در صحن: آخرین روزهای تیرماه، مجلس نهم آبستن حوادث مهمی بود. حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران برای توضیح و دفاع از متن برنامه جامعه مشترک ایران و کشورهای 1+5 در مقابل دلواپسان مجلس نشین، حاشیه های فراوانی رقم زد (اینجا بخوانید). اما تجمع اعتراضی معلمان در مقابل مجلس که با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی منجر به ضرب شتم و بازداشت شماری از معلمان و پراکنده شدن تجمع کنندگان شد نیز، واکنش های کم سابقه ای را از سوی برخی نمایندگان در پی داشت که شاید مهمترین علت آن نزدیکی به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی باشد. اما اعتراض نمایندگان هر دلیلی داشت ولی جالب است که برای یک بار هم که شده این مجلس به نقض حقوق بشر اعتراض کرد.

واکنش غیرمنتظره مجلس به برخورد نیروی انتظامی با معلمان

از معجزات انتخابات، دموکراسی و رای مردم یکی همین است که مجلس همیشه ساکت در برابر نقض حقوق بشر، به برخورد نیروی انتظامی با معلمان معترض در مقابل مجلس واکنش نشان داده و خواستار آزادی همه معلمان بازداشتی شود.

معلمانی که در پی فراخوان کانون صنفی معلمان در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند با ضرب و شتم نیروی انتظامی مواجه شدند اما برخلاف همیشه، این بار صدای اعتراض مجلس بلند شد تا نمایندگان بازداشتی خیلی سریع آزاد شوند.

روز سه شنبه گذشته، ده ها تن از معلمان از سراسر کشور در اعتراض به مشکلات و معضلات خود و همچنین بازداشت چند عضو کانون صنفی معلمان در مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند، تجمعی که هر چند با سکوت آغاز شده بود اما با دخالت پلیس و ضرب و شتم و بازداشت جمعی از معلمان معترض خاتمه یافت.

ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس در پایان جلسه علنی از تریبون مجلس از وزیر کشور خواست تا موضوع برخورد با معلمان تجمع کننده را بررسی کند. نایب رییس مجلس وعده تشکیل کمیته مشترکی با همکاری مجلس و دولت برای پیگیری مسائل مهم فرهنگیان داد و ابراز امیدواری کرد که مشکلات آنان حل شود.

علی مطهری نماینده تهران در مجلس نیز با اعلام این که «اگر به معلمان اجازه تجمع داده می‌شد، حداکثر اتفاقی که می‌افتاد این بود که مطالباتشان را بگویند و بروند». او به اصل 27 قانون اساسی اشاره کرده و گفته: «هر تجمعی مادام که منجر به آشوب،‌ بی‌نظمی و تخریب نشود، باید ‌آزاد باشد و طبق اصل ۲۷ قانون اساسی؛ راهپیمایی اگر مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است و در این باره در قانون حتی اشاره به گرفتن مجوز نیز نشده. البته در این میان بعضی معتقدند بعدا در قانون قید شده باید مجوز گرفته شود.»

 

رسایی: رسانه های داخلی پست تر از آمریکایی ها هستند!

تنها یک روز پس از حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مجلس و ارائه گزارش درباره متن توافق هسته ای ایران و غرب به نمایندگان، حمید رسایی نماینده تندرو و مخالف دولت در نطقی جنجالی حامیان توافق ایران و غرب را با الفاظی تند ««پست تر از آمریکایی ها» و رسانه های حامی دولت را «مزدور آمریکا» که مشغول «دم تکان دادن برای آمریکا» هستند خواند.

رسایی در نطق خود در صحن علنی مجلس با اشاره به جشن خیابانی مردم پس از حصول توافق ایران و غرب گفت: «متأسفانه بعد از جمع بندی متنی در وین که هنوز مراحل قانونی را در داخل کشور ما طی نکرده، شاهد جشن و پایکوبی عده ای برای بازگشت آمریکا و بزک کردن دشمنی های آمریکا در برخی رسانه های کشور بودیم به طوری که برای اظهار چاکری به دولت جنایتکار آمریکا آب از لب و لوچه آنها آویزان بود.»

