كانديداي هميشه حاضر و بالقوه انتخابات ریاست جمهوری است؛ ابايي ندارد كه در مقابل هاشمي رفسنجاني (سال۷۲)  يا خاتمي (سال۸۰) به میدان بیاید. احمد توکلی که سالهاست در مجلس شورای اسلامی صندلی خود را حفظ کرده، سال ۸۴ هم کاندیدای ریاست جمهوری بود ولی بعد به نفع قاليباف كنار رفت.

احمد توكلي که مدعی تلاش مستمر برای مبارزه با فساد اقتصادی است و ازمنظر سیاسی به جناح اصولگرا تعلق خاطر دارد خود متهم به فساد اقتصادی است. جمعی از نمایندگان مجلس نهم در جریان بررسی اعتبارنامه اش او را متهم کردند که در سال ۷۰ برای خود و شرکای‌اش بیش از سه هزار متر مربع زمین  به مبلغ وقت ۱۸۵ میلیون تومان در شهرک غرب از بنیاد مستضعفان خریداری کرده که اکنون ارزش این زمین میلیاردها تومان است. به گفته  توکلی این زمین و ساختمان به دستور آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و برای مصارف آموزشی از بنیاد مستضعفان به صورت قسطی خریداری شده است. نمایندگان مخالف تصویب اعتبارنامه اش، همچنین او را متهم کردند که  زمانی بدون مدرک کارشناسی ارشد، برخلاف قوانین درخواست بورس دکترا کرده است.

توکلی هم رئیس شهربانی، کمیته انقلاب اسلامی و  دادیار و دادستان انقلاب بوده، هم وزير و سخنگوي دولت و نماينده مجلس و هم به گفته خودش روزنامه نگار.

احمد توکلی متولد ۱۳۳۰ بهشهر مازندران است. او درسالهای ابتدایی انقلاب، رئیس شهربانی، کمیته انقلاب اسلامی و دادیار و دادستان انقلاب بهشهر بود. درباره رويه قضايي حاكم بر بهشهر در دوران مسئوليت اش ميگويد: «آن موقع بهشهر خیلی معروف بود، زیرا اجرای دقیق حکم قصاص مثل، قطع دست دزد و جاری شدن حد زنا، بهشهر را معروف کرده بود؛ جای بسیار امنی شده بود، هم چنین با مواد مخدر و رباخواری و غارت جنگل‌ها، مبارزه شده بود

او همچنين چهار دوره نماينده مجلس بوده دوره اول از حوزه انتخابیه بهشهر و از مجلس هفتم تا نهم از حوزه انتخابیه تهران. در دو دولت محمد علی رجايي و میر حسین موسوي نيز به ترتيب سخنگو و وزيركار بود. توکلی از جمله بنیانگذاران روزنامه رسالت است. روزنامه ای که در دروه قدرت داشتن نیروهای مشهور به چپ دیدگاه های انتقادی راستگرایان را منعکس می کرد.

او در انتخابات ریاست جمهوری ششم که اکبر هاشمی رفسنجانی پس از یک دوره ریاست جمهوری دوباره کاندیدا شده بود، به رقابت با آقای هاشمی رفسنجانی پرداخت و به دلیل انتقادهای شدید از اقدامات آقای هاشمی مشهور شد. او دراین انتخابات بیش از ۴ میلیون رای کسب کرد که در مقایسه با رای ۱۰ میلیونی اکبر هاشمی رفسنجانی که به ریاست جمهوری انتخاب شد، قابل توجه بود.

توكلي سپس براي ادامه تحصيل به انگلستان رفت و دكتراي اقتصاد خود را يك سال قبل از انتخاب محمدخاتمي به ریاست جمهوری درسال ۷۶ اخذ کرد. او پس از بازگشت به ایران، روزنامه فردا را بنیانگذاری کرد که ظاهرا به دليل مشکلات مالی تعطیل شد. اگرچه درباره بودجه اوليه اين روزنامه كه بعدها منتهي به تاسيس يك چاپخانه شد، اصلاح طلباني نظير سعید حجاريان ابهاماتی را مطرح کردند. توکلی ۶ سال بعد از این تجربه ناموفق، در سال ۸۲ مقارن با ۲ سال پایانی ریاست جمهوری محمدخاتمی به مجلس راه یافت و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شد. توکلی یکی از طراحان اصلي طرح “تثبيت قيمتها” بود. البته برخي طراحان آن بعدها به اشتباهشان در تصويب آن اعتراف كردند.

توكلي در انتخابات ۸۴ به نفع قاليباف كنار رفت و پس از آن با مخالفت­هاي زياد با اقدامات محمود احمدي نژاد از جمله مخالفت با انتصاب علی کردان به سمت وزارت کشور و همچنین پس از آن ايفاي نقش در استیضاح وی، تبديل به چهره اي منتقد دولت، در مجلس شد .

وی دارای 7 فرزند، 5 پسر و دو دختر میباشد. احمد توکلی با خانواده لاریجانی نسبت دارد و به گفته خودش، مادر لاریجانی خاله مادرش است. دختر صادق زیبا کلام نیز عروس توکلی میباشد.  گفته می شود فرزند دیگر او همسر شهاب الدین حایری شیرازی امام جمعه سابق شیراز است.