجود دارد؛ مثل کشورهای عراق و افغانستان در سفرهایمان این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و شاهد این بودیم که به دلیل اینکه اجبار به ورود گروه خاصی نماینده زن در مجلس وجود دارد، معمولاً شایسته‌سالاری در نظر گرفته نمی‌شود و از عدالت خارج است.» فاطمه رهبر و رهبرش آیت الله خامنه ای در حالی با اختصاص کرسی هایی از کرسی های مجلس به زنان مخالف اند که طبق آماری که سازمان بین المجالس منتشر کرده، ایران در میان کشورهای عضو، به لحاظ حضور زنان در پارلمان در رتبه 137 قرار دارد. زنان تنها موفق به تصاحب 3.1% از کرسی های مجلس شورای اسلامی (9 کرسی) شده اند.

عضو حلقه اقتدارگرایان

این نماینده اصولگرا که با تابلوی جبهه متحد اصولگرایی وارد مجلس نهم شد، را باید عضو حلقه اقتدارگرایان دانست. فاطمه رهبر سه روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 اطلاعاتی را افشا کرد که نشان داد رابطه تنگاتنگی با حلقه اقتدارگرایان درون حکومت دارد. او به صراحت و با شفافیت اعلام کرد: « منتظر رای ۲۴ میلیونی احمدی نژاد باشید. توجه به شورهیجایی که در شهرهای مختلف درخصوص انتخابات ایجاد شده بیش از ۳۵ میلیون از مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد که حدود ۷۰ درصد آرا متعلق به آقای احمدی‌نژاد خواهد بود.» پیش بینی ای که کاملا درست از آب در آمد تا نشان دهد که او از مهندسی انتخابات آگاه بوده و می دانسته اقتدارگرایان چه خوابی برای انتخابات دیده اند. پیش بینی ای که بخش گسترده ای از مردم کشور آن را قبول نکردند و در اعتراض به آنچه تقلب انتخاباتی خواندند ماهها در خیابانها به اعتراض پرداختند.

کدام زن را بعنوان الگو انتخاب کرده اید؟ آیت الله خمینی و خامنه ای

فاطمه رهبر در برابر این پرسش که کدام زن در عالم سیاست الگوی شماست؟ پاسخ می دهد: «من سمبل خانمی برای خودم انتخاب نکردم و چون از همان ابتدا همراه انقلاب حرکت کردیم و پشت سر امام بودیم، سمبل من خود حضرت امام و رهبری هستند. من علاقه شدیدی به امام(ره) و مقام معظم رهبری که همان زمان رییس‌جمهور بودند دارم و همیشه هم سعی کردم پشت نظرات این دو بزرگوار حرکت کنم و از چارچوب خارج نشوم و لذا نگاهم تنها به حضرت امام و رهبری‌ست.»

همسرش مدیر کل راههای روستایی وزارت راه بود که سال پیش بازنشست شد. فاطمه رهبر معتقد است حمایت های همسرش باعث شده تا برای نمایندگی مجلس اقدام کند.

به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، فاطمه رهبر در طول دوران نمایندگی (مجلس نهم) 50 طرح را امضا کرده است. طرح الحاق کمیته امداد به فهرست نهادها و موسسات مشمول ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم، طرح قانون مقابله با گروههای انحرافی، طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی و طرح پیگیری حقوقی-سیاسی کودتای 28 مرداد 1322 توسط دولت امریکا و انگلیس علیه دولت ایران از جمله طرح هایی است که به امضای فاطمه رهبر رسیده است.

او در حال حاضر نماینده تهران در مجلس، رئیس فراکسیون زنان، عضو و نایب رئیس کمیسیون اصل نود، و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است. علاوه بر فاطمه رهبر، زهره طبیب زاده نوری، فاطمه آلیا و لاله افتخاری از تهران، نیره اخوان بیطرف از اصفهان، سکینه عمرانی از سمیرم، حلیمه عالی از زابل، شهلا میرگلوبیات از ساوه و مهناز بهمنی از سراب نمایندگان تشکیل دهنده فراکسیون زنان هستند.