این عضو جبهه پایداری با کنایه به روزنامه های حامی دولت گفت: «رسانه ها تیترهایی می زنند کانه بعد از توافق احتمالی قرار است ما و آمریکا پسرخاله شویم!»

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از تریبون مجلس خطاب به رسانه های حامی دولت گفت: «حرف من با این رسانه‌ها این است که یا اشباه‌الرجال و لارجال، اگر انقلابی نیستید، اگر ایرانی نیستید، حداقل آمریکایی باشید که هنوز سیلی و ضربه ای که از ملت ما خورده اند را فراموش نکرده اند.»

حمید رسایی نطق شدیداللحن خود را خطاب به موافقان توافق هسته ای چنین به پایان برد: «مرد باشید و ایرانی باشید یک ایرانی هرگز ظلم ستمکاران را فراموش نمی‌کند

 

قرائت گزارش تخلفات مالی معاون احمدی نژاد در ابهام

در حالی که آخرین مهلت تحویل گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به ریاست مسعود زریبافان معاون وقت محمود احمدی نژاد، اردیبهشت ماه اعلام شده بود اما هفته گذشته بار دیگر ایرج عبدی نماینده خرم آباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته که قرار بوده در جلسه این کمیسیون گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مورد بررسی و برای قرائت در صحن علنی مجلس رای گیری شود اما به دلیل عدم حضور اعضا هیات تحقیق و تفحص و آماده نبودن گزارش رأی‌گیری در خصوص تحقیق و تفحص به جلسه هفته آینده موکول شد.

این گزارش که در خرداد سال 92 در ماه های پایانی دولت احمدی نژاد به دلیل آن چه حیف و میل بیش از 170 میلیارد تومان از دارایی های بانک دی (وابسته به بنیاد شهید)، سوء مدیریت شدید در بخش درمانی جانبازان، اختلاس 15 میلیارد تومانی، سرقت مدارک جانبازی، پرداخت یک سوم حقوق در نظر گرفته شده برای همسران بی فرزند شهدا و تخلفات ریز و درشت دیگر مورد تصویب مجلس نهم قرار گرفته بود، اواخر‌ سال گذشته به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارجاع شد اما به بهانه های مختلف تاکنون در کمیسیون مانده و بررسی آن در صحن علنی هر بار به آینده موکول می شود.

در این پرونده جنجالی، فشارها از سوی مسئولان وقت بنیاد شهید به ریاست مسعود زریبافان از همان ابتدای آغاز افشای تخلفات، با اعزام برخی افراد به مجلس جهت رایزنی، تطمیع و تهدید نمایندگان شروع شد به طوری که مهناز بهمنی٬ یکی از نمایندگان پیگیر این پرونده، مدعی شد از سوی مسئولان بنیاد شهید مورد تهدید جانی قرار گرفته تا از ادامه پیگیری های خود منصرف شود.

مسعود زریبافان رییس وقت بنیاد شهید و از یاران نزدیک محمود احمدی‌نژاد در واکنش به اتهام فساد مالی در مجموعه تحت مدیریت خود، با اعلام این‌که مسئول مربوطه را به دادگاه معرفی کرده است گفته بود: «وی قصد اختلاس نداشته بلکه به جای واریز میلیاردها تومان پول به حساب بنیاد، آن را به حساب شخصی خود واریز کرده است».

انفعال وزیر ورزش برای حل مشکل ورود زنان به ورزشگاهها

«مغفول واقع شدن بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان» موضوعی بود که وزیر ورزش را به کمیسیون اصل نود مجلس کشاند تا گودرزی نمایندگان را در جریان کم و کیف این موضوع قرار دهد. گودرزی در این جلسه ضمن تایید کوتاهی در حوزه جوانان، از ارائه پیشنهادی به هیات دولت برای تفکیک بخش ورزش و جوانان از یکدیگر شده است. ورزش و جوانان پیش از این نیز دو سازمان متفاوت بود که توسط مجلس ادغام شد و حالا به گفته وزیر ورزش، تصمیم ناصحیحی بوده است.

اما حضور گودرزی در این کمیسیون، او را به پاسخگویی در خصوص حضور زنان در ورزشگاهها نیز سوق داده ولی از پاسخ های او روشن است که وزارت ورزش راه حلی برای این مشکل ندارد. به گفته افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90، «تا به حال وزارت ورزش و جوانان اقدامی در این جهت صورت نداده و اگر چه مباحثی در این زمینه مطرح شده اما اقدامی در جهت جمع‌بندی این موضوعات صورت نگرفته که وزیر عنوان کرد که در حال تدوین دستورالعملی برای جمع‌بندی نهایی مربوط به نحوه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها است.»

انفعال وزارت ورزش در این خصوص و قول محمود گودرزی به مجلس برای تدوین دستورالعمل حضور زنان در ورزشگاه ها در حالی از سوی سخنگوی اصل 90 اعلام شده است که بسیاری بر این باور بودند که طی یک سال اخیر و به دنبال اعتراضات فعالان زنان و اعمال فشار برخی فدراسیون های جهانی نظیر فدراسیون جهانی والیبال برای رفع این ممنوعیت، دولت و به ویژه وزرات ورزش اقداماتی را در این خصوص انجام داده و طرح خود را آماده کرده و تنها مخالفت مراجع تقلید و نیروهای تندرو مذهبی مانع اجرای طرح شده است. اما این اظهارات گودرزی در کمیسیون اصل 90 نشان می دهد که دست کم وزارت ورزش در این زمینه فاقد برنامه مشخص و مدون برای ارائه به مراجع تصمیم گیر در این خصوص نظیر مجلس است.

چالش جدید دولت و مجلس بر سر عفاف و حجاب

با وجود مخالفت صریح مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، هفته گذشته کلیات طرح موسوم به «صیانت از حریم عفاف و حجاب» در جلسه مشترک کمیسیون های فرهنگی و قضایی مجلس نهم تصویب شد تا شاهد چالش جدید میان مجلس نهم و دولت حسن روحانی این بار بر سر موضوع حجاب در هفته های پیش رو باشیم.

نصرالله پژمانفر که سخنگوی کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی مجلس را بر عهده دارد از اختلاف نظر شدید میان نماینده دولت و نمایندگان مجلس و ترک جلسه از سوی مجید انصاری نماینده دولت خبر داده است.

به گفته این نماینده مجلس «نظر هیات دولت نسبت به طرح عفاف و حجاب موافق نبود و متاسفانه نماینده هیات دولت همانطور که در موضوع امر به معروف و نهی از منکر هم در کلیه جلسات کارشناسی شرکت نکردند و بعدها نسبت به طرح اعتراضاتی را داشتند در این جلسه نیز حتی برای شنیدن ادله نمایندگانی که طرح را پیگیری می‌کنند حضور پیدا نکردند. فقط به صرف مطرح کردن اشکالات خود به طرح اکتفا کرده و جلسه را ترک کردند که این مسئله باعث شد تا اعضا نسبت به موضوع اعتراض داشته باشند.»

مرتضی حسینی یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در خصوص جزئیات این طرح گفته که «برخورد با زنان خیابانی، کشف حجاب در خودروها و اماکن عمومی و برخورد با کارکنان دستگاه‌های مشمول قانون خدمات کشوری که حجاب را رعایت نکنند از موارد مطرح شده در این طرح است.»

تلاش نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری برای تصویب طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب در حالی صورت می گیرد که طی سالهای اخیر و با گسترش روز افزون آن چه که «بدحجابی زنان» اطلاق می شود، طرح هایی مشابه و حتی هم نام با این طرح از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیروی انتظامی و دولت محمود احمدی نژاد تصویب و اجرا شده که بنا به اظهارات مسئولان ارشد و روحانیان پرنفوذ حکومتی نتیجه مطلوبی در بر نداشته است.

اردیبهشت سال 89 مصطفی محمد نجار وزیر اسبق کشور در دولت محمود احمدی نژاد از آغاز اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور خبر داده و گفته بود: «این طرح با تشکیل 6 کارگروه آغاز شده است و اجرای آن از سازمانها و ادارات کشور شروع می‌شود.»

پیش از آن نیز طرح توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در سال 1382 در دوران ریاست محمد خاتمی بر دولت هشتم توسط شورای فرهنگی، اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود.

با دیدار نمایندگان و بابک زنجانی موافقت شد

سرانجام با پیگیری نمایندگان مشکوک به زندانی بودن بابک زنجانی، قوه قضائیه موافقت کرد که 4 نفر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با این متهم فساد مالی در زندان اوین دیدار کنند.

به گفته امیر عباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم «سایر نمایندگانی که اسامی آنها پیش از این در نامه درخواستی وجود داشت خود تمایلی به این دیدار نشان ندادند.» هنوز زمان دقیقی برای این ملاقات از سوی قوه قضائیه اعلام نشده و نمایندگان پیگیر این موضوع هستند.

امیر عباس سلطانی نماینده بروجن، حسین دهدشتی نماینده آبادان، مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان و موسی احمدی نماینده دیر، کنگان و جم 4 نماینده ای هستند که به زودی با بابک زنجانی در زندان اوین دیدار خواهند کرد.

سلطانی چندی پیش با اعلام این که «متأسفانه نمایندگان مجلس پس از بازداشت زنجانی، اطلاعات کمی از وضعیت وی و روند پرونده دارند» از ارسال نامه درخواست برای ملاقات با این میلیاردر زندانی به قوه قضائیه خبر داده بود.

سهیمه این هفته وزرا از تذکرها و احضارها

تذکرهای کتبی نمایندگان مجلس نهم به وزرای کابینه حسن روحانی این هفته نیز ادامه داشت. نماینده ای به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره «لزوم اهتمام هر چه بیشتر در جهت عدم تبلیغ سیگار و دیگر مواد دخانی در فیلم‌ها و سریال‌های تولیدی» و نماینده دیگر به وزیر علوم، درباره «لزوم حمایت هر چه بیشتر از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها» تذکر دادند.

«حل مشکلات سازمان بهزیستی کشور» موضوع تذکر به علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی بود و رحمانی فضلی هم بابت «عدم برخورد با ناهنجاری‌های موجود در جامعه» تذکر گرفت.

حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز بی نصیب نماند و به خاطر «ضرورت حفظ حقوق دولت در دریاهای منطقه شمال و جلوگیری از تعرض سوءاستفاده کنندگان به حریم دریاها» از نمایندگان مجلس تذکر گرفت.

سیل و توفان در هفته گذشته بهانه ای برای تذکر به وزیر راه درباره «نظارت بر سازمان هواشناسی جهت دقت در پیش‌بینی وضع جوی کشور» شد، آخوندی یک تذکر هم به خاطر «لزوم جلوگیری از اهانت ماموران ترکیه به رانندگان ایرانی در صف ورود به خاک ایران» گرفت.

نعمت زاده وزیر صنعت هم که پای ثابت تذکرها و احضارهای مجلس نهم به شمار می رود این هفته باز هم درباره «لزوم کاهش قیمت خودروهای تولید داخل» از مجلس تذکر کتبی گرفت.

اما هفته پیش رو، تقریبا نیمی از کابینه باید به کمیسیون های تخصصی و صحن علنی مجلس بروند و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند.

تاکنون حضور وزیران ارشاد، آموزش و پرورش، نیرو، علوم ، دادگستری، اقتصاد و نفت در مجلس قطعی شده است. از این بین چیت چیان وزیر نیرو و جنتی وزیر ارشاد به صحن علنی می روند و سایر وزرا در کمیسیون ها حضور خواهند یافت.

همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز قرار است این هفته سفر قائم مقام صدراعظم آلمان به ایران را مورد بررسی قرار دهد.